Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Blogs & columns
Blog

Mindemptiness

Plaats een reactie

Nee, niet nóg een blog over Donald Trump. Er zijn meer leeghoofden die aandacht vragen. Ik zou mijn eigen hoofd ook wel eens helemaal leeg willen maken. Lijkt me een prettige toestand, een leeg hoofd. Iets voor de vakantie. Maar kan dat wel?

Even niet denken. Even het verstand op nul. Wie zou dat niet willen, na een drukke tijd, extra ingewikkeld door corona? Als je lang geen vakantie hebt gehad en de stress voelbaar is? Nou, dat kan. Je kunt tegenwoordig op verantwoorde wijze je hoofd leegmaken. Met een evidencebased effectieve methode. Alleen heeft de methode een naam die precies het tegenovergestelde zegt van wat zij in werkelijkheid doet. Ik heb het over mindfulness.

De populariteit van mindfulness neemt nog steeds toe, parallel aan de hang naar de rust van het klooster en de oude boeddhistische tradities. ‘Wie aan mindfulness doet, is bewust aanwezig in het hier en nu, zonder te oordelen’, zegt mijn gecertificeerde trainer. Ik proef de rozijn in mijn mond. De rozijn, hét symbool van het hier en nu. Meer hoeft niet. Meer mag niet. Mijn trainer vervolgt: ‘Vaak zijn we met onze aandacht niet bij wat we op dit moment doen, maar dwalen onze gedachten naar het verleden of de toekomst. Dat geeft niet alleen onrust, maar zorgt ook dat we veel van het huidige moment missen.’ Hoe herkenbaar is dit! ‘Door het continu labelen of oordelen over ervaringen zien we niet meer helder hoe de dingen echt zijn’, zegt mijn trainer. Hij spreekt over ‘wij’, dus hij heeft het zelf ook allemaal ervaren. Dat geeft vertrouwen. Ik ben in goede handen. Dat continu labelen, daar wil ik vanaf. Je bent nog niet thuis van de garage, de kapper, het restaurant of de bloemist of je vindt alweer een evaluatieverzoek in je mailbox. Weg ermee!

Oef, wat zit die lotushouding ongemakkelijk. Dit houd ik geen halfuur vol. Ik kan niet goed meer denken. Mijn hoofd raakt leeg. Is dit het nu? Ja, dit is het ware NU. De fractie van een seconde tussen wat is geweest en wat nog gaat komen. Alleen in dit NU mag ik denken. En in dat NU is helemaal niets behalve de pijn in mijn rug. Mindemptiness! Ik hoor niet meer wat mijn trainer zegt: ‘Met je houding en de oefeningen creëer je een niet-oordelend bewustzijn. Je gaat deze gedachten van een afstandje observeren, zonder erover te oordelen. Dan kom je vanzelf tot het inzicht dat deze negatieve gedachten, gevoelens of lichamelijke sensaties vanzelf weer voorbijgaan.

Ik hou het niet langer vol en ga languit op de grond liggen. Dat geeft ontspanning. Weg is de pijn. Mijn gedachten hernemen hun loop. Mijn hoofd stroomt weer vol positieve gedachten. Dat is beter. Hoe ga ik deze sessie straks evalueren? 

Positieve effecten van mindfulness op stress, angst, depressie en chronische pijn zijn meermalen aangetoond. Daarnaast is er ook evidence voor een verbetering van het immuunsysteem. Wie wil dat nou niet in coronatijd? Maar ik ben er niet voor gebouwd. Ik spuug die rozijn uit. Ik kan niet alleen maar in het NU denken. Ik denk aan wat geweest is of aan wat komen gaat. Vervelende maar vooral leuke dingen. Een groot deel van het vakantieplezier zit hem toch in het anticiperen op de reis en het verblijf, op de activiteiten die je gaat ondernemen? En op het ’s avonds voldaan terugzien op een mooie bergwandeling? Wat is daar mis mee, trainer?

Ook van André Weel

mindfulness
  • André Weel

    André Weel is bedrijfsarts en epidemioloog, werkzaam voor IKA Ned in Amsterdam.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.