Blogs & columns
Blog

De kracht van mooie verhalen

Plaats een reactie

In december volgde ik een workshop 1-minuutverhalen. Na wat inleidende oefeningen en uitleg kwamen we tot het opnemen van een podcast van één minuut over een bijzonder (zorg)moment.

De workshop was georganiseerd door Zorgdragers, een netwerk van gedreven professionals met hart voor de zorg. Er waren dan ook vooral zorgverleners die een podcast maakten. Maar niet alleen. Daarnaast waren er buddy’s, partners die luisterden naar je verhaal en je hielpen het aan te scherpen en naar één minuut te brengen, en organisatoren die niet direct uit de zorg kwamen.  

Het was een bijzondere middag waarin ik heb ervaren wat de kracht is van verhalen. Vooral ook de kracht van weinig woorden, maar wel de kern en de beleving. En in tegenstelling tot wat we vaak doen, moeilijke momenten delen, ging het hier juist om mooie, positieve en heel betekenisvolle momenten. Het waren momenten van gezienheid. Van zorgvragers/patiënten en zorgverleners. Momenten van echt contact en verbinding. En daardoor momenten van veel dankbaarheid en voldoening.  

Ik, en met mij denk ik elke zorgverlener, kan me heel veel van dit soort momenten voor de geest halen. Het is wat mijn werk waardevol maakt. Toch merk ik ook een terughoudendheid om ze te delen. Want is het niet normaal dat dit soort momenten er zijn? Is dat niet gewoon je werk? Streef je niet alleen maar naar erkenning en complimenten als je het deelt? Toen ik onlangs na aarzelen de blog ‘U zag mij…’ schreef en deelde, merkte ik dat er toch een behoefte is aan het lezen van deze verhalen.  

En ditzelfde ervoer ik tijdens de workshop in december. Bij iedereen was er enthousiasme en plezier en passie voor de zorg door het horen van al die mooie momenten. Zorgverleners werden weer blij en stonden weer even oog in oog met waar het om draait in het werk. Maar ook het commentaar van de deelnemers van buiten de zorg raakte me. Ze waren verrast door de verhalen, geraakt en blij met de voorbeelden. ‘Goh, wat mooi dat dit soort dingen gebeuren in de zorg. Want wat je normaliter hoort zijn negatieve verhalen, problemen over personeelstekorten, artsen die geen tijd hebben, niet luisteren, de stijgende zorgkosten, enzovoort.’ 

Op dat moment realiseerde ik me nog meer dat het niet delen van de mooie momenten een soort verkeerde bescheidenheid is. Ze zijn juíst het delen waard. Omdat dat zoveel energie in zich heeft. We doen onszelf en iedereen tekort door niet vaker de mooie momenten te delen. Juist in tijden waarin het zwaar is, waarin personeelstekorten en bureaucratie je soms wegdrijven van je werkplezier. Waarin al die afleidende factoren maken dat de kwaliteit van het contact soms onder druk staat. Want het zijn deze verhalen die het juist zo de moeite waard maken.

  • Deborah van der Stoep

    Deborah van der Stoep werkt als reumatoloog bij Prisma, een platform dat telezorg levert aan huisartsen. Daarnaast is zij werkzaam binnen de ggz als algemeen arts voor somatische en psychische zorg.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.