Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Blog

Onnavolgbaar medisch lingo

2 reacties

‘We krijgen een nieuw epd en vragen om jullie begrip, en natuurlijk input, gedurende de roll out. Het zal jullie leven makkelijker maken en we zullen workshops organiseren om te kijken hoe jullie het nieuwe systeem ervaren en wat we kunnen verbeteren.’ Onze chief medical director loopt vervolgens het podium af voordat de vragensessie kan beginnen.

Afgelopen vijf jaar hebben we al drie systemen gehad en elk systeem heeft voor- en nadelen, maar wat echt stoort is de continue stroom aan innovatieve veranderingen die zogenaamd essentieel zijn voor mijn dagelijkse patiëntinteractie. En tot nu toe is mijn ervaring dat de zogenaamde verbeteringen beter samengevat kunnen worden in ‘één stap voorwaarts en twee terug’.

Eigenlijk zijn er in ons huidige systeem drie administratieve fasen waar je doorheen gaat: ten eerste de patiëntregistratie, ten tweede het aanvullen van het onderzoeksverslag en ten derde de ‘juiste’ registratie voor de verzekering met betrekking tot eventueel vervolgonderzoek en/of -ingrepen.

Laat ik een concrete casus geven.

1. Patiëntregistratie

Mijn patiënte is een vrouw met perimenopauzale klachten. Ik heb haar file geopend en na invoering van de anamnese en historie moet je eerst een waslijst van zaken aanvinken, zo’n 106 muisklikken, voordat je daadwerkelijk de patiënt kunt onderzoeken. 

2. Het onderzoeksverslag

Nadat de echo is uitgevoerd, wordt de analyse beschreven en verslag in de benodigde epd-velden ingevuld, en worden alle beelden digitaal opgeslagen. Echter, je dient ook hardcopy’s, oldskool, uit te printen, en vervolgens nogmaals op papier een verslag te schrijven. Alle stappen moeten weer herhaald worden in het algemeen onderzoek en nogmaals worden aangevinkt als specialistisch onderzoek voor de gynaecologie.

3. Verzekeringsdocumentatie

De meest lastige van allemaal. De diverse verzekeringsmaatschappijen en het uitgebreide polissenpallet zorgen ervoor dat je per patiënt moet nagaan of een vervolgprocedure wel of niet vergoed wordt. Aangezien de regels en polissen continu veranderen, is het een tijdrovende bezigheid. De patiënt verwacht echter wel dat je op de hoogte bent van alles. Gelukkig hebben we speciale verzekeringsadministrateurs die zich fulltime bezighouden met deze zaken (mede omdat we in de private zorg zitten).

Dan heb je nog de systemen en de verwoording die exact moet worden gevolgd. Voor labaanvragen geldt een digitale aanvraag die eerst geaccordeerd moet worden door de verzekering, en die vervolgens apart moet worden aangevraagd via een ander systeemscherm. Let wel, dit kan alleen door de aanvragend arts. Daarnaast is de responstijd van de verzekering nooit gegarandeerd en levert de opvolging weer extra administratie op, waardoor sommige patiënten afzien van de ingreep of naar een ander ziekenhuis gaan, in de hoop dat het daar sneller gaat.

De verwoording en benaming in het verslag is de laatste administratieve hoepel; deze is cruciaal omdat anders de verzekering niet vergoedt. Als menopauze wordt vermeld als primaire diagnose wordt er niets vergoed (in de Verenigde Arabische Emiraten). Als dit als secundaire diagnose wordt vermeld, is het geen probleem. Vaginale atrofie kan niet; wel atrofie van de vagina. Het is een onnavolgbaar administratief medisch lingo. Nu maar hopen dat het nieuwe epd een stap vooruit is en dit spelletje overbodig maakt.

meer van Aagje Bais

administratie bureaucratie
  • Aagje Bais

    Gynaecoloog Aagje Bais is de eerste Nederlandse medisch specialist in de Verenigde Arabische Emiraten.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • T.L. Spruit, Huisarts, Rotterdam 02-11-2019 19:54

    "Dan hebben we het in Nederland zo gek nog niet geregeld, met vergoeding van behandeling van een specialist door de verzekeraar, zodra de huisarts een verwijzing geeft, gebaseerd op een gefundeerde reden om te verwijzen."

  • Rudy Foppen, bedrijfsarts, Soesterberg 02-11-2019 12:55

    "ZDoggMD weet het kernachtig te verwoorden in zijn rap parodie EHR State of Mind:
    ‘Just a glorified billing platform with some patient stuff tacked on’ https://www.youtube.com/watch?v=xB_tSFJsjsw


    "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.