Blogs & columns
Blog

Verzekeringsterreur

1 reactie

Ik smijt de telefoon op de haak, en veeg het boze zweet van mijn hoofd. Mijn patiënte kijkt me teleurgesteld aan. ‘Helaas’, zucht ik. ‘Het is onmogelijk om door deze dikke klei heen te komen. De verzekeringsafdeling is echt een blok aan de het been.’

In de Verenigde Arabische Emiraten bestaat de zorg voornamelijk uit private aanbieders. Onze ziekenhuisgroep is de op één na grootste in de regio. De meeste patiënten hebben dan ook een particuliere zorgverzekering. Het merendeel is verzekerd via hun werkgever of de werkgever van hun partner. Organisaties bieden immers de ziektekostenverzekering aan hun werknemer inclusief het gezin. Afhankelijk van je positie, en de organisatiebereidheid tot het verschaffen van een uitgebreidere verzekeringspolis, heb je als patiënt een zekere vrijheid van keuze. In de afgelopen jaren is echter deze keuzevrijheid en pakketsamenstelling steeds verder teruggedrongen. Als dokter ben ik nu zeker 45 procent van mijn tijd kwijt aan administratie om de verzekering te informeren over de benodigde behandeling en/of procedure(s).

Voor de patiënten is het echter niet altijd duidelijk wat nu wel of niet verzekerd is, zeker gelet op de constante wijzigingen in hun pakket, hetzij door de organisatie, hetzij door de verzekeraar. Dit is ondertussen een standaardriedel geworden in mijn patiëntengesprekken. Sommige hebben begrip, andere begrijpen het concept van ‘don’t shoot the messenger’ nog niet. Daarbovenop komt nog dat de zorgverzekeraars steeds lastiger aan het worden zijn ten aanzien van de benodigde administratie, het bewijs van testen, scans, onderzoeken en uitslagen. Ik moet tegenwoordig al heel creatief worden in de bewoording om niet te struikelen in het administratieve linguïstische mijnenveld. Daarnaast merk ik dat dikwijls alle documentatie niet eens gelezen wordt en mag je weer een halfuur aan de telefoon zitten om de verzekeraar uit te leggen wat je juist zorgvuldig als casus had verzameld en ingestuurd.

Voor mijn 32-jarige patiënte met sterke menstruatiestoornissen belde ik met haar verzekeraar, omdat mijn voorgestelde behandeling en medicatie niet geaccepteerd werden. De reden was volstrekt onduidelijk, dus besloten we gezamenlijk te bellen. Na tien minuten over en weer, blijkt het onderzoeksverslag niet gelezen te zijn, maar kreeg ik wel de uiterst relevante medisch-empirische vraag: ‘Hoelang is mevrouw al getrouwd?’

Met een overvolle praktijk heb ik erg weinig geduld voor deze dagelijkse traineringspraktijken. Ik denk en werk graag mee met patiënt en verzekeraars, maar dan wel op basis van oplossingen en billijkheid, niet stupiditeit. Mijn antwoord was dan ook: ‘Hoelang getrouwd? Nou, om precies te zijn zeven jaar, acht maanden, drie weken en één dag. Ik moet alleen nog even verifiëren bij de patiënt hoe laat de bruiloft was. Wenst u ook nog de bruiloftlocatie te weten?’

Lees ook
  • Aagje Bais

    Gynaecoloog Aagje Bais is de eerste Nederlandse medisch specialist in de Verenigde Arabische Emiraten.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.