Blogs & columns
Blog

Zorgtaal (3): ‘Bestellen’

1 reactie

Vroeger, als in pasgeleden, want ik ben nog héél erg jong, was bestellen iets ronduit irritants. Had je na lang zoeken eindelijk de broek gevonden die je leuk vond, zei de winkeljuffrouw: ‘Het spijt me, deze hebben we niet in uw maat. Maar ik kan hem wel voor u bestellen?’ Ja zeg, dát wilde ik natuurlijk helemaal niet. Ik wilde hem NU. Meteen. Bestellen was iets waar aan vastzat: je wil het nu, maar je krijgt het pas later. Veel later. Het enige wat eigenlijk meteen kwam als je het bestelde was het biertje aan de bar.

Recenter kreeg bestellen echter juist meer een bijklank van ‘eigen regie’, als in: ‘Ja, ik zag in de stad die leuke jas, je weet wel, die blauwe waar ik het laatst over had, maar ik dacht ik bestel hem wel online.’ Of: ‘Ik heb me er deze Sinterklaas lekker makkelijk vanaf gemaakt, ik heb gewoon alles via bol.com besteld.’ Meer markt kan haast niet. Op elk moment, vanaf elke plek een product uitkiezen en naar je toe laten komen. Niet veel met zorg te maken, toch? 

Dat zou je denken. Desalniettemin is op het gros van de Nederlandse operatiekamers de volgende situatie volstrekt gebruikelijk. De operateur, inschattend hoelang hij nog bezig is, waarbij opgeteld de tijd die nodig is om van patiënt te wisselen, vraagt: ‘Is de volgende patiënt al besteld?’ Hoort u er de niet uitgesproken ‘Zo nee WAAROM NIET?’ achteraan? En dit is als je mazzel hebt. ‘De galblaas mag besteld worden’ kan namelijk ook, bevat een mag waar moet bedoeld wordt, en maakt van een patiënt met nadrukkelijk leed een iets waar geen gevoel meer aan te pas komt. 

Ik weet dat bestellen, als in ‘brieven bestellen’ of ‘ter aarde bestellen’ (ook niet tof hier), eveneens de betekenis van bezorgen heeft. Maar het blijft over producten gaan, waarbij iedere buitenstaander het toch zal ervaren alsof de patiënt hier net zo goed de nieuwste van Saskia Noort of een Happy Meal had kunnen zijn. Ik ben dan ook al lang geleden begonnen met de volgende patiënt uit te nodigen en mijn hart maakte een huppeltje toen ik dezelfde term in een ander ziekenhuis ook hoorde. Wie weet. Ooit. Doch voorlopig hangt Neerlands ok-personeel nog lekker in de ‘Rowwen Hèze’-modus: ‘Ach bestel mar, bestel mar, bestel mar, ge wet dat ik ’t neet kan loate.’ En ik kan dat nú wel anders willen, maar krijg het waarschijnlijk pas later. Veel later. 

meer van deze blogger

  • Michael van Balken

    Michael van Balken is uroloog in het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem, met als speciale interessegebieden zowel functionele als reconstructieve urologie.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Siep de Groot

    huisarts niet praktiserend, Eelderwolde

    Laatst bestelde ik zoals jij een biertje op een warm terras, maar het natje kwam maar niet opdagen.
    Na veel heen en weer-geloop, werd het gele vocht voor mij neer gezet. Ik was dorstig.
    De dame, een medisch studente die mij bediende, zag er niet vr...olijk uit, ze leek hoofdpijn te hebben of was misschien ongesteld.
    Ik vroeg ook een broodje bij het biertje, maar kreeg geen mes en vork erbij en toen die kwamen was het mes stomp zodat ik het broodje niet kon eten. Het was een gerenommeerd restaurant.
    Uiteindelijk de baas gevraagd hoe het zo kwam. Onmiddellijk kwam hij met een gratis biertje en excuseerde zich. Ik at het broodje daarna maar met de hand op en stapte op de fiets, huiswaarts. Dorst gelest, honger gestild.
    Michael, ook een biertje krijg je niet zo maar aan de bar.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.