Blogs & columns
Blog

‘Maar dokter, je maakt recláme!’

Plaats een reactie

Mijn aanwezigheid op social media en het bloggen op deze site brengen me op plekken die ik eerder niet voor makkelijk toegankelijk hield. Op televisie bijvoorbeeld: over werkdruk in de zorg . Of in de Tweede Kamer: naar aanleiding van ons ‘Aap-Noot-Nier’-project voor betere informatievoorziening voor wie laaggeletterd is. Of in de collegezaal: om mensen van half mijn leeftijd te onderwijzen over iets waarin zij toch mijlenver op me voor zouden moeten liggen.

Ik doel natuurlijk op het gebruik van social media: wie voor zijn sociale contacten drijft op WhatsApp, Instagram en Snapchat (jazeker: Twitter en Facebook en zoooo oudelui) zou van een zeg-waar-is-je-rollator-Benidorm-bastard toch niet veel moeten hoeven leren over hoe je dat nuttig kun gebruiken. Desalniettemin mocht ik twee uur lang studenten toespreken over ‘Patiënt en e-health’ en 'Dokter en social media'. En wat het extra bijzonder maakte: de avond ervoor was ik bij beduidend oudere rotten in het artsenvak tijdens een bijeenkomst van de KNMG-regio Utrecht.

Dat leverde ondanks het volstrekt verschillende publiek vergelijkbare discussies en bezwaren op, zoals het immer terugkerende ‘maar waar haalt u de tíjd vandaan?’ (jazeker, ook bij de studenten), het ‘maar wat moet ik er dan òpzetten?’ of het ‘maar wat levert het dan òp?’, het ‘maar je kunt er ook zoveel ellende van krijgen’ en het ‘maar zo belangrijk is internet helemaal niet voor het doktersvak’. Om over patiënt en e-health maar te zwijgen: zowel jeugd als gevestigde orde is nog verre van klaar voor de patiënt die zich geïnformeerd heeft tot een deelniveau dat misschien wel dat van de dokter overstijgt of die real time de data wil verkrijgen die over hem of haar verzameld worden. Dus niks met vertraging: gewoon direct, ook al moet de uitslagbespréking met de dokter nog volgen.

Ik geef deze presentaties vaker en ken de daarop volgende discussies inmiddels wel een beetje. Professionals vinden doorgaans de genoemde ontwikkelingen eerder bedreigend dan kansrijk. Contre coeur worden soms kleine stapjes op social media gezet die evengoed gelabeld worden als corvee, in de categorie brieven maken en administratie bijwerken. Alle fratsen van die gekke Van Balken worden licht geamuseerd gadegeslagen, als enigszins excentriek, maar niet onwelwillend.

Doch dit keer kreeg ik voor het eerst een prikkelend bedoeld verwijt: ‘dokter, met al die aanwezigheid op social media, maak je dus eigenlijk recláme!’ En nu moet u weten: reclame is onder dokters een heel vies woord. Heel vies. Ik was even van mijn stuk, maar vond het de leukste discussie tot nu toe. Is het echt reclame? De patiënten die van veraf speciaal naar mij toe komen, omdat ze op internet het idee hebben gekregen dat ik wel de beste uroloog van Nederland moet zijn als er zoveel over me te vinden is, kan ik op twee handen tellen. En over wie speciaal níet bij me komt, omdat ik zo’n roeptoeter ben, kan ik niet veel zeggen: die zie ik namelijk niet. Mogelijk zijn dat er wel meer.

In dat ‘reclame’ zit vooral een negatieve bijklank van ‘onterecht’, van ‘je mooier maken dan je bent’. Het maakt social media tot een soort billboard, een lokkertje waarmee middelmatigheid zich kan voordoen als excellent. En precies dat is wat social media juist niet kan doen. Misschien heel even, maar een ‘social media’-reputatie die niet gebouwd is op wat je vervolgens in het echt kunt leveren, zakt niet alleen als een pudding in elkaar, maar slaat zelfs als een boemerang op je terug. Het harde werk van op social media zijn zit ‘m dus niet zozeer in die media zelf, maar in het waarmaken ervan in real life. Dat geldt voor elk merk en bedrijf, maar zeker ook voor dokters.

Blogs
  • Michael van Balken

    Michael van Balken is uroloog in het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem, met als speciale interessegebieden zowel functionele als reconstructieve urologie.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.