Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Blog

Kwaliteitssysteem

2 reacties

Iedereen die in een financieel gezonde zorginstelling werkt, kent het wel. Op weg naar je kamer stuit je op een menigte pakken en panty’s met hoge hakken die nog even staan te socializen voor de zaal. Je herkent sommige gezichten nog omdat je ze vroeger hebt gezien boven een wit pak, anderen van de fietsenstalling of de parkeerplaats. Ik hoorde dat er een bijeenkomst over kwaliteit en veiligheid was en gluurde even naar binnen. De zaal was dampend vol. Hup naar de overdracht, naar de afdeling en de polikliniek.

Bij mevrouw A. was gisteren een percutane endoscopische gastrostomie (PEG)-katheter ingebracht en conform protocol was er zes uur later gestart met voeding. Helaas kreeg ze midden in de nacht een aspiratiepneumonie, gelukkig konden we die adequaat behandelen. De buik was rustig. Wat mij stoorde was dat ik geen verslag zag van de procedure en geen op de patiënt toegesneden adviezen. Op enigszins pedante toon had ik al een e-mail klaar voor de betreffende collega, maar gelukkig werd ik gered door de aios mdl. Zij leerde me waar het verslag verborgen was in het epd. Ik kopieerde en plakte het naar het decursusgedeelte van het programma. De mail werd er heel anders van, namelijk een verzoek om met elkaar te bespreken om voortaan het uitstekende verslag van de PEG-plaatsing met copy paste zichtbaar in het epd te plaatsen. Gemeld via MIP (melding incidenten in de patiëntenzorg) met bijbehorende actie. Klaar.

Ik ben een voorstander van kwaliteitssystemen. De geautomatiseerd georganiseerde plan-do-check-act (PDCA)-cyclus is volgens mij de beste manier om kwaliteit te verhogen en de MIP-melding die ik heb gedaan, komt aan de orde in de MIP-bespreking waar ik zelf (niet vaak genoeg) aan deelneem. Dat kwaliteitsbesef is ontstaan toen de uiteindelijk financieel ongezonde instelling waar ik vroeger werkte, als eerste ziekenhuis ooit onder verscherpt toezicht van de IGZ kwam. Al doende leert men.

Ik vind het opvallend dat zoveel mensen tijd hebben voor zo’n kwaliteitsbijeenkomst. Het hele managercorps zit vroom te luisteren naar de te stellen en de bereikte doelen, die eerst in het Amerikaans of (Euro)Engels en daarna in het Nederlands worden gepresenteerd. Dat duurt erg lang. Velen zitten daar waarschijnlijk tegen hun zin, maar het is hun werk. Het moet vreselijk zijn voor de aanwezige leden van de raad van bestuur. Bij het behalen van de benodigde certificaten is er altijd een hapje en een drankje. Dat is dan wel weer gezellig, vooral als de dagen korter worden en je wat meer mijmert over vakantie.

Mijn stelling is dat voor een goed functionerend kwaliteitssysteem vijf man nodig zijn. En de mensen van de patiëntenzorg natuurlijk.

print dit artikel
kwaliteit
  • Emile Keuter

    Emile Keuter is neuroloog. De zorg voor patiënten met medisch onverklaarde klachten fascineert hem.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Mauk van Heemstra ZorgSteedsBeter, Lean coach, Driebergen 24-10-2017 08:52

    "Heerlijk Emile!
    Nog mooier en simpeler kan het worden als wij afstappen van het begrip 'kwaliteitssysteem' .
    En gaan beseffen dat je kwaliteit verbetert als iedereen elke dag probeert iets minder te verspillen, vanuit een besef van waardetoevoeging: "is wat ik nu doe direct en alleen wat de patiënt nodig", want anders moet je het laten.
    En dat inderdaad in die PDCA cyclus, je probeert het en kijkt of het inderdaad beter wordt.
    Weg kwaliteitssystemen! Want kwaliteits-verbetering is dan geïnternaliseerd in ieders denken en doen!"

  • GC, IT 23-10-2017 14:49

    "Beste Emile,

    Dank voor de fijn te lezen blog! Hopelijk geeft het de lezers een prikkel om na te denken over de manier waarop kwaliteit steeds meer wordt gezien als het voldoen aan diverse richtlijnen en protocollen in plaats van een gevolg van goede patiëntenzorg. Het verbaast mij nog steeds hoeveel extra controles, vinkjes en protocollen worden ingevoerd die geen meetbaar effect hebben op patiëntenzorg, maar wel worden ingevoerd om zo te voldoen aan een bepaalde richtlijn.
    Een detail dat voor mij eruit sprong, is de oplossing om het verslag te kopiëren en plakken. Wellicht een volledig overbodig advies. Maar kan de ICT-afdeling jullie hier niet bij helpen? In theorie kan het verslag van de PEG-plaatsing getoond worden op de plek waar ook de andere verslagen, zoals de decursus, worden getoond. Deze aanpassing past mooi binnen het kader van kwaliteit en veiligheid. Met bijkomend voordeel, het scheelt de dokter weer een klik of 5 - 10 en daarmee onnodige extra registratielast.

    Hartelijke groet,
    GC"