Inloggen
Blogs & columns
Blog

Wij van Wc-eend

Plaats een reactie

… adviseren Wc-eend. Wie kent deze slogan niet? Een gouwe ouwe uit 1989. Een van de beste reclames ooit. Er komt een laborant in witte jas in beeld. Dat wekt vertrouwen! Hij laat zien hoe je het reinigingsmiddel dankzij de zwanenhals heel precies onder de wc-rand kunt spuiten. Juist onder die rand zit het ergste vuil. Vastgekoekt, omdat je daar met een gewone borstel nooit komt. En hij zegt: ‘Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend!’

Wat deze slogan – nog steeds te zien op YouTube – zo onweerstaanbaar maakt, is de zelfspot. Het eigenbelang van de reclamemaker wordt niet verhuld of verpakt in quasiwetenschap. Integendeel. Het eigenbelang wordt brutaal neergezet. Zonder enige onderbouwing. Daar moet je lef voor hebben. Ieder bedrijf probeert zijn diensten en producten met mooie praatjes aan de man te brengen, maar deinst terug voor zo’n lachwekkende redenering. Wie durft dat tegenwoordig nog?

Dokters mochten vroeger geen reclame maken. Dat was in strijd met de medische ethiek. Reclame paste niet bij het officium nobile van het artsenberoep, stelde de KNMG nog plechtig in 1936. De zorg is geen handel. Reclame heeft als doel het geldelijk gewin te bevorderen. Dat is niet de basis voor het vertrouwen dat een arts-patiëntrelatie nu eenmaal vereist. Zo dacht men er toen over.

Maar toen kwam in 1997 de Mededingingswet. Deze wet wil een gezonde concurrentie bevorderen en verbiedt het maken van afspraken over beperking van mededinging. Dus moest de KNMG haar gedragsregels aanpassen. Schoorvoetend kwam de KNMG in 2002 met nieuwe regels. De artsenorganisatie schrapte de regel dat publiciteit niet wervend mocht zijn; dat artsen niet mochten meewerken aan reclame door derden; en dat eigen diensten niet publiekelijk met die van anderen mochten worden vergeleken.

Maar nu de praktijk. Een collega die verder wil gaan als zelfstandig gevestigd bedrijfsarts vraagt mij om raad. Tot wie moet zij zich richten? Tot hoever mag zij gaan? Zij heeft de onbeschaamde reclames van verzuimbureaus en andere arbodienst-achtige clubs bekeken. Googel zelf maar eens op ‘verzuimadvies’. Of op ‘casemanager’. Alsof je een emmer leeggooit! Rijp en rot, gecertificeerd en ongecertificeerd, allemaal proberen ze werkgevers te verleiden. Vooral nu het ziekteverzuim weer stijgt door covid-19 en het postcovidsyndroom roeren ze zich. Ze beloven gouden bergen. ‘Wij helpen u van uw verzuimprobleem af, zodat u zich met uw corebusiness kunt bezighouden!’ ‘Wij nemen de regie!’ ‘Bij ons geen pappen en nathouden!’ ‘Geen onnodig medicaliseren, maar een no-nonsenseaanpak!’ ‘Wij stellen duidelijke vragen aan de bedrijfsarts.’

Pleasen van werkgevers. Lak hebben aan het recht van werknemers op goede bedrijfsgeneeskundige zorg. Valse verwachtingen wekken. De bedrijfsarts voor je karretje spannen. Aansturen op ontslag. Daar komt het op neer in deze branche. Mijn collega wil niet met dat soort verzuimbureaus in zee. Zij wil zelfstandig haar klanten werven. Zij is een idealist. Zij wil zich laten inspireren door de idealen waarvan Joe Biden bij zijn ambtsaanvaarding blijk gaf: eenheid, samenwerking, waarheid en bescheidenheid. Of ik een idee heb voor een wervende tekst.

Dat idee heb ik wel. Ik laat me inspireren door  de toiletreiniger met de zwanenhals. Dat levert de volgende drietrapsraket op.

Wij van Bedrijfszorg willen uw onderneming zorg bieden. Dat kunnen we alleen samen met u! Daarom beloven wij niets op voorhand. Pas na een grondige kennismaking kunnen we praten over wat u en wij samen kunnen doen. U kunt dan nog zonder kosten van ons af.

Als we tot overeenstemming komen, zetten wij ons voor u en met u in. Lastige situaties pluizen we uit. Wij kunnen niets zonder uw medewerking. U houdt namelijk in alles de regie. Dat gaat u veel tijd, geld en moeite kosten. Resultaat kunnen we niet garanderen. U bent dus gewaarschuwd.

Als u eenmaal voor ons hebt gekozen, gaan wij door waar anderen terugdeinzen. Wij gaan tot het afvoerputje. Net als de schoonmaker in het ziekenhuis. Een nederig en noodzakelijk beroep. Wij kijken bij u onder de rand waar het ergste vuil zit vastgekoekt.

Wij van Bedrijfszorg adviseren Bedrijfszorg!

Meer van André Weel
  • André Weel

    André Weel is bedrijfsarts-niet-praktiserend en epidemioloog; werkzaam als curator bij het Trefpunt Medische Geschiedenis Nederland op Urk.'  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.