Blogs & columns
Blog

‘Laat hem maar gewoon spreekuren draaien’

4 reacties

Je bent hoe je praat. Als ik vanuit een spreekkamer, waar ik met mensen heb gepraat over medische of psychische gevoeligheden of andere levensproblemen, een vergaderkamer binnenstap, moet ik altijd even schakelen. Genoeg vergaderingen bij zo’n GGD, je kunt er je dag mee vullen. En daar gonst een duidelijk andere taal dan in de spreekkamer. Daar gaat het over zaken als bedrijfsvoering, budgetten, reorganisaties en soorten leiderschap. Ik stap dan even uit mijn comfortzone in de wereld van managers, gemeenteambtenaren en juristen. Die praten echt anders, het is een andere cultuur, een andere oriëntatie op dezelfde realiteit. Daar spreekt men graag over lean en agile, programma’s uitrollen, die rol pakken, elkaar in je kracht zetten en alles met ‘hybride’ erin.

Als nederig teamleider word ik geacht daar wel aan mee te doen natuurlijk. Voor je het weet word je als mannelijke middelbaar-plus-dokter handig in de museaal-dinosaurische hoek geplaatst: ‘Hij snapt het niet meer zo, laat hem maar gewoon spreekuren draaien en diensten doen.’

Dus ik klets lekker mee en roep zo nu en dan ‘stevig op de inhoud’ en ‘innoveren!’. En natuurlijk op het goede moment, anders werkt het contraproductief. Ik heb dat vast een paar keer fout gedaan, want ik ben nog niet benaderd voor managementfuncties, laat staan directeur. Maar je bent nooit te oud om te leren dus ik doe vrolijk mee. Het is wel afmattend, merk ik, en mijn gedachten dwalen tijdens zulke vergaderingen snel af. Als het een televergadering is, kan ik intussen wat mails beantwoorden en klusjes afhandelen. Maar in een livebijeenkomst is dat een stuk lastiger en moet je blijven opletten. Als ik dan uitgeput de zaal verlaat, is een spreekuur een verademing en een lastige arrestant een goede vriend.

Het is zoals een bevriende stafvoorzitter uit een ziekenhuis een keer zei: ‘Eigenlijk praten dokters en managers voortdurend langs elkaar heen. Ze spreken elkaars taal niet.’ Misschien dat daarom zoveel artsen de bemoeienis met zaken als management en organisatie als corvee beschouwen. Maar het risico van afwenden is dat managers te veel te zeggen krijgen over het inhoudelijke werk. En dat leidt alleen maar tot nóg meer problemen en stress. Want, zei een andere collega, het zijn horlogemakers die denken dat ze een openhartoperatie kunnen doen. En dat kunnen we maar beter voorkomen. Dus blijf u bemoeien, praat mee en houd moed!

Lees ook
  • Jeroen Timmerman

    Jeroen Timmerman is forensisch arts en werkt bij de GGD in Amsterdam  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Timmerman

    forensisch arts, Amsterdam

    Dank collega(e) voor uw reacties, waar voor mij, door de wederzijdse herkenning, toch enige bemoediging van uitgaat. Beaten of joinen, dat is de hamvraag natuurlijk. Zonder helemaal te willen joinen pleit ik toch voor bemoeienis met dit soort niet-me...dische aangelegenheden, simpelweg omdat je dan nog énige regie kan houden. Dat geldt denk ik in de hele zorg, van huisartspraktijk, tot verpleeghuis, tot ziekenhuis. Ik vraag me overigens af hoe het zover is gekomen dat je als arts voortdurend moet pleiten voor het belang van de inhoud, de kwaliteit, de mogelijkheid om je werk goed te blijven uitvoeren. Ik hoor in alle geledingen van de zorg dezelfde geluiden. Enfin, een regieprobleem dat niet simpel is op te lossen. Voor je het weet zit je in een welles-nietes discussie, waarbij de verkeerde verbinding wordt gemaakt en mensen niet in hun kracht worden gezet.

  • A. G?bel

    Huisarts, Amstelveen

    Mijn allergie top 3 van management-taal:

    1) 'verbinden',
    2) 'in zijn kracht zetten'
    3) 'dit dreigt een welles-nietes discussie te worden'.

    Deze laatste staat bij mij eigenlijk op één. Omdat het altijd gezegd wordt op een moment dat er eindelijk een...s écht gediscussieerd wordt en je DUS dóór zou moeten gaan tot de onderste steen boven is, maar dan steevast gekozen wordt om met deze woorden de boel af te kappen en naar het volgende agendapunt door te gaan, waarbij achteraf altijd blijkt dat we voor het verkeerde gekozen hebben (namelijk dat wat de voorzitter/manager al lang in zijn hoofd had en wat wij eigenlijk niet zouden moeten willen.)

    [Reactie gewijzigd door G?bel op 07-04-2022 14:17]

  • M.D. Oosterhoff

    psychiater, THESINGE

    Soms zijn het niet eens horlogemakers, maar mensen die gelezen hebben over horloges maken.

    Maar even over jouw management carrière. Je moet duidelijk nog bijleren. Meer dan de helft van wat je zegt gaat ergens over en is te volgen. Ik hoor je he...lemaal niet over : Een stip aan de horizon, Smart, PDCA cyclus,, een SWOTanalyse, crisimanagement, proactief, lerende organisatie 2.0. zelfsturing. Ik ben er een beetje uit dus sommige termen zijn wellicht al weer uit, want gebakken lucht heeft een lage halfwaardetijd. Maar zo moeilijk is het niet erachter te komen hoe de wind nu waait
    If you can't beat them join them. Je kunt ook besluiten het niet te doen.
    Niks tegen management maar er gaat wel veel tijd in zitten, waarin je ook iets had kunnen doen.

  • A.F. Algra

    commentator, opiniemaker zorg en sociale zekerheid, Rotterdam

    Leuke overdenking ! Met de quote van de week: managers zijn horlogemakers die denken dat ze een openhartoperatie kunnen doen !

    Mijn dag is weer goed !

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.