Blogs & columns
Michael van Balken
2 minuten leestijd
Blog

Zorgsterren

Plaats een reactie

Verwijsbrief huisarts ★★☆☆☆

  • patiënt kent u van enige jaren geleden
  • hij had toen klachten x
  • uiteindelijk verwees u hem door naar ander ziekenhuis y
  • daar stelde men operatie z voor
  • door omstandigheden kwam het daar niet van
  • nu heeft patiënt toch nog/weer last van klachten x
  • en hij zou operatie z nu alsnog toch wel willen.
  • IK weet niet om welke operatie z het ging, want ik ontving geen correspondentie van ander ziekenhuis y waar operatie z werd voorgesteld
  • DUS (?) verwijs ik patiënt nu naar… u

Toch nog twee sterren: één voor het feit dat de hele brief klopte op de laatste zin na, één voor het feit dat er toch een zékere moeite voor patiënt is gedaan. 

Stichting Ambulancewens ★★★★☆

Stichting Ambulance Wens Nederland is een groep van 200 medisch geschoolde vrijwilligers die dagelijks gratis laatste wensen vervullen van niet mobiele terminale patiënten met behulp van speciaal daarvoor ontwikkelde ambulances. De stichting werd opgezet in 2007 als aanvulling op de verzorging van terminale patiënten. Nog te veel patiënten overlijden immers zonder dat ze echt alles hebben kunnen afsluiten. Eén van de oorzaken is het onvermogen om bepaalde wensen te realiseren doordat de patiënt niet langer mobiel is en andere bestaande voorzieningen hierin tekortschieten. Sinds 2012 beschikt de stichting ook over een eigen vakantiehuis, het Jan Bos-huis, in de bossen van Beekbergen. De vervulde wensen, onder meer te vinden op de website, of op twitter onder @StAmbulancewens brengen ofwel een glimlach, ofwel een kleine slik teweeg. Als je even de weg kwijt bent door zorgbureaucratie, tijdkrapte of – wie weet – enig cynisme: blader eens door de verhalen en laaf je aan de reden waarom vrijwel ieder van ons de zorg in ging: ‘mensen helpen’.

Informatiefolders van ziekenhuizen ★☆☆☆☆

Stel, u heeft bloed bij de plas gehad en uw dokter adviseert een blaaskijkonderzoek. Dikke kans dat u naast wat uitleg van dokter of assistente over wat u te wachten staat een folder meekrijgt van het ziekenhuis. Of dat u verwezen wordt naar een website. De scopie gebeurt in Sittard of Winterswijk op min of meer dezelfde manier, om dezelfde redenen en wat belangrijke dingen is om te weten over het onderzoek is overal eender. Hetzelfde geldt voor de strekking van vrijwel alle andere informatiedragers over onderzoeken, aandoeningen en ingrepen: in essentie zou – mits men handelt naar de richtlijnen of volgens good clinical practice – de gegeven informatie in alle ziekenhuizen min of meer hetzelfde moeten zijn. Wáárom wordt dan in elk ziekenhuis afzonderlijk dan weer iemand aan het werk gezet om zo’n folder te maken? Waarom wordt overal opnieuw datzelfde wiel weer uitgevonden? (Google bijvoorbeeld op ‘cytoscopie folder’ en zie de beginregel die iedere keer net iets ander is). Daarmee wordt zoveel tijd en geld verspild. Doe het anders: laat van elk van de onderwerpen gewoon landelijk informatiemateriaal maken. Stel daarmee zeker dat het netjes aan de normen voldoet. Steek de bakken met geld die je bespaart in echt begrijpelijke taal. Of adequate figuren, zodat wie niet goed kan lezen en schrijven het ook begrijpt. Maak overal een filmpje of animatie van. En actualiseer dat af en toe. En nee: dat past niet bij ieder-voor-zich-marktwerking. En ja: boeiûh!

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.