Blogs & columns
Mustafa Dönmez
Mustafa Dönmez
2 minuten leestijd
Blog

Ik ben bedrijfsARTS

11 reacties

Het is vrijdag, 16:00. Binnen het ziekenhuis is dat het moment wanneer het kan stormen.
Nu ben ik niet (meer) in het ziekenhuis. Ik ben op locatie bij de Arbodienst waar ik werk. Niet een plek waar het snel stormt.

Er wordt bij mij aangeklopt. ‘Heb je tijd voor een acuut consult?’ vraagt een casemanager nerveus aan mij.

Dat weten trouwens weinig collega-artsen: ook bedrijfsartsen, hoe zeldzaam ook, kunnen in aanraking komen met acute situaties. En nee, ik heb het niet over een conflictsituatie.

‘Tuurlijk. Wat is er aan de hand?’ zeg ik (hopelijk) geruststellend.

‘Een werkgever heeft net gebeld. Hij maakt zich enorm zorgen om zijn werknemer. Werkgever is bang dat zijn werknemer zichzelf iets aan gaat doen. Kan jij werknemer bellen?’ Die laatste vraag is natuurlijk niet een echte vraag. Ik MOET werknemer bellen. Ik ben bedrijfsARTS. Ik bel werknemer op. Ze neemt op, wat natuurlijk ook maar de vraag is, als je iemand ongevraagd belt. Ze is, zoals te verwachten, heel emotioneel. Haar relatie is net over. Ze is een paar jaar geleden vanuit het buitenland naar Nederland gekomen voor werk en heeft niemand hier. Bij haar zus is recent uitgezaaide kanker vastgesteld. Op werk gaat het ook niet lekker. Het leven is een hele donkere wolk.

Het lukt me haar rustig te krijgen. Ze is ook niet alleen. Haar buurvrouw is bij haar.

Zij heeft geen huisarts. Sterker nog: ‘what is a huisarts?’ vraagt zij mij. We spreken af dat ik haar maandagochtend voor mijn spreekuren zelf zal zien, dat zij dit weekend bij een vriendin logeert (zij heeft meer vrienden dan zij denkt) en dat ik haar naar een bedrijfspsycholoog zal verwijzen. Maar zij heeft suïcidale gedachten. Zij heeft ook een brief opgemaakt. Dus ik vertrouw het niet helemaal. Daarom ga ik ook met de dienstdoende psychiater bellen.

Het is inmiddels 17:00 geweest. Het is wachten om teruggebeld te worden. En dat gebeurt. Ik heb een dienstdoende van de psychiatrie aan de lijn en leg de situatie uit, maar heb niet het idee dat ik gehoord word door deze collega.

‘Wat is uw functie ook alweer?’ herhaalt hij.

Bedrijfsarts, geef ik aan.

‘En waarom is de huisarts er niet bij betrokken?’

Heeft ze niet, zeg ik.

‘Oh, dat is niet goed.’ zegt hij. ‘Wat is uw vraag?’ vraagt hij aan mij.

‘Mijn vraag is of u deze vrouw kan beoordelen. Ze uit zich suïcidaal en heeft een beperkt vangnet. Dat is mijn vraag’, zeg ik, licht geprikkeld.

‘Ik kan haar niet beoordelen als zij niet eerst door een arts fysiek beoordeeld is.’

Mooi. We gaan een spel spelen.

‘Oké, dan ga ik haar beoordelen en bel ik u daarna op. Is dat goed?’

Dit had hij niet verwacht. ‘Ja, maar ik heb ook een zorgdomeinverwijzing nodig. Dit is niet gangbaar.’

‘Ik begrijp dat dit niet gangbaar is. Ik begrijp dat u niet iedere week deze vraag krijgt van een bedrijfsarts. Maar dit is nu de situatie. Er is een vrouw om wie ik me als arts en medemens zorgen maak. Ik heb UW visie en expertise ook nodig. Hoe kunnen we deze vrouw met z’n allen helpen?’

Stilte. En dan komt de aap uit de mouw: ‘Is zij verzekerd?’

