Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Blogs & columns
Blog

VUmc, waarom makkelijk als het moeilijk kan

13 reacties

Je maakt wat mee, daar in het VUmc. Dit is een verhaal van het kastje naar de muur. Van hier naar daar. Van heen en weer. Van het op orde hebben van de papieren: belangrijker dan aandacht en zorg voor de patiënt.

Eerste Bedrijf: De Aankomst Bij Het Kastje

Er zit al een tijdje een lelijke plek op mijn enkel. Probleem: het wordt er niet beter op. Mijn geliefde: ‘Laat er nou toch eens naar kijken!’ Dat doe ik bij de vaste controle bij mijn internist. Op een dinsdagmiddag. De verpleegkundige van dienst kijkt naar de plek en fronst: ‘Dat ziet er écht niet goed uit, heel onrustig.’ Daar moet goed naar gekeken worden. Hup naar de poli dermatologie, ik ben hier nu toch. Die zit naast de interne poli. Makkelijk zat. Dacht ik.

Tweede Bedrijf: Op Weg Naar De Muur

Bij de balie aangekomen: ‘U kunt niet zomaar een afspraak maken.’ Er is een verwijsbrief nodig. Ik opper: ‘Maar ik ben door de verpleegkundige hierheen gestuurd!’ Ik laat me niet zomaar afpoeieren. Heb een troef achter de hand. Ik overhandig een – bij de interne uitgeprinte – ontslagbrief van de dermatoloog waarin letterlijk staat: ‘We hebben geen nieuwe afspraak gemaakt, zo nodig kan patiënt contact met ons opnemen.’ Dat is precies wat ik nu doe.

Derde Bedrijf: Waarom Een Muur inderdaad een Muur Blijkt Te Zijn

Kijkt bedenkelijk: ‘Die brief is oud…’

‘Bij interne moeten ze een goede verwijzing doen.’

Ik ben niet van plan weer terug te lopen naar interne.

‘Of u moet een verwijzing hebben van uw huisarts.’

Dat kan niet waar zijn. Ik druk op urgentie: ‘Nee hè, moet ik eerst helemaal langs de huisarts, ik heb waarschijnlijk een infectie!’ 

Dat imponeert nauwelijks: ‘Als u niet goed bent aangemeld, moet u het van de verzekering misschien zelf betalen.’

Dat is wel het minste wat mij op dat moment interesseert. Bedoelt ze misschien dat het ziekenhuis het dan zelf niet vergoed krijgt? De medewerkster denkt diep na en komt met een oplossing: ‘Ik moet dit eerst bespreken met de arts.’

‘Kan ik daarop wachten?’

Dat blijkt onnozel. ‘U kunt overmorgen bellen, zal ik het telefoonnummer voor u opschrijven?’

Ik druip teleurgesteld af. Ben duidelijk geen geval dat extra moeite of een snelle inspanning vereist.

Vierde Bedrijf: Van Hier Naar Daar

Op donderdagochtend bel ik braaf terug. Begripvolle meneer aan de lijn.

‘Staat er niets in het systeem?’ probeer ik.

Nee dus. Ik vertel het hele verhaal opnieuw.

‘U wordt van het kastje naar de muur gestuurd, dat is niet fijn. Ik ga het voor u uitzoeken!’

Kijk, daar word je nou blij van.

‘Ik bel u erover terug, vandaag nog…’

Vijfde Bedrijf: Van Hier Naar Daar Wordt Heen En Weer

Dat telefoontje komt niet. Op vrijdag bel ik maar weer zelf. Wéér een andere medewerkster aan de lijn, nieuwe mevrouw. En wéér van voor af aan beginnen, ze weet niets.

‘Wat vervelend voor u. Ik moet even rondbellen.’

Ze bedoelt bellen met interne, want ze komt – na een lange pauze – terug met de mededeling: ‘Er was niemand, ik heb ze een mailtje gestuurd’.

‘Bij interne hebben ze het ook niet goed gedaan.’ Ik voel me medeplichtig by proxy.

‘Wat nu?’  vraag ik vertwijfeld.

