Blogs & columns
Mustafa Dönmez
Mustafa Dönmez
1 minuut leestijd
Blog

Jullie dokters, júllie zorgen voor de rollercoaster

1 reactie

Er loopt vandaag een coassistent met me mee. Dagje meekijken met de bedrijfsarts. Eerste consult is met een 59-jarige vrouw. Bij haar is darmkanker vastgesteld. Bevolkingsonderzoek. Zo is de kanker bij haar aan het licht gekomen. Darmtumor is inmiddels met een operatie verwijderd. Helaas moet ze nog aanvullend chemotherapie krijgen.

‘Ik kan me voorstellen dat u door een rollercoaster bent gegaan’, zeg ik, realiseer ik me nu, bijna automatisch. Diagnose kanker verwacht je niet. Al helemaal niet na een bevolkingsonderzoek. Dat is mijn denkpatroon.

Ze zegt niet meteen ja.
‘Jullie dokters’, begint ze. ‘Jullie zorgen voor de rollercoaster.’
Ik kijk de coassistent aan met een blik van ‘uhhh ik weet nu ook niet welke kant dit opgaat’. Het is duidelijk dat ze oprecht iets belangrijks kwijt wil.
‘Wat bedoelt u?’ Hier ga ik natuurlijk direct op in.

‘Nou, het begon met de endoscopie. De arts zei: ‘Het zag er rustig uit. We hebben een goed onderzoek gedaan.’ Een goed onderzoek! Net alsof dat het allerbelangrijkste was. ‘Ik verwacht volgende week een uitslag’, zei de arts. Twee dagen later werd ik al gebeld dat het NIET goed was.

Ze gaat verder. Het zit haar duidelijk hoog.

‘Dag na de operatie was ik op zaal. Ik kreeg weer te horen dat alles goed is gegaan. Tumor is geheel verwijderd. Stoma was niet nodig. Kortom alles is goed gegaan. Kort daarop kreeg ik te horen dat er een paar slechte klieren zijn gevonden. Chemotherapie dus.’

Ik blijf stil. Want deze mevrouw was college aan het geven. Een college ‘Wees je bewust wat je tegen je patiënten zegt, hoe goedbedoeld ook’.

‘Ik word gewoon onrustig door dokters’, zegt ze. ‘Sorry. Ik weet dat jij er niets aan kunt doen, maar dit moest eruit.’

En dat kan. Dat kan bij de bedrijfsarts. Aan het einde bedanken we haar.
De coassistent, maar zeker ook ik, zijn een belangrijke take-home message rijker.

Meer van Mustafa Dönmez

arts-patiëntrelatie
  • Mustafa Dönmez

    Mustafa Dönmez is sociaal geneeskundige. Hij maakte de sprong van internist naar bedrijfsarts en schrijft onder andere over zijn (werk)ervaringen binnen en buiten het ziekenhuis.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • P.J. Mitra

    arts en jurist gezondheidsrecht, onafhankelijk medisch adviseur ArtsTotaal, Schaijk

    Dit artikel onderschrijft nogmaals, dat geneeskunde niet alleen binnen de muren van ziekenhuizen plaatsvindt. En dat patiënten en hun problemen niet kunnen worden ingekaderd door door *aan* de zorg werkenden bedachte DOT/DBC-codes. En, tot slot, dat ...communicatie een vak apart is. Ik snap die ervaren rollercoaster wel.

    Mooie bijdrage!

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.