Blogs & columns
Blog

Snel geld verdienen

5 reacties

Je moet oppassen persoonlijke ervaringen uit te vergroten tot iets algemeens. Voor je het weet verander je in de karikatuur die zegt dat zijn opa 100 geworden is met een bel cognac en een pakje sigaretten per dag. Maar soms denk je bij een persoonlijke ervaring: mmm, ik ben bang dat het vaker zo gaat en dat is niet oké.

Zo werd ik hedenochtend slachtoffer van een ‘freak accident’. De koddige details daarvan zal ik u besparen. Toen ik in de trein constateerde dat de hoofdwond die ik aanvankelijk als volkomen onschuldig had bestempeld toch echt wel bloedde, ging ik even naar de aardige BHV-collega’s op het werk. Die concludeerden dat een huisarts dit toch maar moesten hechten of lijmen.

En toen begon het. Eerst werden we (een attente collega ging met mij mee, je weet het nooit met zo’n hoofdwond) naar een huisartsenpost op Den Haag Centraal gestuurd die niet bleek te bestaan. Geen nood, we belden de dichtstbijzijnde huisarts. Dit was immers een technisch volkomen triviaal karweitje van drie minuten werk. Huisarts 1 wilde het niet doen, overigens zonder kennis te nemen van de aard van de verwonding, want het was zijn of haar patiënt niet. Huisarts 2 idem.

We werden naar het ziekenhuis verwezen. Wij naar de hap. Daar werden we om cryptische redenen eerst naar de Spoedeisende Hulp verwezen. Hele administratieve winkel invullen. De verpleegkundige maakte de wond schoon en verwees ons vervolgens naar de huisartsenpost waar we net vandaan kwamen, 100 meter verder. Daar moest ik DEZELFDE administratieve gegevens geheel opnieuw invullen. Ik maak geen grap mensen, ik heb een getuige. Vervolgens werd ik keurig, kundig en snel geholpen en bleek het voorval met een sisser te zijn afgelopen.

De million dollar question-in de zorg is hoe kwaliteit met betaalbaarheid te combineren. Lukt dat, dan worden patiënten er beter van en blijven de premies betaalbaar. Lukt dat niet, dan dreigen lompe bezuinigingen.

Vandaag heb ik één voorbeeld meegemaakt van de manier waarop in de Nederlandse zorg geld wordt verspild. Hoe je het bedenkt om mensen voor zoiets naar een ziekenhuis te sturen in plaats van een huisarts en vervolgens ook nog eens én de SEH én de hap te belasten met dubbele administratieve rompslomp en handelingen is mij een volkomen raadsel. Niemand wordt er beter van: de huisartsen niet, de patiënt zeker niet, de premiebetaler al helemaal niet en het ziekenhuis uiteindelijk ook niet.

Reclames die mensen beloven dat ze snel geld kunnen verdienen, worden meestal omlijst met de woorden: ‘Loop geen onnodig risico. Lees de essentiële beleggersinformatie. Hierin staat dat het risico van dit product zeer groot is.’ In de zorg is het omgekeerd: ‘Het risico van dit product is heel laag! U hoeft niets te lezen! Maar helaas we zijn te stom om u dit aan te bieden! Sorry!’

  • Marcel Canoy

    Marcel Canoy is hoogleraar gezondheidseconomie en dementie aan de VU in Amsterdam, adviseur van de Autoriteit Consument en Markt, lid van de Adviescommissie Pakket van het Zorginstituut en hij schrijft columns voor www.socialevraagstukken.nl.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • C.Heijmans

    huisarts, Zaandijk

    Ik ben blij dat het met een sisser is afgelopen, maar was het wel zo'n technisch volkomen triviaal klusje van 3 minuten (nieuwste synoniem voor "huisartsgeneeskundig")? Want voor mij is het al verwarrend: wanneer zijn die huisartsen bereikbaar en teg...elijk de HAP open? In de Zaanstreek gaat dat in ieder geval niet samen, maar elders misschien wel. Freaky?!

  • G K Mitrasing

    Vogelvrije Huisarts, Den Haag

    Belangrijk in het verhaal is tijdstip van zoeken van hulp: was het overdag dan is het huisarts 1 en 2 die gewoon hun werk hadden moeten. Was het in de ANW-tijden: de HAP, middels triage mits je die eerst benaderd. Niet iedere persoon denkt meteen dat... een huisarts zo'n wond wel kan behandelen en die meldt zij op een seh.

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    Dat Stitch-Bitch lijkt me best een leuk bedrijfje. Is er eigenlijk een bovengrens aan de leeftijd? En wordt er ook alcohol geschonken? Want daarmee zouden we de SEH aanzienlijk kunnen ontlasten. En het is er nog gezellig ook! Goed idee, Desiree Hairw...assers!

  • Desiree Hairwassers

    Patient advocate borstkanker en erfelijke aanleg voor borst- en eierstokkanker, Huissen

    Wat een verhaal.

    Naar het schijnt komt er binnenkort een vestiging van Stitch Bitch op elk station. Voor 35 euro hechten aantrekkelijke dames en heren uw wonden onder het genot van een kopje koffie. Business is business....

  • emile keuter

    neuroloog, aruba

    dank voor uw stukje. ik vind het juist heel goed om een persoonlijke ervaring te combineren met beroepskennis. maar nu de oplossing alstublieft. hoe is deze belachelijke situatie om te buigen? erover praten is nu toch inmiddels wel genoeg gebeurd en... iedereen ziet dat dat geen zoden aan de dijk zet. dit soort dingen gebeuren echt. u weet het zeker.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.