Blogs & columns
Blog

Open die deur van de spreekkamer (2)

3 reacties

Wat had ik graag samen met mijn collega’s een nascholing gedaan om in elkaars keuken te kijken en van elkaar te leren. Maar ik kreeg helaas geen bijval (zie voorgaande blog).

Ik heb mijn verlies genomen en ben mijn horizon gaan verbreden. Ik wil niet langer alleen in mijn spreekkamer zitten. Ik voel mij niet thuis in een wereld waar minachting voor elkaars ontbrekende kennis hoogtij viert. Waar gemopperd wordt op huisartsen omdat ze onlogisch verwijzen. Waar ikzelf uitgekafferd word door een collega-specialist omdat mijn kennis op zijn vakgebied nou eenmaal niet kan tippen aan zijn kennis en hij mij blijkbaar ook dommig vindt.

Hoe beklemmend die manier van samenwerken, of beter níet-samenwerken, is, realiseer ik me des te meer nu ik het op een heel andere manier vorm kan geven in mijn werk als reumatoloog in een start-up die telezorg aanbiedt aan huisartsen.

Samen met een multidisciplinair team bestaande uit onder anderen reumatologen, orthopeden, traumachirurgen, revalidatieartsen, sportartsen, radiologen en internisten geef ik advies aan huisartsen die een casus aanbieden via de app. Behalve dat er andere reumatologen meelezen, heb ik dus bij het beantwoorden ook een publiek van meerdere specialisten en zo’n vijfhonderd huisartsen. En dit geldt omgekeerd ook voor mijn collega-specialisten en voor de huisartsen die een casus met vraag presenteren. Om in zo’n omgeving te werken moet er sprake zijn van wederzijds respect. Geen veroordeling om wat de ander niet weet, maar respect voor elkaars expertise en de wil om van elkaar te leren.

En zo’n omgeving is het! Ik durf te stellen dat ik in de twaalf maanden in deze telezorgomgeving meer heb geleerd dan in de vijf jaar dat ik reumatoloog ben. Ik heb oneindig veel respect gekregen voor de huisartsen en hun enorm brede kennis. Ik heb geleerd hoe andere reumatologen tegen sommige problemen aankijken. Ik heb geleerd hoezeer ik met een zekere tunnelvisie ben opgeleid. Hoeveel andere specialismen nog kunnen toevoegen aan inzichten. Daarnaast heb ik geleerd hoeveel van wat voor mij zo overduidelijk is, voor anderen nieuw is of moeilijk te bevatten. Hoe ingewikkeld de reumatologie is voor niet-reumatologen. Kortom, ik overzie veel beter mijn deel in het geheel. Mijn toegevoegde waarde en mijn beperkingen.

De samenwerking geeft ontzettend veel lol en voldoening. Voor mij, maar ik durf te stellen dat ik dit bij de meeste deelnemende artsen zie gebeuren. Hoe meer ik zie van andere collega’s, van hun kennis en beperkingen, hoe meer respect ik voor ze krijg. Hoe meer ik zie dat we het met elkaar moeten doen. Ik ben geen alwetende dokter en daar ben ik tevreden  mee. Ik ben een teamspeler en draag graag mijn steentje bij aan het grote geheel.

En de patiënt, voor wie we het toch allemaal doen, profiteert nog het meest van de samenwerking. De kwaliteit van het advies, voortkomend uit ‘the wisdom of the crowd’ is groot.

Ik kan het iedereen van harte aanraden. Open die deur van de spreekkamer…

meer van Deborah van der Stoep

samenwerking communicatie
  • Deborah van der Stoep

    Deborah van der Stoep werkt als reumatoloog bij Prisma, een platform dat telezorg levert aan huisartsen. Daarnaast is zij werkzaam binnen de ggz als algemeen arts voor somatische en psychische zorg.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Anita Kaemingk

    Docent communicatie, psycholoog en columnist, Maastricht

    IJzersterk verhaal! Bij elkaar in de keuken (laten) kijken is belangrijk, reflectie op het eigen functioneren essentieel. Ik hoop dat steeds meer artsen dit kunnen en willen. Heel veel duimpjes voor je pleidooi.

  • Jorinde van Houten

    Huisarts, Asterdam

    Deborah dank voor je inzet! Ik sta nog op de wachtlijst voor prisma silo. Een geweldig initiatief. Maar Luister alvast naar de podcasts, en ik leer er zoveel van. Kan niet wachten tot ik in de app zit. Dit is de toekomst wat mij betreft. Schotjes weg... tussen huisartsen en specialisten. Kennis echt delen met elkaar.

  • Dorine Werkhoven

    , Huisarts

    ik maak met heel veel plezier gebruik van Prisma. Het is zo handig om je vragen als huisarts zo laagdrempelig voor te kunnen leggen aan een enthousiaste specialistengroep.
    Doordat meerdere specialisten meedenken, krijg je als huisarts een heel voll...edig advies.
    Het meelezen met casussen van collega-huisartsen is de perfecte doorlopende nascholing. Wat mij betreft is dit de toekomst.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.