Blogs & columns
Blog

De oorverdovende stilte rond het Haagse datalek

4 reacties

'Ik ben verpleegkundige in het HagaZiekenhuis. Ik ben op mijn vingers getikt omdat ik in het medisch dossier van Barbie heb gekeken. Ik heb deze week vijf diensten gedraaid en twee oudergesprekken gehad. Het is zaterdag, de ene dochter heeft een voetbalwedstrijd verloren en de andere heeft zwemles gehad. Thuis nog snel een boodschappenlijstje gemaakt voordat de supermarkt sluit. Het is zondag, ik zie op de bank mijn boodschappenlijstje terug, althans de achterkant. Tot mijn grote schrik is het mijn werkbriefje van vrijdag, met namen van patiënten, diagnosen en mijn eigen aantekeningen. Gênant, denk ik, en ik meld mij bij mijn leidinggevende. Na de spreekwoordelijke, corrigerende tik volgt de dreun: ik ben ontslagen.'

'Ik ben internist-hematoloog in Groningen, in het mooiste ziekenhuis van Nederland. Wij werken met Epic, het beste epd van de wereld. En toch gebruikt iedereen nog steeds papier. Voor mijn poli print ik een lijstje en krabbel aantekeningen tijdens het spreekuur. Voor mijn dienst print ik de afdelingslijst en noteer ik essentiële zaken. Ik zie mijn verpleegkundige collega’s ook iedere dienst lopen met papieren lijsten, met verschillende aantekeningen. Bij een specifiek onderzoek kan de patiënt de afdeling niet af zonder een papiertje waarop op zijn minst naam, geboortedatum en behandelbeperkingen vastgelegd staan (‘ticket-to-ride’ heet dit, werkelijk waar). Papier is en blijft geweldig handzaam: je kunt erop schrijven, je kunt het opvouwen, je hoeft het niet op te laden en als je het laat vallen dwarrelt het elegant en zonder scheuren op de grond.'

Onze Haagse collega zal geen enkele dag opgestaan zijn met het idee om eens een pijnlijk datalek te veroorzaken, laat staan de daaropvolgende media-aandacht. Het ontslag vind ik dan ook totaal onbegrijpelijk. Ik heb te doen met de ontslagen collega, maar ook alle andere collega’s in het HagaZiekenhuis: hoe kun je normaal blijven werken als je tegelijk bang moet zijn voor ontslag bij een menselijke fout? Minstens net zo erg vind ik de afwezigheid van solidariteit onder werknemers van het HagaZiekenhuis en alle andere zorgverleners in Nederland. Het verliezen van een papiertje met patiëntgegevens kan namelijk ieder van ons overkomen. En zonder goede elektronische alternatieven met dezelfde flexibiliteit van het papier, zie ik dagelijks kansen voor nieuwe slippertjes. Ik vind het stuitend hoe journalisten het onderwerp hebben verslagen: alsof er een vliegtuig is neergestort en alle media genoegen nemen met het ontslag van de piloot. Fout gemaakt, persoon gestraft, klaar. De politiek voelt zich al helemaal niet geroepen, waar blijven de kritische Kamervragen? Wat gaat VWS doen om papieren datalekkages te voorkómen? En waar is de IGJ ondertussen mee bezig?

Het Haagse datalek is geen persoonlijke fout. Het is een systeemfout die aanleiding moet geven tot onderzoek en oplossingen voor het probleem. Het uitblijven van sterk leiderschap binnen het HagaZiekenhuis en de politiek geeft te denken. De afwezigheid van solidariteit vanuit de medische en verpleegkundige beroepsverenigingen is pijnlijk. De laffe verslaggeving vanuit de media reflecteert journalistieke onverschilligheid. Er is een fout gemaakt. Dit moeten we sámen oplossen.

Meer van Goda Choi

medisch dossier HagaZiekenhuis
  • Goda Choi

    Goda Choi is internist-hematoloog, plaatsvervangend opleider interne geneeskunde en opleider hematologie (UMCG).  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • R.

    , administratief medewerker z'huis

    ik snap heel goed dat er nog met papier wordt gewerkt.
    ik snap niet dat je voor je boodschappenlijstje als kladje een blad hergebruikt met vertrouwelijke gegevens

  • J, huisarts

    , Huisarts

    Ook ons in de praktijk kan dit overkomen; we moeten vaker brieven uit het epd uitprinten die we tot voor kort faxten naar andere zorgverleners ( lees mn verpleeghuis, Psychologen of bloeduitslagen van de huisarts naar ziekenhuis). Nu mailen we ze, ma...ar omdat een dossier uitslag of brief haast niet te extraheren valt uit het epd, printen we ze nog steeds eerst uit, scannen ze in en dan mailen we ze naar de zorgverlener. Hierbij wordt er heel veel papier (lees bomen) en mankracht nutteloos verbruikt en daarom wordt de achterkant als klad in de praktijk hergebruikt. We proberen het deel vh papier met naamgegevens erop te versnipperen, helaas zal dat vast ook wel eens niet goed gaan of op een boodschappenlijstje komen te staan.

  • A.Pfaff

    Anesthesioloog niet praktiserend, Maastricht

    Inderdaad schandalig dan wel schijterig beleid van de Raad van Bestuur. Eigen straatje schoonvegen, want de Raad van Bestuur is tenslotte verantwoordelijk voor de aanschaf van het EPD waarmee gewerkt MOET worden.
    Maakt beroep tegen deze reden voor o...ntslag enige kans?

  • A

    , huisarts

    Heel erg bedankt voor deze blog. Het had mij óók kunnen gebeuren wat deze verpleegkundige is gebeurd. De werkdruk is zó erg hoog in de zorg en het risico op fouten en daarop afgerekend worden (Tuchtklacht, Zorgkaartnederland) zo groot. Het EPD in zie...kenhuizen schijnt een ramp te zijn, logisch dat medewerkers dan terugvallen op papier.
    Ik mis ook solidariteit van hulpverleners met elkaar. Ik mis ook een minister van VWS die solidair is met zorgverleners, die echt begrijpt wat er speelt in ziekenhuizen en bij huisartsen. Ik mis een Tweede Kamer die doet waarvoor zij gekozen is; de regering controleren, in plaats van de huidige incidentenpolitiek. Dat ik deze reactie anoniem plaats zegt denk ik wel genoeg.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.