Blogs & columns
Blog

Wat is hier precies leerzaam aan?

1 reactie

‘Hé Eefje, voor jouw leerproces wellicht interessant om deze bijzondere patiënt van mij over te nemen?’ Hoe vaak hebben jonge collega-artsen een zin als deze te horen gekregen waarna je meestal tot de teleurstellende conclusie komt dat met ‘bijzonder’ vooral lastig bedoeld werd en je geen van je vooraf gestelde leerdoelen ermee hebt kunnen afvinken. Het afschuiven van werk, verkocht aan je als een mooi buitenkansje, blijkt een effectieve salesstrategie. En de ultieme doelgroep? Jonge dokters.

Vanaf het moment dat we als geneeskundestudent een witte jas aantrekken, nemen we massaal de rol aan van leergierige en enthousiaste jonge dokter die niet vies is van hard werken. Een extra PICO maken? Na de overdracht nog een nieuwe patiënt op de spoed zien? Ja hoor, alle kansen waarbij er eventueel iets te leren valt grijpen we aan!

Nee zeggen vanuit een afhankelijke positie als coassistent, a(n)ios, of waarnemer is not done. Die goede beoordeling, opleidingsplek of plek in de maatschap als stip aan de horizon lonkt en daar doe je alles voor. Maar heel eerlijk? Wat verkocht wordt als een once in a lifetime opportunity blijkt vrijwel altijd een rotklus. Nee het is niet ‘leerzaam’, of ‘interessant’ om dubbel gepland te worden op je spreekuur en het dan te benoemen als een les in timemanagement. En nee, naar voren geschoven worden om agressieve patiënten aan de balie te moeten kalmeren of tijdens een nieuwe stage direct de meest ingewikkelde patiënt toegewezen krijgen is dat ook niet.

Het inzetten van gretige dokters als werkpaarden is het gevolg van een overvol takenpakket, enorme werkdruk en lange werkdagen binnen vrijwel alle specialismen. Iets wat verkocht wordt als ‘goede ervaring’ is daarmee automatisch iets waarover niet geklaagd mag worden. De stress neemt toe, ons lontje korter en de behoefte andere taken (of je daadwerkelijke leerdoelen) weg te schuiven groter; een vicieuze cirkel.

Het is deze cirkel waar we als huisartsen deze zomer ook in terecht zijn gekomen. De covidperiode heeft erin gehakt en praktijkhouders zijn toe aan een aantal weken rust. Het tekort aan werkende huisartsen is echter te groot en met geen waarnemer beschikbaar wordt er gezocht naar alternatieve oplossingen. En wie beter dan de aios, degene die vanuit zijn of haar afhankelijke positie geen nee zal zeggen te benaderen met een goede verkooptruc? ‘In het kader van exposure en een leerzame ervaring kan de huisarts in opleiding deze zomer wellicht twee extra zelfstandige weken doen?’ Dat de andere huisartsen hierdoor met vakantie kunnen is dan mooi meegenomen. Het plan is voorgedragen aan de SBOH en Huisartsopleiding Nederland. Leuk verkocht, dat wel, maar kan iemand mij vertellen wat hier precies leerzaam aan is?

Begrijp me niet verkeerd, oplossingsgericht denken is deze zomer hard nodig en bovenstaande kan een mooie uitkomst zijn bij wijze van noodoplossing. Maar is het naief als ik denk dat een groot deel van de haio’s zich spontaan zal aanbieden als bespreekbaar gemaakt zou worden onder welke druk je praktijk staat? Als gevraagd wordt naar hun ideeen om tot een oplossing te komen? Als het aanschuiven is in plaats van afschuiven? Laten we proberen om het goede voorbeeld te geven, ook als we onder hoge druk staan. Dát is pas echt interessant voor het leerproces van jonge dokters.

Lees meer van Eefje Suntjens

  • Eefje Suntjens

    Eefje Suntjens is werkzaam als waarnemend huisarts in de regio Utrecht. Zij rondde in 2020 haar opleiding af tot huisarts aan het Amsterdam UMC, locatie VUmc.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Raymond Mookhram

    Huisarts, Vlissingen

    Uitstekende column. Het enige leerzame aan die rot klussen is : 1) leren nee te zeggen 2) als je ze dan toch accepteert, leren er het beste van te maken 3) volume met kwaliteitsbehoud leveren is ook leerzaam; het is een kwestie van training. Een afsc...huiver / drukker van een kilometer afstand zien aankomen en daar prudent mee omgaan is ook een kunst. Ze komen uit alle hoeken : 1) collega’s 2) ziekenhuizen 3) ggz 4) thuiszorg. Dus van begin af grenzen duidelijk markeren. Win je niet de populariteitsprijs mee, maar je schept veel duidelijkheid. In de zorg ontbreekt het vaak aan duidelijkheid; daarvoor hebben we dokters.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.