Blogs & columns
Susanne van der Velde
Susanne van der Velde
2 minuten leestijd
Blog

Uw uitslag is bekend: #inyourface

12 reacties

‘Ja, dokter, dat wist ik eigenlijk al. Ik kreeg zaterdag een berichtje op mijn mobiel dat mijn pathologie-uitslag bekend was en dat ik die kon inzien in mijn dossier. Ik dacht het eerste uur “ik kijk niet, want ik hoor het liever van de dokter”, maar het ging toch knagen…’

‘Oké. Had u nog vragen over de uitslag?’
‘Ja, wat is adenosis? En wat betekent sclerose? Kan dat kanker worden?’
‘Uw uitslag is goedaardig. Dit zijn allemaal verklarende gegevens die erop wijzen dat het goedaardig is.’
‘Maar ik wil toch graag weten wat er nou precies aan de hand is.’
Dus ik ga over mijn consulttijd heen voor een lesje pathologie/celleer aan een niet-ingewijde, waarvan een substantieel deel waarschijnlijk al vergeten is voordat de lift de begane grond raakt. 

‘Maar toch dokter, moet ik kwijt dat ik helemaal niet blij was met die pop-up dat mijn gegevens beschikbaar waren. Ik wilde het van u horen. Wat nou als het niet goed was geweest?’
‘Ik ben het grondig met u eens. Wij als oncologisch behandelaars zijn niet blij met het direct beschikbaar zijn van uitslagen van pathologie en scans. Dat roept bij patiënten vaak nodeloos veel angst en vragen op. Het is moeilijk voor hen om die gegevens te duiden in het kader van de ziekte en bijbehorende behandelingsopties. Wij krijgen regelmatig verzoeken om afspraken te vervroegen of patiënten eerder te bellen, terwijl we dan vaak nog geen multidisciplinair overleg hebben gehad om de gegevens met elkaar in een behandelingskader te plaatsen. Het levert vaak lastige situaties op voor met name de patiënt, maar ook voor de dokter.’

‘Nou ja dokter, eerlijk gezegd was ik tot nu toe blij met de directe inzage in mijn gegevens, want ik ben nierpatiënt. Zo kan ik direct mijn labresultaten inzien en zo nodig mijn medicatie aanpassen. Dus eigenlijk was ik altijd een voorstander. Tot ik bij u moest komen.’

Wij als behandelaars van kanker verbazen ons al een tijd dat de ‘vertraging’ – twee weken voordat een uitslag voor de patiënt zichtbaar wordt – uit het patiëntendossier is gehaald en patiënten tegenwoordig direct geconfronteerd kunnen worden met een harde uitslag. Maar als we het probleem als oncologisch behandelaars aankaarten, dan krijgen we te horen dat het door de Patiëntenfederatie zelf gewenst is en dat we als dokters en ziekenhuis hier niets aan kunnen doen.

Dan rest ons niets dan wachten tot iemand uit de Patiëntenfederatie zelf wordt geconfronteerd met deze angstaanjagende directe beschikbaarheid van gegevens zonder context. #inyourface

Meer van Susanne van der Velde

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.