Blogs & columns
Susanne van der Velde
Susanne van der Velde
2 minuten leestijd
Blog

Dokter, waarom app je niet terug?

9 reacties

Hij kijkt me een beetje bozig aan vanuit de wachtkamer als ik zijn naam roep. Vreemd, ik dacht dat we best een goede band hadden opgebouwd na alles wat we samen hebben meegemaakt. ‘Waarmee kan ik je van dienst zijn?’, vraag ik terwijl we gaan zitten in de spreekkamer. ‘Waarom heb je me geen bericht teruggestuurd?’ ‘Pardon, had u mij gemaild?’ Na één vervelende stalkende patiënt in het verleden geef ik nog zelden mijn rechtstreekse mailadres, dus ik vraag me af hoe hij daaraan kwam.

En ik had toch ook juist mijn mailbox bijgewerkt, wat een zeldzaamheid is gezien de hoeveelheid werk die daaruit voorkomt?

‘Ik heb u via de app “mijn dossier” een chatberichtje gestuurd en daaronder verschijnt dan een automatische notitie dat u binnen vijf dagen reageert.’ ‘Wat? Daar weet ik niets van. U kunt mij appen via onze ziekenhuisapp?’

Toen ons elektronisch patiëntendossier werd geïntroduceerd zeven jaar geleden is ‘de inbasket’ (verkapte term voor ‘nog een inbox die je apart moet openen’) wel kort uitgelegd in één van de acht introductiecursussen die nodig waren om dit niet-intuïtieve systeem enigszins te kunnen gebruiken, maar ik heb toen meteen met ons secretariaat een automatisch antwoord ingesteld dat deze extra inbox niet met regelmaat wordt gelezen, en dat ze vooral even ons secretariaat mogen mailen bij vragen. Ons secretariaat zou dan screenen of ik er wat mee moet en een afspraak maken zo nodig. Maar blijkbaar zijn de spelregels veranderd?

Hij pakt zijn telefoon en laat het me zien. ‘Kijk, dok, dit is de app. Dan druk ik hier op berichtje sturen en dan klik ik hier op jouw foto met naam en dan hop, zie je: hier het berichtje dat je binnen vijf dagen reageert.

Vol verbijstering kijk ik naar zijn scherm. Het doet me verdacht veel denken aan Whatsapp en ‘even’ een berichtje sturen. Hoe laagdrempelig wil je het hebben?

Ik verontschuldig me voor niet antwoorden, bedank hem dat hij toch ouderwets een poli-afspraak heeft gemaakt en we bekijken samen zijn wond en zijn klachten. Als dit via een chatapp had gemoeten dan had dit geresulteerd in een onhoudbaar lange tijdrovende berichtjesstroom met bijzonder belichte foto’s van wonden ertussen.

Na mijn poli loop ik direct naar het secretariaat om te kijken hoe we mij kunnen beschermen tegen deze nieuwe ongein. Want ik doe heel graag patiëntenzorg en mijn patiënten mogen altijd laagdrempelig een extra afspraak bij mij maken als ze zorgen hebben, maar ik heb in mijn overvolle agenda geen tijdsblok over om ‘chatberichten van patiënten’ te beantwoorden. Het is al een enorme strijd om überhaupt alle honderden mails die per week binnenkomen te lezen, te beantwoorden en te alloceren, want ook die inbox loopt ongevraagd steeds sneller vol en ook dat heeft nooit een officiële positie in mijn taakomschrijving gekregen. Dus dan moeten ze het niet ook nog eens Whatsapp-waardig makkelijk maken.

Wat als iedereen die app-optie met een klik op mijn fotootje ontdekt? Dan kan ik beter één spreekuur sluiten om iedereen terug te appen dat ze vooral even een poli-afspraak moeten maken, zodat we er echt even voor kunnen gaan zitten in plaats van in staccato appberichtjes communiceren.

Meer van Susanne van der Velde

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • oogarts, Veenendaal

    afgezien nog van de tijdrovendheid, het is geen ‘veilige’ omgeving: De Eigenaar van Wattsapp kan meekijken en dat is m.i. een privacy dingetje…dus ook ziekenhuis zal vroeg of laat daarover verantwoording moeten afleggen? deze casuïstiek is dus een ...prachtig praktijkvoorbeeld om te laten zien hoe het niet moet!

  • Psychiater , Rotterdam

    Beste collega

    Er is hier een app voor in ontwikkeling, het is een variant op thuisbezorgd, tijdens uw avondmaal worden patiënten die vragen hebben direct bij u thuis afgeleverd. Het kost u minder dan de huidige digitelechaos.

    Ik hoop dat de su...cces van de app wordt afgemeten aan “het niet in gebruik nemen van de app” door de zogenoemde stakeholders.

  • E. Hajdarbegovic

    algemeen betweter, Rotterdam

    Kunnen de welwillende huisartsen niet via hun Facebook-pagina direct gecontacteerd worden met chatberichten? Zo vermijden we de zure technofobe dokters die niet kunnen typen en kan de Facebook AI meteen van de antwoorden leren.

    De grootste winst ...voor digitale zorg kwam door 2 zaken.

