Maar mijn yogaklasje dan?
3 reactiesMijn patiënte is een slanke jonge Engelse vrouw, type ADHD, altijd haast en druk. Vandaag is het niet anders, ze ratelt haar verhaal af in een tempo dat ik nauwelijks kan bijhouden. De megagrote kop koffie van Starbucks die ze bij zich had hielp daar zeker niet bij. Mevrouw had bij haar laatste onderzoek een afwijkend uitstrijkje en ik wil een colposcopie bij haar doen, die gepland is over één week.
Omdat wij een private ziekenhuisgroep zijn is dit een dure procedure, maar gelukkig wel door de meeste verzekeringen vergoed. Echter, mevrouw geeft aan dat haar verzekering over vier dagen afloopt en als zij een nieuwe verzekering afsluit valt dit onder eerder vastgestelde aandoening. Daarmee zal de premie aanzienlijk verhogen. Daarnaast was er nog een reeks andere persoonlijke familie-issues bij haar thuis, dus uitdagingen alom.
Ondanks mijn overbezette praktijk probeer ik ruimte te maken binnen de komende dag om haar alsnog de colposcopie te kunnen geven. Ik offer mijn lunchpauze op, vraag een andere niet-urgente patiënte of ze een dagje later wil komen. Alles om zo snel mogelijk haar te kunnen helpen zonder dat ze de hoge kosten voor de procedure zelf hoeft te betalen. Dubai is immers een dure plek om te wonen en zonder verzekering kunnen de kosten heel snel uit de hand lopen.
Na het goede nieuws gemeld te hebben, komt mevrouw de volgende dag weer binnen. In plaats van een opgewekt persoon, staat haar gezicht op onweer, dat mooi afsteekt tegen haar roze Lululemon-outfit. ‘Dokter, ze hebben de afspraak van vandaag een halfuur verzet! Dit terwijl ik naar mijn yogaklas moet gaan! Nu moet ik die missen en dat vind ik heel vervelend. Had u me niet eerder kunnen zien?
Mijn mond valt open van verbazing, na alle moeite gedaan te hebben om mevrouw zo snel mogelijk te kunnen behandelen en haar veel kosten te besparen was dit haar reactie?! Ik spreek rustig: ‘Wat vervelend van uw yogaklas, helaas liep een andere urgente procedure voor u uit. Dit ondanks alle moeite die we hebben gedaan om u zo spoedig mogelijk te behandelen. Zullen we de afspraak dan maar verzetten? Over drie weken heb ik de tijd, en wie weet heeft u dan weer een andere verzekering. Cash betalen kan ook.’ Ondank is ’s werelds loon, geen idee hoe men dat in het Engels zegt, en ach, laat ook maar.
Meer van Aagje Bais
L.H. Sie
Internist niet practiserend, Purmerend
“Entitled”. Wat een verwend nest!
J.D. Wuister
huisarts, Den Haag
Laatst van een collega gehoord: " No good deed goes unpunished." ;-)
J.M. Keppel Hesselink
pijnarts np, Bosch en Duin
Ik zou nooit meegaan in dit soort dwang. Gewoon, sorry mevrouw, we zitten helemaal vol tot volgende week waneer het gepland is.