Blogs & columns
Marco Blanker
2 minuten leestijd
Blog

Mijn mening voor mij houden

13 reacties

‘Daarnaast verzoek ik u om uw mening voortaan voor uzelf te houden, aangezien u immers geen partij bent in het traject van uw patiënt.’ Een citaat uit een e-mail aan mij, van een consulent schuldsanering van de gemeente.

Een van mijn patiënten had mij om een verklaring gevraagd om in zijn schuldsaneringstraject niet aan de sollicitatieplicht te hoeven voldoen. Ik had hem in een gesprek uitgelegd dat ik dat niet mag en kan verklaren. Ik ga daar niet over, zoals ik ook niet ga over vakantieannuleringen. Wel kan ik met zijn instemming gerichte vragen beantwoorden. De KNMG-verklaring ‘geen verklaring’ printte ik voor hem op praktijkpapier.

Enkele dagen later bezorgde hij mij enigszins bedremmeld een bericht vanuit de gemeente. Daarin stond met verwijzing naar een wetsartikel dat hij recht heeft op een kopie van zijn dossier en dat ik die dus gewoon af moest geven.

Ik besloot hier een vriendelijke mail naar de gemeente aan te wijden, waarin ik aangaf het ongepast en onwenselijk te vinden dat van deze mogelijkheid gebruik werd gemaakt. Ik vind het onwenselijk dat een compleet dossier van een patiënt ergens bij een gemeente komt te liggen. Ik twijfel ook of er iemand bij de gemeente op basis van het medisch dossier tot een oordeel kan komen over de sollicitatiemogelijkheden van een burger.

Op mijn vriendelijke e-mail kwam de mail met bovenstaand citaat, waarin de medewerker ook herhaalde dat elke patiënt recht heeft op een kopie van zijn dossier en daarna vrij is om te doen wat hij daarmee wil. Deze zin liet ik even op mij inwerken. Deel één daarvan klopt. Het ligt vast in de wet dat alle patiënten een kopie van hun dossier mogen hebben. Daarover geen twijfel. Deel twee klopt in veel gevallen, maar  niet in dit geval. Mijn patiënt heeft immers geen enkele vrijheid. Hij wordt gedwongen om het dossier af te geven.

Deze ambtenaar neemt hiermee naar mijn idee een loopje met de intentie van de regelgeving. Ook patiënten in de schuldsanering houden recht op behoud van het medisch beroepsgeheim. Mijn patiënt ervaart druk om het dossier toch af te geven. Ik deel die ervaring, maar bezwijk er niet onder.

Ik heb hem aangeboden samen sollicitatiebrieven te gaan schrijven als het daarop uitkomt. Alles liever dan op deze wijze zijn complete dossier in een gemeentela te laten belanden.

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Willem Jan Groeneveld

    Huisarts, Drachten

    Dag Marco, fijn dat je ook de afloop van deze casus met ons deelt.

  • Marco Blanker

    huisarts, Zwolle

    <<<< (deel 2/2)

    Ook de rechtbank zou zich moeten realiseren dat het medisch beroepsgeheim onverminderd van toepassing is op patiënten in een schuldsaneringstraject. De spreekkamer moet veilig zijn voor patiënten. Zij moeten daar alles kunnen zegg...en en erop kunnen vertrouwen dat die informatie beschermd wordt. Ik zet mij ervoor in dat dit belang voorop blijft staan.

    Overigens hoef ik voorlopig geen sollicitatiebrieven te gaan schrijven voor mijn patiënt. De rechtbank heeft een onafhankelijk deskundige ingeschakeld. Zoals het hoort. Met instemming van de patiënt zal ik deze deskundige desgevraagd informeren over de medische feiten. Nu nog een aanpassing van de structurele werkwijze. Ik geef daar graag een advies over. Kosteloos.

  • Marco Blanker

    huisarts, Zwolle

    Naschrift in twee delen: 1/2

    Naar aanleiding van mijn blog sprak ik met de betrokken wethouder en een van de gemeenteambtenaren. Zij boden excuses aan over de gevoerde correspondentie. Het complete dossier had niet opgevraagd mogen worden. Eerder ...was per e-mail al een excuus aangeboden voor de gekozen toon. Dat excuus heb ik vanzelfsprekend aanvaard. Maar daar zat niet mijn pijn. Ik heb de grenzen van mijn informatie-verstrekking nog eens toegelicht.

    De gemeente bleek in dit geval weliswaar de vrager van de informatie te zijn, maar deed dat op nadrukkelijk verzoek van de rechtbank. De gemeente is hierbij dus een doorgeefluik. De rechtbank wil een faillissementsdossier blijkbaar niet in behandeling nemen zonder een medische onderbouwing t.a.v. niet-solliciteren. Hierbij worden door huisartsen aangeleverde verklaringen of pseudo-verklaringen (met alleen wat informatie, zonder harde uitspraak over sollicitatiemogelijkheden van een patiënt) gebruikt.
    De gemeente werkt aan deze dossiervoering mee om de procedure vlot te kunnen doorlopen en daarmee de burger te helpen. Privacy van de burger staat bij de gemeente hoop op de agenda. Gegevens worden hierbij goed afgeschermd en zijn maar door enkele ambtenaren te lezen, aldus de wethouder.
    Voor andere trajecten waar de gemeente zelf informatie nodig heeft, heeft zij onafhankelijke artsen ingehuurd die keuringen en beoordelingen verzorgen.