    1. Steeds groeiende sociofobie in het westen waardoor mensen bellen als een disproportionele drempel ervaren. Voor alles moet een app zijn....

    2. Het geloof dat de toegankelijkheid van zorg vooral met bereikbaarheid i.e. wachttijd (aan de telefoon, in de wachtkamer, operatielijst) te maken heeft.

    Voor de rest zijn buzzwoorden als hybride werken, asynchroon, telehealth, jzojp, pgo, etc een handig glijmiddel geweest.
    Chatten verlaagt vooral de drempel voor het overleggen van onzinnige klachten. Als je het naar de huisarts kan appen, kan je het ook zelf googlen. Haal de middleman er gewoon uit!

    • Psychiater, Rotterdam

      Ik heb u vijf jaar geleden een berichtje gestuurd via het patiëntenportaal van uw ziekenhuis, maar ik heb nooit antwoord ontvangen?

      Hopelijk heeft u inmiddels wel een antwoord op mijn toenmalige vraag: Welke crème adviseert u tegen een droge huid...?

  • W. van Harmelen

    Gynaecoloog

  • W.L. Rakhorst

    Psychiater , Amsterdam

    Ik ‘voed’ mijn patiënten vaak ‘op’ Ik geef ze mijn e-mail adres en zeg erbij dat ze mij voor korte vragen over onze afspraken mogen mailen maar niet voor inhoudelijke zaken. Dat wil ik face to face bespreken omdat er anders snel misverstanden ontstaa...n. Als ik dan toch een (al dan niet onder invloed geschreven) epistel ontvang mail ik terug dat ik de vraag niet helemaal begrijp en/of dat iemand dat volgende keer face to face met mij kan bespreken.

  • E.J.A. Roodenburg-Nouwen

    Huisarts, Apeldoorn

    Als huisartsen hebben we deze ‘functie’ op ons systeem al een tijdje. Ik ben al lang niet meer alleen maar tegen.
    Het is absoluut geen vervanging van een live consult (of visite in ons geval).
    Het is wel een mooie oplossing voor korte concrete vra...gen of het doorgeven van info ter controle bij jonge vitale mensen die daardoor niet vrij hoeven te vragen van hun werk. En vaak ook bij ouderen die vanwege vakantie niet in de buurt zijn.
    En het kost inderdaad tijd. Dat moet daar dan ook voor ingepland worden. Het bespaard soms ook tijd, doordat vragen écht kort en bondig zijn en daardoor geen hele consult-plek nodig hebben. Of dat ik de vraag op een voor mij handig tijdstip kan beantwoorden. Verder zet ik er vaak een link naar een website met extra info bij, waarmee ik ook weer een stuk verantwoordelijkheid voor eigen gezondheid terug kan leggen bij de patiënt.
    Zowel artsen als patiënten moeten ‘opgeleid’ worden in waar het wel en niet geschikt voor is. Ik bespreek dit met mijn patiënten, als ik hen op de functie wijs. En samen worden we wijzer.

    • G.J. Bos

      revalidatiearts

      helemaal eens met collega Roodenburg - Nouwen. Het is een aanvulling. Bijkomend voordeel: je hebt meteen de juiste patentgegevens voor je. Ik baal juist als mensen mij via mail benaderen. De mailbox stroomt vol met van alles en dan is juist het risic...o heel groot dat ik dit soort vragen van en over patiënten mis. Mijn prioriteit in afhandelen van administratie is dan ook poli, orders van HIX en pas op het laatst mail.

      Aan alle reacties te zien zijn de meningen verdeeld. Dat werkt nu juist verwarring in de hand lijkt me. Wat mij betreft regelen we het zo dat alle patient(gebonden) vragen binnenkomen via het EPD. Scheelt weer gezoek en geknipt en geplak.

  • B. Bos

    Specialist ouderengeneeskunde , Leiden

    Hoi collega,
    Dank voor je ‘verzet’ als ik het zo mag noemen. Het is zo treurigmakend wat dit met ons vak doet. Ik hoop enkel op heel veel verzet! Als we ons verzetten: kunnen we hopelijk terrein terugwinnen en zorgen dat dit ergens: stopt?
    Het is... toch leuk om elkaar echt te zien?
    Ik zou echt niet weten hoe ik mijn vak als palliatief arts zou moeten doen op die manier. Sterker nog: ik wil het niet zo doen, enkeltje eeuwig burn-out, wat mij betreft.
    Ik had nooit kunnen voorzien dat ik naar mijn pensioenleeftijd zou kunnen verlangen: maar de digitalisering en commercialisering van de zorg: weet al mijn arbeidsvreugde te minimaliseren. Ik fantaseer onderhand over bloemen verkopen….en dan denk ik: oh nee dat moet natuurlijk ook weer zoveel mogelijk gedigitaliseerd worden….
    Laten we ons verzetten, daar hoop ik op.
    We zouden een voorbeeld moeten nemen aan: de verzetshelden van weleer,
    fijne 5 mei gewenst, nu nog onze vrijheid en autonomie terug zien te winnen van de technologie.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.