Blogs & columns
Michelle van Tongerloo
2 minuten leestijd
Blog

Iedereen heeft recht op goede zorg, maar sommigen net iets meer dan anderen

10 reacties

Donderdagavond zie ik een Poolse man op mijn spreekuur voor Oost-Europese arbeidsmigranten. Hij had vijf dagen geleden een ongeluk gehad op zijn werk waarbij er een ernstige brandwond is ontstaan.

Hij zoekt hulp, maar weet niet hoe het Nederlandse zorgsysteem werkt. Omdat hij niet naar een arts wordt geleid, gaat de wond naar ontsteken. Hij zoekt een eerste hulp, maar wordt geweigerd – terwijl hij verzekerd is. Uiteindelijk krijgt hij te horen dat hij een aantal dagen laten naar een huisarts in Rotterdam-Zuid kan gaan, bij mij dus, ver weg van zijn woonwijk. 

Ik schrijf antibiotica voor. Anderhalf uur later word ik gebeld door de dienstdoende apotheek in zijn woonwijk: hij is inmiddels het hele stuk al weer teruggereden. 

‘Er staat geen AGB-code op het recept’, zegt de assistente. Dat klopt, ik wist niet dat dat moest. 

‘Geen probleem’, zeg ik opgewekt, ‘ik geef hem je direct.’ 

‘Nee helaas, dat mag ik niet accepteren.’ 

‘Eh, oké’, zeg ik nog vriendelijk. ‘Kan ik het aangepast recept dan even faxen of mailen?’ 

‘Nee, dat mag niet. Het moet op het originele recept staan.’ 

‘Maar kan je de code dan niet handmatig op het recept schrijven?’, probeer ik nog. 

‘Nee, dat mag niet van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.’ 

De inspectie? 

De inspectie kijkt om elf uur 's avonds als Big Brother mee of ik een Poolse arbeidsmigrant goed behandel? Ik zou willen dat het zo'n feest was in Nederland! Daarnaast dacht ik altijd dat een AGB-code nodig was voor de vergoeding, maar niet voor het verkrijgen van een product. Het is dus mogelijk niet de inspectie, maar de manager die hierover valt.  

‘Mevrouw’, zeg ik niet meer vriendelijk, ‘ik denk dat de inspectie niet valt over een code meer of minder op een receptje: ik denk dat de inspectie wil dat we zorg leveren.’ Ik wil eigenlijk zeggen 'goede zorg' – maar slik dat eerste woord in: van goede zorg is allang geen sprake meer in deze casus. 

Ze blijft onvermurwbaar: de patiënt krijgt niks mee. Ze volgt de regels en doet niks fout. Maar goed handelen is toch wel iets anders. 

Ze stuurt de man, met een ernstige huidinfectie én met een ernstige taalbarrière zonder kennis van ons zorgsysteem, met lege handen de straat op. Ik heb hem niet meer teruggezien. 

Iedereen in ons land heeft recht op zorg, maar sommigen net iets meer dan anderen – denk ik dan. 

Meer van Michelle van Tongerloo

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • P.L. Wong

    Internist

    Dit soort verschrikkelijke verhalen zie je helaas overal in de zorg voordoen. Op de huisartsen post, eigenlijk al bij de aanmelding. Op de SEH, ook al bij de aanmelding, bij de crisisdienst.... Noem het maar op. Te triest voor woorden. Onbaatzuchtig ...en gul zijn ze in de zorg zeker niet.

  • M.D. Oosterhoff

    psychiater, Thesinge

    Apothekers gaan steeds meer eisen stellen aan het recept. Dit us onwettjg. Je kunt eennklacht indienen bij de apotheek.
    Tuchtrecht ? Yeah ik ben er niet voor gebruik te maken van een tuchtrecht wat over het geheel haar doelstelling niet waar maakt.

  • P.J. Mitra

    arts en jurist, medisch adviseur, Schaijk

    Blijft toch bijzonder, dit steeds weer terugkerende onderwerp met veel indianenverhalen over wat juridisch wel en niet kan.

    Een recept is vormvrij, dus kan ook worden gefaxt, geemailed, of zelfs op de achterkant van een bierviltje worden geschreven..., ja ook met de hand als je niet geacht kan worden het digitaal aan te leveren (bijvoorbeeld bij het niet voorhanden zijn van een digitaal voorschrijfsysteem). Een AGB-code is alleen relevant voor de vergoeding en dus de zorgverzekering en heeft niets te maken met geldigheid van het recept. Die informatie om te controleren is openbaar toegankelijk en wordt ook, in mijn ervaring, (geautomatiseerd) geraadpleegd door apothekers in die gevallen waarin een AGB-code niet voorhanden is.

