Inloggen
Blogs & columns
Blog

Global Doctors - Marco Versluis

1 reactie

Afgelopen week was er het jaarlijkse congres van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO). Dit jaar georganiseerd vanuit Groningen, waarvoor alle lof. Het was goed te zien dat onderwijs leeft in de medische sector. Er was ruim aandacht voor de ontwikkelingen binnen de studiecommunity ‘Global Health’ in het UMCG. Niet gek, in een wereld die steeds kleiner wordt met steeds groter wordende problemen. Eerder sprak ik al over de ebola-uitbraak.

Maar Global Health gaat verder. Hoe gaan we om met de zieke asielzoeker? Hoe heeft de internationale politiek invloed op beleid in de gezondheidszorg in Nederland? Ga zo maar door... Allemaal onderwerpen waar bijzonder veel interesse in werd getoond, met name door het aanstormend talent, de medisch studenten.

Het lijdt geen twijfel dat Global Health een prominente plek in de opleiding verdient. Een concrete discussie over wat wij verstaan onder Global Health ontbrak echter. Welke van de vele aspecten kunnen op welke manier worden ingepast in het curriculum? En hoe geven we dit deel van de opleiding handen en voeten? Welke plaats heeft de westerse wereld bijvoorbeeld bij internationale vraagstukken van moeder- en kindersterfte, infectieziekten et cetera, en hoe geven we daar gevolg aan? Kortom, we moeten spijkers met koppen slaan, want met intenties alleen maak je geen Global Doctors.

Marco Versluis

opleiding onderwijs
  • Marco versluis

    Marco Versluis is sinds augustus 2014 gynaecoloog en werkt in het UMC Groningen. Zie ook het portret dat Medisch Contact van hem als aios maakte.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.