Blogs & columns
Anke Risselada
Anke Risselada
2 minuten leestijd
Blog

Handelen vanuit je waarom

5 reacties

‘Ken je dat niet?’ vraag mijn schoonzus vanachter haar kookeiland. ‘Golden circle? Nee, nooit van gehoord,’ zeg ik.

Het is een jaar geleden. Ik bevraag haar over marketing. Omdat ik op een uitgeversdag hoorde dat ‘zichtbaarheid’ belangrijk is voor uitgevers (en dus voor mij als schrijver), ga ik een website bouwen voor mijn verhalen, mijn domein adarussell.nl heb ik al geclaimd. Inmiddels ontdekte ik wat ‘search engine optimalisation’ betekent en dat de inrichting van een website cruciaal is. Maar ik heb geen flauw idee waar de crux ligt. Mijn schoonzus is marketingdirecteur van Groningen. Er gaat niks boven haar expertise.

‘Ik stuur je wel een filmpje’, zegt ze, terwijl ze met haar telefoon in de weer is. Het beeld in mijn hoofd van een gouden ring wordt snel vervangen door een historische TED-talk. Boven de constante brom van de opname uit, vertelt Simon Sinek wat Apple en Martin Luther King gemeen hebben. Hij tekent drie cirkels op een flap-over en schrijft een woord in elk. ‘What’ in de buitenste ring, ‘how’ in de middelste ring, ‘why’ in het centrum.

De inhoud van het verhaal is helder. De meeste mensen en bedrijven opereren van buiten naar binnen: wat → hoe → waarom. Geweldige leiders handelen andersom, beginnen dus bij ‘waarom’. En dat werkt. Mensen kopen geen feitelijke informatie met hun hersenschors, de ‘wat’. Ze beslissen op gevoel, hun ‘waarom’, vanuit hun limbische systeem. Alleen als de waarom aansluit bij hun eigen waarom, gaan ze tot kopen over.

Waarom – hoe – wat… Er valt een appel op mijn hoofd. ‘Hé!’ roep ik uit. ‘Dat is wat ik doe in goede consulten! Ik was me er alleen niet van bewust.’

We willen begrijpen waarom we voelen wat we voelen. Begrijpen geeft grip.

Doorgaans kan ik vanuit de bouwstenen die patiënten aandragen in de anamnese en mijn medische kennis een logische reconstructie maken. De: ‘waarom is deze klacht er (nog steeds)’ en ‘waarom is dat zo’n probleem?’ Zodra iemand de redenen snapt, komt er rust in de tent (en het lijf).

Dan schets ik een toekomstvisie: ‘hoe kan het ook?’ We stellen een haalbaar en concreet doel. Hoe zal dat eruitzien, klinken en voelen?

En dan bespreken we wat daarvoor nodig is, doorgaans verandering van gedachtes en gedrag (omdenken, pillen slikken, sporten, gezonde voeding…). Dagelijks betere keuzes maken, stappen zetten. Stap, stap, stap.

Goede consulten beantwoorden waarom – hoe – wat, in die volgorde. Nu ik dat weet, pas ik het gouden-cirkelprincipe bewust toe. Dat lukt steeds beter.

En mijn ‘always-under-construction-website?’ Ach, soms vind je toevallig een schroef van een belangrijker probleem.

Lees ook
  • Anke Risselada

    Anke Risselada werkt als reumatoloog in de Achterhoek en schrijft daarnaast (sprookjes-) verhalen onder de naam adarussell.nl.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J.M. Keppel Hesselink

    farmacoloog-arts, Bosch en Duin

    Waarom is een zinloze vraag! Omdat waarom niet vraagt naar een oorzaak (waardoor?) noch naar een functie of bedoeling (Waartoe?). Waarom? is een vraag van leken aan elkaar. Omdat die vraag geheel onduidelijk is ontstaat dan ook altijd verwarring. Wa...nt niemand weet wat verstaan wordt onder de vraag 'Waarom?'

    • E. van Veelen

      Bedrijfsarts, Hoogland

      Nooit geleerd om de anamnese bij een nieuwe patiënt of nieuwe hulpvraag te voeren met deze hoofdvraag in het achterhoofd: “Waarom komt deze patiënt op dit moment met deze vraag bij mij?”

      • J.M. Keppel Hesselink

        farmacoloog-arts, Bosch en Duin

        OK, een klein collega dan:

        Het was Prof. dr. Jan Verheijen, hoogleraar vergelijkend dierfysiologie te Utrecht, die alle studenten steeds weer leerde dat de waarom vraag een zinloze vraag is! Waarom komt deze patient nu mij is dan ook een zinloze e...n voorwetenschappelijke vraag.

        Je kan je afvragen 1: waartoe komt deze patient nu bij mij? (Met welke reden). 2. Of waardoor komt deze patient nu bij mij (door welke oorzaak?)

        Het is een questie van hygienisch taalgebruik. De waarom vraag is altijd onjuist! Ook voor clinici. Maar die zijn niet zo strak in de leer als het zou moeten soms.

        Leer te differentieren in causaliteit (waardoor) en finaliteit (waartoe). Dan wordt veel helderder!

        • C. Zuketto

          psychiater, Nieuwegein

          Beste collega Keppel Hesselink,

          Ik lees uw blogs regelmatig. U kunt goed schrijven.
          Daarom verbaasde de stellige toon van uw reactie op de (ook goed geschreven) blog van collega Risselada mij nogal.
          Naar mijn gevoel mist u de pointe van de blog v...olledig. En vervolgens gaat u daar ook nog 'een klein collega dan' achteraan geven. Met een citaat van een hoogleraar vergelijkende dierfysiologie (sic). Het gaat in de blog van Risselada over de kunst van gespreksvoering in de spreekkamer tussen een arts en haar/zijn patient.

          Reacties op mijn blogs vind ik zelf heel leuk, maar laten we er wel voor waken dat de betwetertoon niet de boventoon gaat voeren in commentaren. Zeker als je als schoenmaker niet bij je leest blijft.

          Een goed weekend gewenst.

          [Reactie gewijzigd door Zuketto, Cassandra op 10-02-2023 13:42]

        • A.P. Risselada

          Reumatoloog, schrijver

          Ik ontmoet niet zoveel taalpuristen in mijn spreekkamer, wel leken ;-) Maar ik zorg graag voor een goede zin in antwoord op hun 'waarom.'

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.