Blogs & columns
Blog

Hoe krijgen we Ons Verhaal Overtuigend?

2 reacties

Een docent (anesthesiologe-np) van de acupunctuuropleiding voor artsen in Nederland meldt op die website dat ze behandelt volgens de Dr. Tan Balance methode waarvan ze zegt dat het een bewezen effectieve methode is, die vrijwel direct verlichting van pijnklachten geeft! Ja, hoe bizar!

Een holistisch arts laat weten dat je bij haar terecht kan en dat ze je hele essentie ziet en tijd vrijmaakt om verder te kijken dan symptomen. Een oud huisarts wil weg van ‘pappen en nathouden’ en stelt dat hij bij kinderen met chronische ontstekingen met homeopathie de allerbeste resultaten kan bereiken. Een andere oud huisarts met bioresonantie-apparatuur biedt een soort reis aan om de essentie van de ziekte te ontdekken via een diepe persoonlijke benadering. Ja, alles is bizar! Maar patiënten smullen ervan.  

 Patiënten willen vrijwel direct pijnverlichting en uiteraard de allerbeste resultaten voor hun chronische ziekten. Iedereen wil dat de dokter de essentie van de ziekte ziet via een diep-persoonlijke ontmoeting en liefst in een consult van een uur. Patiënten willen graag weg van ‘pappen en nathouden’ en consulten van 10 minuten. 

Maar laten we nu kijken hoe een willekeurige internist in Nederland communiceert: ‘Als algemeen internist zie ik patiënten met uiteenlopende klachten’. Dat is de slogan. Geen diepe ontmoeting, geen essentie, geen direct effect, geen allerbeste resultaten. Het lijkt op ‘pappen en nathouden’. Het is natuurlijk pure zen, maar dat snapt de patiënt niet. 

Ik vat de essentie van ons probleem samen. Ons medisch narratief is niet overtuigend. Het is een zwak verhaal. Het haalt het niet bij de verhalen van andere dokters die naald, homeopathische korrel, supplement, trilmachine, mesologie of regressietherapie hanteren.  

Waarom hebben alternatief werkende artsen en therapeuten een veel grotere impact met hun verhalen dan diegenen die in de reguliere geneeskunde hun krachten inzetten? De patiënt heeft klaarblijkelijk een goed verhaal nodig om voor de behandeling te gaan en erin te geloven. Een wetenschappelijk verhaal heeft vrijwel geen overtuigingskracht. Osteopathie, homeopathie, manuele therapie, acupunctuur, ayurveda, traditionele Chinese kruidenleer, overal prachtige verhalen. Wat hebben wij met onze wetenschappelijke geneeskunde? EBM! Dat is geen goed verhaal. Dat is een moeilijk verhaal over wetenschap. Over klinische studies en randomisatie. Over statistiek en peer-review. Dat zoeken patiënten niet. Dat begrijpen patiënten niet. Dat is niet hun verhaal. Patiënten zoeken een beeld om in mee te gaan en zich mee te verbinden. Maar dat bieden we ze niet. Vandaar de verwarring en het rondshoppen bij alternatieve behandelaarts! 

Al die alternatieven hebben dus een ding gemeenschappelijk, de kern ervan is hypnotherapie. Laten we daar eens heel duidelijk over zijn. Eerder in een blog heb ik dat al aannemelijk gemaakt voor de homeopathie. Acupunctuur is ook hypnotherapie: je zet een naald in een denkbeeldige punt (metafoor) om de levenskracht QI (metafoor) weer in beweging (metafoor) te brengen. Bioresonantie: je diagnosticeert pathologische trillingen (metafoor) en je keert die om (metafoor), zodat de balans (metafoor) hersteld wordt. Zo kan ik stap voor stap door alle alternatieve therapieën lopen, elk gebruikt metaforen, beelddenken. Als mijn hypothese klopt, en de basis van al die methoden is hypnotherapie, dan is de oplossing voor de hand liggend. Wij zouden ons kunnen scholen in de hypnotherapie en daar waar het mogelijk is hypnotische elementen inzetten. Dat hoeft geen diepe hypnose te zijn! Ook wij activeren namelijk het zelfhelende vermogen. Ons narratief kan veel eerlijker en sterker worden dan dat van de alternatieve geneeskunde. Laten we daarmee aan de gang gaan. De essentie van alle genezing is namelijk zelfheling – tijdelijk met behulp van de zekere therapieën die wij vanuit de reguliere geneeskunde kunnen aanbieden. Geen zwevende metaforen die binnen elke RCT verdwijnen als rook in de wind. En vrijwel nooit groter worden dan het placebo-effect zelf. In tegenstelling tot onze zekere behandelingen, die bewezen boven elk placebo-effect uittorenen. Wij zijn de dokters van de echt zekere behandelingen. Zoiets misschien? Als beginnetje dan.

Meer van Jan Keppel Hesselink
  • Jan Keppel Hesselink

    Jan Keppel Hesselink is arts niet-praktiserend, farmacoloog en medisch bioloog. Hij adviseert op het gebied van research en ontwikkeling van geneesmiddelen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • E.J.W. Keuter

    neuroloog, Aruba

    Helemaal eens. In 2008 schreef ik hier een stukje over. In het televisieprogramma uitgedokterd legde een zekere jan Keppel hesselink veel uit over alternatieve geneeswijzen. Daarin kan je zien wat we moeten doen. Inmiddels zijn we verder, maar we zij...n in dit opzicht niet opgeschoten. Citaat van mc 2008:
    Wij moeten hetzelfde doen met onze reguliere geneeskunde: in plaats van het demoniseren van pseudowetenschappelijke informatie, moeten we leren de waarde van onze biomedische geneeskunde te benadrukken. Het is nodig om meer en beter uit te leggen dat sociale, culturele en psychologische determinanten zijn verweven met ziekten, hoezeer die ook genetisch, chemisch en moleculair worden begrepen. Maar beperken tot uitleg is onvoldoende. Wat is te zien in Uitgedokterd?! is nog veel minder tastbaar: het is interactie en gevoel, het beïnvloeden van gedrag, zaken die kunnen worden begrepen als placebo-effect als functies van de frontaalkwab, maar ook de chemie die in de lucht hangt tussen therapeut en patiënt.

  • E. Hajdarbegovic

    algemeen betweter, Rotterdam

    De beste reclame en het beste proargument van de alternauten is: "De reguliere zorg is zo slecht. Veel pillen, zalven, symptoombestrijding,bijwerkingen, wachtlijsten, farmabeinvloeding, weinig tijd, connectie etc."
    Het is echter geen juiste gevolgt...rekking dan kwakzalverij te rechtvaardigen.

    #drogreden

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.