Blogs & columns
Jos van Bemmel
1 minuut leestijd
Blog

De Death Pool van Novartis

8 reacties

Vorig jaar schreef ik een column in Medisch Contact over de boevenstreken van de farmaceutische industrie. Onder meer over de schandalige prijskaartjes van de zogenaamde 'weesmedicijnen', geneesmiddelen tegen zeer zeldzame ziekten. Een jaar geleden verzesvoudigde Novartis plotseling het tarief van het kankermedicijn lutetium-octreotaat: 92.000 euro voor een kuurtje. De truc? Regel een monopoliepositie voor een 'gewoon' geneesmiddel en registreer het vervolgens redelijk eenvoudig als weesmedicijn. Daarna kun je ervoor vragen wat je wilt.

Spinale musculaire atrofie (SMA) is zo'n zeldzame ziekte. Erfelijk en vaak al dodelijk op jonge leeftijd. Sinds kort zit het SMA-weesmedicijn Spinraza (Biogen) in het basispakket voor de meeneemprijs van 83.000 euro per injectie. Hoe werkzaam het is wordt de komende jaren in het UMCU onderzocht .  

Novartis lacht om die 83.000 euro. Voor hun SMA-weesmedicijn Zolgensma  vragen ze 1,9 miljoen euro per prik, het duurste medicijn ooit. Ze zijn van plan er op een mensonterende wijze reclame voor te maken. Door verloting van honderd gratis injecties onder duizenden baby's met SMA buiten de Verenigde Staten. De Europese gezondheidsministers vinden hun plan onaanvaardbaar.  Toen ik erover las moest ik denken aan de film Sophie's Choice (1982), waarin moeder Sophie in Auschwitz gedwongen wordt te kiezen tussen haar dochtertje en haar zoon: de één zal worden afgevoerd naar de gaskamer, de ander mag blijven leven. Ik zag een morbide aflevering van Weekend Miljonairs  voor me: de één-miljoen-euro-vraag juist beantwoorden of je kind verliezen.  De vergelijkingen gaan een beetje mank, maar geven wel weer wat Novartis' loterij bij me oproept. Het is een misselijkmakende variant op het eveneens misselijkmakende internetspel Death Pool, waar gewed wordt op de dood van anderen. Kijk ten slotte eens op de website van Novartis : https://www.novartis.nl/over-ons/ons-bedrijf. Het startfilmpje toont een schattige baby die ontwapenend een oogje opendoet.  De tekst erbij: 'Life, Is there anything more important?' Nou en of. Money!  

lees ook

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.