Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Blog

In de mist bij de drogist

4 reacties

Onlangs stond ik bij de kassa van een drogist toen ik tot mijn verbazing een klant hoorde vragen om advies bij stijfheid in de nek sinds een dag. Op zich niet gek, als je bedenkt dat je iets wilt voor je klacht en niet goed weet wat de opties zijn. Ik had me alleen nooit gerealiseerd dat mensen dat ook echt zouden vragen in de drogist. Als je weet wat je nodig hebt, haal je het bij de drogist en als je vragen hebt ga je naar de apotheek. Naïef van mij waarschijnlijk.

Er werd een ervaren collega geroepen en geïnteresseerd luisterde ik mee naar het advies. De klant ging de deur uit met een tube lokaal smeerbare NSAID. Niet heel vreemd, al heeft het niet mijn voorkeur. Het advies en de uitleg erbij klopten echter medisch-inhoudelijk van geen kant. Zo werd aangegeven dat ibuprofen helpt vanwege de spierverslappende eigenschappen. Eigenschappen die paracetamol niet heeft, zodat paracetamol geen zin heeft.  

Ik was blij dat de ervaren collega zei dat je beter eerst lokaal iets kunt proberen dan direct iets te gaan slikken. Maar het verhaal over spierverslapping vond ik tenenkrommend omdat noch ibuprofen noch paracetamol spierverslappend werken en er ook zeker geen spierverslapper geïndiceerd is. Een stijve nek na een verkeerde beweging bij sport is iets wat vaak snel weer overgaat. Dus tijd en rust is vaak al voldoende zelfzorg. Warm houden kan fijn zijn en/of wat rekoefeningen. En als het dan nog niet gaat kun je paracetamol als pijnstilling overwegen.  

Dit onderwerp staat ver van mijn professionele bed en ik heb dan ook geen specifieke kennis van zaken. En geen pasklare antwoorden of oplossingen. Ik was vooral verwonderd en had vragen. Ik maakte me ook zorgen om wat ik had zien en horen gebeuren.

Hoe staat het met de scholing van drogistmedewerkers? En wat is de plaats van de apotheek? Als je medicatie bij de apotheek haalt, mag je in elk geval rekenen op een gedegen advies. Toch kan ik mijn patiënten ook geen ongelijk geven als ze bijvoorbeeld hun door mij voorgeschreven vitamine D bij de drogist halen in plaats van bij de apotheek. Bij de apotheek is het namelijk veel duurder.

Primair gaat het me om juist gebruik van medicatie. En als patiënten zelf niet over de informatie beschikken is het belangrijk dat ze een gedegen advies krijgen. Hebben patiënten die kennis en ervaring zelf, dan is dat advies niet altijd nodig. Dat zou onnodige kosten met zich meebrengen. En kosten, dat is een tweede belangrijk punt. Zowel voor de patiënt als voor de maatschappij. Het is duur om voor elke paracetamol bij een apotheek te moeten aankloppen. En niet nodig. De optimale situatie vraagt een goed samenspel en afwegen van alle belangen.

Mijn ideaalplaatje zou zijn een combinatie tussen de drogist en de apotheek. Ruime openingstijden, ook in het weekend. Mogelijkheid voor medicatie op recept en voor vrij verkrijgbare medicatie. Apothekersassistentes achter de balie voor receptplichtige medicatie en goed geschoold personeel zonder apothekersopleiding bij de kassa voor de overige producten. Met een goede samenwerking en doorverwijzing voor meer advies naar de apothekersassistentes zo nodig.

print dit artikel
  • Deborah van der Stoep

    Deborah van der Stoep is reumatoloog. Ze schrijft over haar ervaringen van vroeger en van nu. Zowel van binnen als buiten de reumatologie.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Mr. Marten Hummel, directeur CBD, Centraal Bureau Drogisterijbedrijven 16-10-2018 15:48

    "Hoe staat het met de scholing van drogistmedewerkers vraagt u zich af. Nou, daar zit het wel goed mee. Drogisten en assistent-drogisten volgen een pittige opleiding, doen aan verplichte nascholing en geven in de winkel verantwoorde zorg. Zo is er altijd een professioneel opgeleid (assistent)drogist aanwezig die advies moet geven tenzij de klant aangeeft geen behoefte te hebben aan advies (adviesverplichting ja, tenzij) over aankoop en gebruik van zelfzorggeneesmiddelen. Dat is ook nodig want uit onderzoek blijkt dat consumenten de eigen kennis over zelfzorggeneesmiddelen overschatten en de risico’s onderschatten. Aan de kassa krijgt de consument dan ook standaard de vraag of de consument nog informatie wil over het geneesmiddel. Is dat het geval dan zal de drogist of assistent-drogist de tijd nemen voor een passend advies. We gaan zelfs een stap verder: op dit moment loopt een pilot bij drogisten om actief een risicowaarschuwing bij zelfzorggeneesmiddelen te geven.
    Al met al geven de toegankelijke drogisten ieder jaar ruim 68 miljoen gezondheidsadviezen. Ook verwijzen we tijdig door naar de huisarts. Want zelfzorggeneesmiddelen zijn bedoeld voor kortdurend gebruikt. Overigens, de adviezen die (assistent)drogisten aan klanten geven zijn precies dezelfde die apothekersassistentes in de apotheek geven.
    Dit is de werkwijze bij ruim 80 procent van de drogisten die zijn aangesloten bij het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg. In de drogist waar u uw aankopen heeft gedaan is een verkeerd advies aan de consument gegeven. De eerste keuze bij pijn is altijd paracetamol en een NSAID werkt natuurlijk niet spierverslappend.
    Adviseren is en blijft mensenwerk en daar worden helaas fouten gemaakt. Gelukkig leren we daar weer van."

  • J. Kant, huisarts, Den Haag 16-10-2018 09:29

    "Ik sta regelmatig met mijn oren te klapperen wat mensen bij de drogist vragen. Vorige week werd geadviseerd om vaseline op een pussende operatie wond te smeren. Toen heb ik toch maar ingegrepen en nadrukkelijk geadviseerd om naar de huisarts te gaan met deze vraag in plaats van het meisje-van-18-achter-de-balie-van-de-plaatselijke-drogist..... De reactie van de "patient": " wat een goed idee, daar had ik zelf nog niet aan gedacht". Dus. "

  • Mirjam, Reumatoloog , Stockholm 15-10-2018 20:19

    "Ja inderdaad en het kan ook, want zo gaat het hier in Zweden. Ideaal maar de produkten zijn wel duurder. "

  • Jan Keppel Hesselink, arts-pijnbehandelaar, Bosch en Duin 12-10-2018 18:24

    "Vroeger was een een duidelijk verschil tussen een apotheek, die deed aan bereidingen, en een drogist, die schoof doosjes over de toonbank. Dat verschil is verdwenen, dus is het logisch dat patiënten de drogist vragen. Door verlies aan de kerncompetentie van de apotheker, het ''bereiden' zien we vervolgens dat apothekers geen drogist willen zijn, maar farmacotherapeutisch adviseur. Dan hoeft de dokter ook geen recepten meer uit toeschrijven, maar kan vervolgens bij de drogist achter de toonbank de adviezen geven stel ik voor."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.