Blogs & columns
Blog

Tips & tricks

Plaats een reactie

Wie weleens een praatje houdt voor een nascholingsbijeenkomst, kan ervan meepraten. Steevast vind je vroeger of later de evaluatie van je optreden in je mailbox. Dat stemt niet steeds tot blijdschap.

Het evaluatieformulier is dé kans voor de cursist om genadeloos af te rekenen met de docent. De ontevreden cursist kan op het formulier zijn gal spuwen en zelf lekker anoniem blijven. Een paar van die ongezouten uitspraken heb ik voor u verzameld. Bij mezelf en bij mijn collega’s. Hier komen ze: ‘Niks nieuws gehoord.’ ‘Hield zich niet aan het onderwerp.’ ‘Dit verhaal is zó 2005.’ ‘Vaag gepraat, hier kan ik niets mee.’ ‘Ik miste tips & tricks voor in de spreekkamer.’ ‘Waarom geen praktische handvatten aangereikt?’

Daar sta je dan als docent. Gelukkig sabelen niet alle onderwijsdeelnemers je neer, maar toch. Het doet even pijn. Zou de ontevreden cursist ook de behaalde nascholingspunten deleten in zijn GAIA-account? Zou wel zo consequent zijn als je zelf vindt dat je niks hebt geleerd.

De nascholing voor artsen beweegt zich tussen de spanningspolen van professionele verdieping en praktische toepassing. In de Angelsaksische wereld spreekt men graag over continuous professional development. Voortdurende professionele ontwikkeling, een artsenleven lang. We noemen ons professionals. Iets van dat transcendente sijpelt door in het nascholingsaanbod. Een goede inleider waagt het om nieuwe wegen te verkennen en kennistheoretische, ethische, of zelfs historische vergezichten te ontvouwen. Wat is belangrijker, een saaie richtlijn doorkauwen, of analyseren waar en waarom die niet wordt gevolgd? Het wordt zo snel gezegd, je mag afwijken als je het maar onderbouwt. Maar wat zijn eigenlijk die situaties die valide argumenten opleveren om af te wijken van een evidencebased richtlijn? Die moet je wel herkennen. Is er nog plaats voor intuïtie? Hoe ging het vroeger? Met het inslaan van zulke beschouwelijke paden introduceer je een dosis twijfel en onzekerheid. Niet elke toehoorder voelt zich daar gemakkelijk bij. Morgen zit die immers weer in de spreekkamer en moet hij vooruit kunnen met de normen en regels van vandaag. Niet met de wijsheid van filosofen. Niet met de kennis van toen.

Moeten we als docenten toegeven aan die roep om tips & tricks? Geneeskunde is toch geen mbo-opleiding? Het gaat er toch niet alleen om dat je het wat en het hoe van het medisch handelen leert? Het gaat er ook om dat je snapt waarom en wanneer je iets wel moet doen, en waarom en wanneer je iets vooral niet moet doen? Je kunt toch niet beslissen zonder achtergrondkennis? Daarmee onderscheid je je van de leek die zich suf surft om iets te snappen van zijn ziekte. Die veel weetjes verzamelt, maar geen inzicht krijgt. En toch weer terugkeert naar zijn dokter om raad. En je onderscheidt je van de kwakzalver die zijn ene simpele oplossing aanbiedt voor alle kwalen en ongemakken des levens.

Die felbegeerde praktische handvatten zijn trouwens best handig. Verlengstukken van ons doktersbrein. Veel spulletjes uit de toolbox zijn een soort van checklist. Lijstjes om af te vinken. Om te checken of je niks vergeet. Een boodschappenbriefje. Een miniprotocolletje. Een ezelsbruggetje. Voorbeeld: de SOEP-structuur van een consult. Je weet wat je moet doen. Het reduceert je gevoel van onzekerheid. Gebaseerd op gemak. Convenience-based medicine. Daar voel je je gemakkelijk bij.

Elke dokter verzamelt zijn eigen gereedschap. In zakboekjes, notebooks en smartphones kun je heel wat opslaan. Je voelt je onthand als je er eens niet bij kunt. Mijn collega verzuchtte: ‘Ik moest daar spreekuur op locatie doen en had niets bij de hand. Ik kon zelfs niet bij mijn account!’ Alsof je professionaliteit staat of valt met online kunnen gaan of de beschikbaarheid van wifi. Gelukkig zit er nog genoeg achtergrondkennis in je doktersbrein. Toch? En anders is het hoog tijd voor… nascholing!

  • André Weel

    André Weel is bedrijfsarts-niet-praktiserend en epidemioloog; werkzaam als curator bij het Trefpunt Medische Geschiedenis Nederland op Urk.'  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.