Blogs & columns
Blog

Waar is de loyaliteit naar elkaar gebleven?

Plaats een reactie

Iedereen lijkt zijn mening klaar te hebben over het beleid dat gevoerd zou moeten worden ten aanzien van de huidige pandemie. Mij lukt het niet om in de complexiteit van het geheel te overzien wat het juiste is om te doen. Gelukkig is het ook niet aan mij om hier iets over te vinden.

Wanneer ik binnen mijn eigen cirkel van invloed blijf, heb ik heel helder wat ik vind en hoe ik erin sta. Ik werk, doe boodschappen en spreek met een heel select aantal mensen af. Ik kom niet op plekken waar veel mensen zijn, ik bezoek geen pretparken. Ik volg de richtlijnen. Dus ook wanneer ik klachtenvrij in thuisisolatie zit vanwege een contact met een persoon die positief testte op covid-19.

Acuut moesten door die thuisisolatie al mijn afspraken met cliënten omgezet worden naar beeldbellen. Waarmee een aantal mensen – die niet kunnen of willen beeldbellen – zonder afspraak zaten. Dat was even niet anders. Ik vond het niet verantwoord te gaan werken, met het idee dat ik mogelijk het hele team en cliënten zou kunnen besmetten. ‘Gelukkig’ kon ik dat deze week weer rechtzetten doordat ik toch ging werken nadat definitief duidelijk was geworden dat onze vakantieplannen niet door konden gaan wegens alle maatregelen en ontwikkelingen rondom covid-19.

Voor mij is verantwoord mijn werk doen: coronagerelateerde klachten en richtlijnen serieus nemen. Maar ook het belang van cliënten meewegen in beslissingen over hoe het werken in te richten. Ik lever zorg, net zoals een dokter in het ziekenhuis en een huisarts dat doen. Zorg waarvan ik zelf echt niet altijd kan beslissen of die noodzakelijk is of uitgesteld kan worden. Net zomin kan ik beslissen of het ook wel via beeldbellen kan. Wel kan ik het gesprek hierover aangaan met cliënten. Is het echt nodig dat wij elkaar ontmoeten, of kunnen we op een andere manier contact hebben? Gegeven de huidige omstandigheden. Wat voelt nodig op dit moment? Zo zou ik als patiënt zelf ook behandeld willen worden.

En dus maakt het me boos als ik van een collega hoor dat haar ambulante ggz-instelling acuut alle afspraken omgezet heeft naar beeldbellen. Gewoon een eenzijdig besluit. Met goede intenties en bedoelingen. Een besluit dat ik ergens ook een beetje kan begrijpen. Het is – gegeven de maatregelen – een verantwoord besluit. Maar is het echt het juiste? Doet het recht aan de individuele cliënt?

Zeker wanneer ik dit soort maatregelen afzet tegen drukte die ik zie in supermarkten, berichten die ik zie langskomen van mensen in bomvolle pretparken. Dan vraag ik me wel af of we met elkaar wel helder hebben waar de prioriteiten liggen. En waar de loyaliteit naar elkaar – ooit de basis van het hele zorgstelsel – gebleven is.

Zullen we met elkaar blijven streven naar goede, juiste en verantwoorde zorg voor iedereen die dat nodig heeft?

meer van Deborah van der Stoep

werk covid-19
  • Deborah van der Stoep

    Deborah van der Stoep werkt als reumatoloog bij Prisma, een platform dat telezorg levert aan huisartsen. Daarnaast is zij werkzaam binnen de ggz als algemeen arts voor somatische en psychische zorg.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.