‘Ik moet op een reactie van interne wachten. U kunt ook naar uw huisarts gaan en met een verwijsbrief kunt u dan bij ons een afspraak maken.’

Ik verlies mijn geduld: ‘En hoelang duurt het dan voordat ik éíndelijk een afspraak heb? Nóg een week?’

‘U kunt ook op het open spreekuur komen, dat is iedere woensdagochtend. Maar alleen als u dan de verwijsbrief van uw huisarts op papier bij u hebt.’

‘Op papier?’

‘Ja, niet met een elektronische verwijzing.’

(Patiënt blijft totaal murw achter).

Slotbedrijf: Waarom Er Een Gat In Mijn Been Zit

Zie mij daar, al dagen op zoek naar iemand die gewoon even naar mijn steeds lelijker ogende en pijnlijkere plek wil kijken. Patiëntenzorg in het VUmc anno 2017.

Blogs
  • Jim Faas

    Jim Faas is verzekeringsarts, jurist, docent en onderzoeker.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J.S. Koops - Korbee , Reumatoloog , Helmond 18-04-2017 23:32

    "Helaas, helaas.
    Wij, medisch specialisten, denken, dat een probleem even kan worden afgehandeld bij de collega. Die collega wil dat waarschijnlijk best graag doen.
    Maar de medewerkers van de collega hebben duidelijke instructies van hun baas (het ziekenhuis).
    Zonder verwijzing geen consult en al helemaal niet zomaar tussen de bedrijven door!
    Zo zijn de regels en zo moet het gebeuren.
    Overal, geen ziekenhuis uitgezonderd.
    Helaas, helaas.
    We zullen ons erop moeten instellen. Protesteren heeft geen nut.
    Hopelijk gaat er over een poosje weer een andere wind waaien door ziekenhuisland.
    Waarschijnlijk moet eerst wetenschappelijk worden aangetoond dat dit niet goed werkt en erg klantonvriendelijk is en medisch niet wijs.
    Helaas, helaas.
    Ik spreek uit ervaring. "

  • J.S. Koops - Korbee , Reumatoloog , Helmond 18-04-2017 23:31

    "Helaas, helaas.
    Wij, medisch specialisten, denken, dat een probleem even kan worden afgehandeld bij de collega. Die collega wil dat waarschijnlijk best graag doen.
    Maar de medewerkers van de collega hebben duidelijke instructies van hun baas (het ziekenhuis).
    Zonder verwijzing geen consult en al helemaal niet zomaar tussen de bedrijven door!
    Zo zijn de regels en zo moet het gebeuren.
    Overal, geen ziekenhuis uitgezonderd.
    Helaas, helaas.
    We zullen ons erop moeten instellen. Protesteren heeft geen nut.
    Hopelijk gaat er over een poosje weer een andere wind waaien door ziekenhuisland.
    Waarschijnlijk moet eerst wetenschappelijk worden aangetoond dat dit niet goed werkt en erg klantonvriendelijk is en medisch niet wijs.
    Helaas, helaas.
    Ik spreek uit ervaring. "

  • Nanja Danhof, Huisarts, Utrecht 18-04-2017 23:10

    "Ik snap de frustratie. Waarschijnlijk was het beter geweest om "gewoon" een afspraak te maken bij de huisarts, die mogelijk deze plek zelf had kunnen behandelen en anders een doorverwijzing of een teledermatologie consult had geregeld. Kostenbesparend en efficient. "

  • Jim Faas, verzekeringsarts, Amsterdam 17-04-2017 02:33

    "Beste collega Heijmans,
    Als ik eerder naar mijn huisarts was gegaan had zich deze situatie natuurlijk niet voorgedaan. Een beetje (veel) 'beside the point'.
    Fijn dat u mij mijn het-zal-vanzelf-wel-over-gaan houding inwrijft, ik voelde me toch al behoorlijk stom...
    Niettemin dank voor uw bezorgdheid ;-) (en nee, ik ben niet achteraf een briefje bij mijn huisarts gaan halen). "

  • W.J. Duits, Bedrijfsarts, HOUTEN Nederland 14-04-2017 11:02

    "Excuus, vak deformatie, verzuimbrief moet natuurlijk verwijsbrief zijn."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.