Dat is blijkbaar het issue.

‘Ja’, geef ik aan. ‘Ze werkt voor een groot internationaal bedrijf waarbij dat voor werknemers geregeld is.’

‘Wat is haar adres?’

Denkt u aan zelfdoding? Neem 24/7 gratis en anoniem contact op met113 Zelfmoordpreventievia 0800-0113 of chat op 113.nl.

Meer van Mustafa Dönmez

zelfdoding
  • Mustafa Dönmez

    Mustafa Dönmez is sociaal geneeskundige. Hij maakte de sprong van internist naar bedrijfsarts en schrijft onder andere over zijn (werk)ervaringen binnen en buiten het ziekenhuis.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • P.J. Mitra

    arts en jurist gezondheidsrecht, onafhankelijk medisch adviseur ArtsTotaal, Schaijk

    Hemeltergend op zoveel vlakken, waar te beginnen?
    - artsen kunnen ook werkzaam zijn buiten de muren van het ziekenhuis
    - het maakt niet uit wie belt: het moet professioneel serieus worden genomen
    - het maakt niet uit over wie wordt gebeld; in nood (h...ier evident) heeft iedereen recht op zorg
    - acht je jezelf ten aanzien van de verwijzing naar jou onvoldoende bekwaam, of heb je gewetensbezwaren? dan ben je zelf verantwoordelijk voor verdere doorverwijzing
    - het maakt niet uit in welke vorm doorverwezen wordt; 'zorgdomein' of andere formaliteiten kan niet vereist worden en het door 'managers' geïntroduceerde beginsel van 'computer says no' moet echt ten einde komen

    Lovenswaardig hoe geduldig collega Dönmez is gebleven bij dit alles en ook zich niet van de wijs heeft laten brengen met procedurele nonsense.

    [Reactie gewijzigd door Mitra, Peter John op 11-09-2024 11:43]

  • P.E. Rodenburg

    bedrijfsarts, MAASTRICHT

    Mooie schets hoe dat in de praktijk gaat, Mustafa !

    en goede titel : we zijn bedrijfsARTS

    met collegiale groet,

    Pieter Rodenburg
    voorzitter NVAB 2005-2012

  • M.M.M. Linders

    jeugdarts in opleiding

    Wow, goed werk en fijn dat het voor deze werknemer goed geregeld is. Maar ook: wat een goede werkgever en zo alert om de bedrijfsarts in te schakelen in deze situatie! Je moet het maar net bedenken.

  • M.L.C. Soffers

    Bedrijfsarts, Den Haag

    Mooi werk verricht in een acute situatie waarbij er zorgen bestaan over de veiligheid van de patient. Knap dat je door de "triage" van de dienstdoende psychiater bent gekomen.
    Zou de HAP ook iets kunnen betekenen voor deze patient in een acute situ...atie in het weekend, ondanks dat ze geen huisarts heeft?

  • S. Felix

    arts

    Een kleine aanvulling op het bericht van Van Dam. Medisch noodzakelijke zorg is een recht voor allen die duurzaam in Nederland verblijven, dus ook ongedocumenteerden. En medisch noodzakelijk is alle zorg van het basispakket. Een onverzekerbare patiën...t met een blaasontsteking, versleten heup of depressie krijgt reguliere zorg vanwege het principe van recht op zorg.
    En het doet ons geen pijn; het CAK betaalt.
    De administratieve handelingen voor de eerste lijn vallen mee, en artsen die in instellingen werken kunnen het aan de financiële afdeling overlaten.
    Laten we niet te boos worden op een onwetende collega. Die praat waarschijnlijk de manager na.
    Nog meer goed nieuws: de eventuele tolkenkosten worden in ieder geval in de GGZ extra gefinancierd.

  • J.M.C. van Dam

    Psychiater, Amsterdam

    Een beschamende reactie van deze collega.
    Een bedrijfsarts kan ook verwijzen. En verzekerd of niet, dat maakt in de acute psychiatrie niets uit.
    Gewoon je werk doen!
    Anne-Marie van Dam

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.