    De pijlen uit mijn vorige blog zouden zich dus eigenlijk moeten richten op de rechtbank. Ook aan de rechtbank zal ik toelichten dat ik niet de aangewezen persoon ben om over mijn patiënten te oordelen of een verklaring af te geven. Het afgeven van een integraal dossier hoort m.i. ook niet door de rechtbank te gebeuren. Als de rechtbank twijfelt aan de echtheid van de claim van een patiënt, dan dient de rechtbank hiervoor een deskundige in te schakelen. Dat dit tijd en geld kost vind ik ondergeschikt aan het belang van zorgvuldigheid en bescherming van het beroepsgeheim.
    >>>

  • Nelleke van Eijsden

    huisarts, Ede

    Ook bij onze gemeente gebeurt dit aan de lopende band. Niet alleen in verband met de schuldsanering of verzekeringen. Zelfs het bureau dat de kilometers voor de regiotaxi toewijst schroomt niet om hele dossiers op te vragen. Ik heb het al een paar ke...er bij de KNMG neergelegd en krijg daar de indruk dat zij knarsetandend aanzien dat dit de normale praktijk aan het worden is in ons land. Mijn ervaring is dat de meeste patienten te gestressed zijn om mijn uitleg aan te horen en toch gewoon hun dossier willen, wat ik ze uiteindelijk niet kan weigeren. Ik heb ook de indruk dat al deze instanties om een compleet dossier vragen, omdat ze onze nota voor het verstrekken van medische informatie niet willen betalen.

  • JHW Bruins Slot,

    Bedrijfsarts niet praktiserend, Kampen

    Het lijkt hier wenselijk dat op KNMG niveau afspraken gemaakt worden met de vereniging ned gemeenten. En op hetzelfde niveau dat het aangekaart wordt bij min volksgezondheid etc. Probeer het in elk geval naar macroniveau te brengen. Hier werd het d...oel van kopie dossier duidelijk, maar dat zal niet altijd zo zijn. Als de patient persisteert, na informatie etc zijn er ook nog lastige situaties denkbaar voor de behandelaars. In de kern is het natuurlijk een echte weeffout in het systeem dat de gemeente mag oordelen obv medische gekleurde situaties.

  • Maarten Vasbinder

    médico familiar e comunitario, Ubon Ratchathani

    Chapeau Marco, voorlopig een aanslag op de patiënt verijdeld.
    Helaas plegen verzekeringen dagelijks dergelijke aanslagen. "Als wij uw dossier niet mogen inzien, kunnen we niet over gaan tot betaling". Ook je reinste chantage.

  • Petra Allis

    Verzekeringsarts, Rotterdam

    Als u dan toch brieven wil gaan schrijven met de patiënt (hulde daarvoor), wil ik u in overweging geven er vooral ook één aan de ombudsman te richten. Of netter: eerst een klacht helpen indienen bij de gemeente zelf. CC aan de ambtenaar in kwestie, e...n het probleem zal vermoedelijk snel voorbij zijn. Mocht het tot een klacht bij de ombudsman komen, dan zullen daarna alle gemeentes zich hier meer bewust van worden, en dat is mooi meegenomen.
    Gelukkig zijn er ook gemeenteambtenaren die de dialoog aangaan, zoals ik in de reacties lees.

  • Frank Perquin

    Bedrijfsarts, raadslid te Meppel., Meppel

    Inderdaad bizar. Als dit bij mij in de gemeente was gingen er acuut vragen naar de verantwoordelijke wethouder. En prima om niet even een printje te maken. Chapeau.

  • Wessel Vochteloo

    huisarts, Hoogezand

    In onze gemeente was dit ook schering en inslag, zeer tegen onze zin. We zijn als Hagro in gesprek gegaan met de gemeente en de sociale teams en hebben heldere samenwerkingsafspraken gemaakt waardoor dit soort toestanden niet meer voorkomen. Inmiddel...s werken we goed samen met de sociale teams, met duidelijke afbakening van ieders grenzen en mogelijkheden.

  • Menno Oosterhoff

    psychiater, THESINGE Nederland

    Sinds de jeugdhulp door de gemeente georganiseerd wordt gebeurt dit daar voortdurend. Helaas.
    Prachtige uitdrukking. Misbruik maken van iemands zwakke positie.
    Geweldig dat je hebt geweigerd., maar een zeer zorggelijke ontwiikeling. Een klacht te...gen deze ambtenaar lijkt me beslist nodig ook om jurisprudentie te krijgen. Dat er geen druk op iemand mag worden uitgeoefend om zijn dossier op te vragen.

  • Roel

    Geneeskundestudent, Rotterdam

    Ik wil het glas niet half leeg zien maar wat u beschrijft is precies waar ik Nederland in zie veranderen. Het mag Nederland qua statistieken relatief voor de wind gaan maar dit is toch beangstigend kleurloos. Bedankt voor uw mooie respons. Goede casu...s voor het onderwijs ook.

  • Steven J.A. Verbeek

    Bedrijfsarts, Coullons, Frankrijk

    In Frankrijk kennen we het begrip "abus de faiblesse" oftewel misbruik maken van iemands zwakte of zwakke positie.
    Dit doet de gemeente. Laten ze maar een arts inhuren die sociaal-medische advisering doet en op basis van gerichte vragen aan de beha...ndelende sector een eigen oordeel kan geven.
    En dan nog de gotspe te zeggen dat je je er verder niet mee dient te bemoeien....

  • Desiree Hairwassers

    patient advocate borstkanker en erfelijke aanleg borst- en eierstokkanker, Huissen

    Hulde, Marco. Het is absoluut onacceptabel wat deze ambtenaar doet. Dat verdient een klacht en bescherming van je patiënt.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.