Blogs & columns
Marco Blanker
2 minuten leestijd
Blog

Snel snel snel, maar waarom?

Plaats een reactie

Vandaag besteld, morgen in huis. Of nog sterker, vanmiddag besteld, vanavond nog in huis. Onlinewebwinkels concurreren elkaar de tent uit met dit soort aanbiedingen. Supersnelle bezorging van luxe artikelen. En is het niet goed? Stuur het dan gewoon gratis terug.

Ik beken hier ook weleens gebruik van te maken. Best makkelijk. Het gemak dat ik ervan ervaar, ervaren vele anderen ook. De wereld is maakbaar en ligt aan onze voeten via het internet. Deze gedachte brengt ook verwachtingen met zich mee in de zorg. Als ik een medicijn bestel, moet ik dat toch ook morgen in huis kunnen hebben? Lang hebben wij in de praktijk met onze buurapotheek gewerkt om een dergelijke service in de lucht te houden. Toen we dertien jaar terug onze samenwerking startten was het een makkie. Onze praktijk was klein en de apotheek zat destijds best ruim in z’n jasje. Het was een goede uitgangssituatie. De tijden zijn echter veranderd. Onze praktijk is uit zijn jas gegroeid en de apotheek is in ander vaarwater beland met alle prescriptieafspraken en stapels extra papierwerk.

In alle drukte zijn we al opgeschoven van vandaag besteld, vanmiddag af te halen naar voor 10.00 uur besteld, de volgende middag af te halen. Hoe ingewikkeld blijkt dat? Patiënten bellen naar de receptenlijn, gebruiken de website of het patiëntenportaal. Vóór 10 uur is toevallig ook de tijd dat de telefoon roodgloeiend staat en het ochtendspreekuur in volle gang is. Een ratrace ontstaat. Snel snel snel, de recepten moeten nog. Gevaar loert dat in deze vaart niet alle recepten – en daardoor dus ook niet alle patiënten – de aandacht krijgen die vereist is.

Aan de andere kant van de receptenkoker staat een legertje medewerkers klaar om de stroom aan recepten te verwerken. De nodige controles vinden plaats, voorraden worden gecontroleerd en aangesproken, medicatie wordt besteld. Als het al kan. De lijst met niet-leverbare middelen neemt allengs toe. Wanneer informeer je daar de patiënt over? Uitbreiding van het personeel kent grenzen en biedt geen oplossing.

Waarom rennen we eigenlijk zo hard? Ik heb het hier over herhaalmedicatie. Medicatie die vaak allang wordt gebruikt. Daarvan zie je aankomen dat het doosje leeg raakt. Tijdig besteld is zorgvuldig afgeleverd. Zorgvuldig hoeft niet snel. We zijn geen bol.com die nog meer klanten moet winnen. We zijn zorgverleners die in een afkalvend zorglandschap goede zorg willen blijven leveren. Huisarts en apotheker.

Wij willen daarom onthaasten. Vandaag besteld, na twee werkdagen in de middag af te halen bij de apotheek. Zijn de pillen onverhoopt op? Dan laten we patiënten natuurlijk niet zonder zitten. We hopen dat dit de uitzondering wordt. Een uitzondering waar ook ruimte voor is, omdat de ratrace gestopt is. Er ontstaat weer tijd om te ademen en geconcentreerd goede kwaliteit te bieden. Even te overleggen als iets onduidelijk is, een patiënt rustig te informeren als iets niet leverbaar is. Eigenlijk gewoon zorg zoals zorg bedoeld is.

P.S. In onze praktijk gebruikt de meerderheid van de patiënten die meer dan drie medicijnen slikken al de herhaalservice, die een enorme verlichting geeft op deze pillendruk.

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.