Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Blog

De ochtendoverdracht

1 reactie

Hoe verschillend specialismen onderling ook zijn, één programmaonderdeel is verrassend gelijk: de ochtendoverdracht.

Je komt hier altijd een paar van de volgende stereotypen tegen. Zo hebben we de ochtendmens die alvast de elektronica aanzet voor de overige collega’s. De overige collega’s komen binnen precies als de overdracht begint, of enkele minuten daarna. Verder hebben we de collega die steevast een kwartier later is en zich nog net in een hoek van de volle kamer weet te persen.

Dan missen we nog enkele collega’s: zij die nachtdienst hebben gedraaid en zij die in een uithoek van de organisatie werken. Om de nachtdienstdraaiers maximaal gelegenheid te bieden toch nog wat te slapen en collega’s in uithoeken ook een stem te geven, is er een ingenieus digitaal systeem om iedereen met elkaar in verbinding te brengen. Deze verbinding is even effectief als het verbinden van twee blikken met een draad van twintig kilometer. Soms werkt het, maar vaker is er een kink in de kabel. Dan wordt er teruggegrepen op het betrouwbare medium de telefoon. Afgezien van wat achtergrondgeluiden werkt dit vaak prima.

Overdragen kan in verschillende stijlen. Niet overdragen is een optie – dat bespaart tijd maar dat is ook meteen het enige voordeel. Het andere uiterste is iemand die zo nauwgezet vertelt over de weekendbelevenissen in de dienst dat je weet welke kleur sokken de buurvrouw van de patiënte droeg. Vervolgens is daar de collega die zich over deze uiteenzetting opwindt en die voortijdig beëindigt door geïrriteerd te kijken, te zuchten of rechtstreeks in de aanval te gaan. Zo loopt de overdracht niet meer uit dan de vaste uitlooptijd.

De mate van betrokkenheid verschilt onder de participanten aan dit ochtendritueel. Zo heb je de stille slaper, waarvan de ogen steeds dichtvallen, het hoofd naar voren begint te vallen, waarna deze vol gêne wakker schrikt. Daartegenover hebben we de vragensteller, die door kritische vragen de eigen kennis perfect weet te etaleren. Overigens kan dit aardige inhoudelijke discussies opleveren.

Voor de opstelling bestaat een vaste indeling. Hoewel de ruimte op het eerste oog lijkt te bestaan uit identieke stoelen, tafels en computerschermen, heeft iedereen wel degelijk een vaste plek. Volgens de co-assistentenetiquette gaan zij steevast op dezelfde plek zitten, in de ergste gevallen in een hoek of op een kruk. Deze ouderwetse en onnodige traditie blijkt maar niet uit te doven. De onofficieel benoemde voorzitter heeft een vaste plek achter de met de beamer verbonden computer. Deze persoon roept lieden tot de orde die de ochtendoverdracht fragmenteren in kleine mini-overdrachtjes die simultaan plaatsvinden.

In ieder geval is aan het einde van de ochtendoverdracht iedereen wakker. Na de overdracht is er essentiële informatie uitgewisseld over de patiënten. Want ook met alle eigenaardigheden die met de ochtendoverdracht versmolten zijn, blijft deze vooral onmisbaar.

meer van Mette Konings

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Dirk J van Leeuwen, MDL arts, Colchester VT 26-10-2019 15:08

    "Interessant dat collega Mette Konings kennelijk overal waar ze tot nu toe was als co-assistent of assistent en ondanks alle Teach the Teachers en andere inspanningen het ochtendrapport overal als verrassend gelijk heeft ervaren.
    Het aantal mogelijkheden om er iets van te maken is groot maar vooral belangrijk om het er met elkaar eens over te hebben: Waarom doen we het, wat willen we bereiken?
    Is het vooral het overdragen van alle patiënten en is het goed besteedde tijd als iedereen daar een half uur naar zit te luisteren? Doen we het om van elkaar te leren?
    Wordt er een structuur aangebracht, b.v. de eerste 5 minuten alle opnames even aanstippen en degenen die de dienst hadden vragen om er 1-2 uit te pikken die bijzonder interessant zijn om met iedereen even over na te denken: een klassieke presentatie van een zeldzaam probleem, een uniek ethisch dilemma, een belangrijke miskende bijwerking van een medicijn. Tenslotte 1 probleem op de afdeling of in de pers waar 5 minuten over gesproken wordt? Wat een mogelijkheden en fijn als de technologie onze doelen ondersteunt."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.