    De IGJ zal het, mijns inziens althans, een worst wezen of de AGB-code er wel of niet bij staat. Ik vermoed echter, dat het tegendeel geldt voor een situatie waarin, althans volgens de beschrijving, een zorgverlener kennelijk op zijn minst de aanmerkelijke kans lijkt te hebben aanvaard dat een patiënt in nood gezondheidsschade zou worden toegebracht door het niet verstrekken conform recept, zeker in het geval van een arbeidsmigrant die niet bekend is met ons zorgsysteem en ook een effectieve taalbarrière heeft.

    Het is te hopen dat deze patiënt alsnog en per omgaande de zorg heeft gekregen waar hij recht op had.

    [Reactie gewijzigd door Mitra, Peter John op 30-09-2022 11:21]

  • G.R.I. Slock

    huisarts, Sluis

    Triest. Het tuchtcollege zou dergelijke weigering van zorg eens moeten aanpakken.
    Helaas weigeren ook ggz instellingen, hulpmiddelen leveranciers ea vaak zorg omdat volgens hun niet de juiste administratieve procedure is gevolgd.

  • oogarts, Amsterdam

    Ik ben minstens even kwaad als collega G?bel en ben inderdaad bang dat dit een uitvloeisel is van het "marktdenken" en de onstuitbare bureaucratisering ondanks goed bedoelde initiatieven als "Ontregel de zorg". Hoe is het met die arme man afgelopen? ...Om dat te achterhalen en recht te zetten heeft u waarschijnlijk de tijd en de kracht ontbroken. Wel goed dat u uw kwaadheid heeft omgezet in deze column. Hopelijk leidt het tot iets meer dan alleen maar nog meer kwaadheid bij collega's...
    Mary van Schooneveld

  • A. G?bel

    Huisarts, Amstelveen

    Het systeem kraakt in zijn bureaucratische voegen.
    Je kan me niet kwaaier krijgen dan met dit soort verhalen over ‘zorgverleners‘ die zich verschuilen achter allerlei onzinregels, en zelf niet in de gaten hebben hoe weerzinwekkend dat is.

  • R.E. Thieme

    Psychiater n.p., Amstelveen

    Ik ben al jaren van mening dat de AGB code moet worden afgeschaft. Wanneer je je artsexamen hebt afgelegd moet met 1 code ogenblikkelijk je werk kunnen doen met 1 registratie code (bv BIG nummer) .
    De nederlandse gezondheidszorg heeft voor een gro...ot deel zijn menselijkheid verloren. Dat is een droevige zaak.
    Maar ook de efficiëntie is ernstig aangetast. Formulieren en nog eens registratie en controle. En dan wachtlijsten en hoge kosten. Te gek toch?
    Het zal u misschien verbazen, maar
    van nature ben ik een opgewekt mens

  • D. Hairwassers

    Patient advocate borstkanker en erfelijke aanleg borst- en eierstokkanker, Huissen

    • A.M. Brunet de Rochebrune-Loog

      Arts Maatschappij en Gezondheid

      Hier wordt door de apothekersassistente als verlengde arm van de apotheker geen goede zorg verleend!
      De apotheker dient gewoon tijdig het noodzakelijke geneesmiddel te leveren!
      Fijn dat de assistente van de apotheek (na anderhalf uur) belt naar de... voorschrijvende huisarts, maar gaat geheel in de fout omdat
      - het geneesmiddel niet meteen 'ter hand is gesteld' aan de verzekerde en
      - stelt dat de IGJ eist dat het AGB-nummer erop moet staan (niet waar)!
      Mogelijk dat het (iets) meer werk is voor de apothekersassistente om het AGB-nummer zelf in het systeem op te zoeken en achteraf toe te voegen, want dat mag ook (er is toch ook gebeld naar de voorschrijvende huisarts?!)
      Stuitend is het dat het geneesmiddel niet meteen ter hand is gesteld en dat onzinnige redenen worden gegeven om het niet te doen!
      De apotheker is verantwoordelijk dat de assistentes hun werk op de juiste manier uitvoeren.
      Dit is geen goede kennis en toepassing van de regels en geen goede zorg die de apotheek contractueel heeft te leveren!

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.