Blogs & columns
Blog

Minder dan 25 procent arbeidsongeschikt = arbeidsgeschikt

3 reacties

‘Maar mevrouw’, zegt de vriendelijke meneer aan de telefoon, ‘U wilt toch ook niet dat straks blijkt dat er sprake is van een onterechte uitkering? Wij moeten dit zorgvuldig beoordelen.’

Onterecht? Onterecht? Er buitelen zoveel gevoelens door elkaar dat het lijkt alsof ik ontplof. En na een frustratie-hardlooprondje van 18 kilometer zijn die gevoelens niet minder en val ik huilend in de armen van mijn bijna 17-jarige dochter.

Ik begrijp er niks meer van. Sowieso heb ik nooit begrepen hoe arbeidsongeschiktheidsverzekeringen werken. Hoezo ben je arbeidsgeschikt als je minder dan 25 procent arbeidsongeschikt bent? ‘Nee, dat is niet zo hoor mevrouw, alleen keren wij dan niet meer uit’. Aha, duidelijk. Maar niet waarom. Omdat minder dan 25 procent niet zo erg is? Omdat als je 25 procent van je gezondheid inlevert, van je werk, van je plezier, van je feestjes, van je vakanties, dat gewoon niet zo de moeite waard is? ‘Nee, dat is het natuurlijk niet, dat zijn gewoon de afspraken.’ Oké.

En als je dan vierenhalf jaar geprobeerd hebt om die minder dan 25 procent te compenseren, door je werk te spreiden, pauzes in te lassen, diensten te verkopen, of maar voor de helft te doen, en als het dan uiteindelijk toch allemaal niet lukt. En je – wat je niet wilde, wat je uit alle macht hebt willen voorkomen – tóch weer een waarnemer hebt gezocht om je een dag in de week te vervangen, zodat je zelf tot rust kunt komen, waardoor je het hopelijk daarna wel weer aankan.

Dat je dan om hulp vraagt bij je arbeidsongeschiktheidsverzekering. Die een programma hebben om te voorkomen dat je uitvalt, daar maken ze reclame mee. Maar in dit geval kunnen ze niks voor je doen, want ik was immers niet ziekgemeld. Dat je je dan toch maar ziekmeldt, in de hoop dat je dan verder komt. Wat niet gebeurt, want er moet dan eerst gekeken worden of je ziekmelding wel terecht is. Want je was immers 4 jaar geleden beter gemeld. Ja, beter gemeld. Maar niet beter. Het is nooit meer beter geweest.

Maar als ik al die tijd was blijven klagen, over dat ik per dag minder uur werk omdat ik dat niet meer kan. Als ik dat niet was gaan spreiden, om maar te kunnen blijven werken. Als ik privé niet alles had afgezegd, om te kunnen blijven werken, dan had ik gewoon al 4 jaar een uitkering gehad. Maar omdat ik opgevoed ben met het motto: ‘werk gaat voor het meisje’ en ‘van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan’, moet nu beoordeeld worden of mijn klachten, die ik dus al 5,5 jaar heb, wel terecht zijn? Of mijn huidige ziekmelding wel terecht is?

Begrijp me niet verkeerd: dit gaat niet om geld. Dit gaat om erkenning. Erkenning van mijn gevecht van de afgelopen jaren. Erkenning van wat ik verloren heb, wat trouwens met geen enkel bedrag te compenseren is. Erkenning dat minder dan 25 procent arbeidsongeschikt óók arbeidsongeschikt is. Dat dat rampzalig kan zijn in een leven, want het is niet alleen ARBEIDSongeschikt, het is ook vrijetijds-ongeschikt, feestjes-ongeschikt en weekendjesweg-ongeschikt.

En dat die vriendelijke meneer van de verzekering die ook maar braaf doet wat er in de papieren staat, daar allemaal niks aan kan doen, dat realiseer ik me ook. Maar voor mijn gevoel is de hele reactie van de verzekering onterecht. En niet mijn ziekmelding.

Er is ook een bundel van Marieke Dijkzeul verkrijgbaar: Kom je dan alleen voor mama?

Lees ook
  • Marieke Dijkzeul

    Marieke Dijkzeul is huisarts in Apeldoorn en rondde een opleiding tot kaderarts palliatieve zorg af. Zij heeft drie kinderen in de tienerleeftijd.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • M. Schipper

    Haio, Nijmegen

    Blijft bijzonder dat het klaarblijkelijk de bedoeling is dat je maar snel 26% (of ineens 50%? 80%) arbeidsongeschikt moet raken, ipv dat er dmv preventie wordt voorkomen dat dit gebeurt (waaronder ook dus die broodnodige erkenning en toch ook financi...ële steun valt, mijns inziens).

  • P.T. Lohman

    bedrijfsarts

    En bij werknemers die vallen onder de publieke verzekering, uitvoerder UWV, ligt de grens zelfs op 35%...

  • A.F. Algra

    commentator, opiniemaker zorg en sociale zekerheid, oud bedrijfsarts, Rotterdam

    Geachte collega Dijkzeul, beste Marieke. Een begrijpelijk en invoelbare reactie. Welkom in de wondere wereld van de arbeidsongeschiktheidsverzekering, die maar al te vaak niet goed volgbaar is.

    Het klopt. Wel medische klachten, maar geen uitkerin...g. In inderdaad: dat geldt ook voor ziek en hersteldmelden. Dan loopt of stopt de teller. Het staat allemaal in de kleine lettertjes van de polisvoorwaarden.

    En inderdaad: de verzekeraars maken veel reclame. Dat loont op één of andere rare manier. En ja: ze doen zeker aan claimbeoordeling, zoals dat in het jargon heet. Beetje vies woord voor het beoordelen of de ziekmelding ‘terecht’ is. Velen gebruiken dus liever andere neutralere, warmere woorden voor hetzelfde.

    Neem zomaar deze aov verzekeraar. Die kaart het zo aan:
    Arbeidsongeschikt. En nu?
    “’ Je wilt je werk kunnen doen en het beste uit jezelf halen. We begrijpen dat het heel vervelend voor je is dat je je werk niet of niet volledig kunt doen. Misschien maak je je zorgen om je werk en inkomen. Daarom staat een team van professionals klaar om je de komende tijd duidelijkheid te geven en te ondersteunen “

    De bottumline is de claimbeoordeling, want dat gaat over het uitbetalen. Wel of niet, hoeveel én voor hoe lang. De meeste aov verzekeraars zijn private partijen, die graag een centje (bij)verdienen en dus zijn het vaak ook (erg) slimme rakkers.

    Want er zijn heel veel knoppen om aan te draaien. Maar daar hebben alleen de insiders kennis en weet van. Hoe dat precies werkt hangen ze natuurlijk niet aan de grote klok. Ze zijn natuurlijk geen gekke henkie, vinden ze.

    Afsluitend: daar zit je dan. Wel klachten, alle problemen in eigen beheer zelf opgelost weggepoetst, maar misschien juist daardoor dus geen uitkering. Huh ? Kan dat zomaar ? Maar waar betaalde ik dan mijn premie voor ? Pijnlijk punt inderdaad.

    Mijn advies- tip. Ga eens buurten/sparren/praten/overleggen met bevriende bedrijfs-of verzekeringsarts. Die weten van de hoed en de rand. Versterk uw verdediging. Wie beslagen ten ijs komt, komt verder

    Sterkte met het herstel van zowel de klachten, als het vertrouwen in uw aov verzekeraar !
    Good luck !

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.