Blogs & columns
Mark van Houdenhoven
Mark van Houdenhoven
2 minuten leestijd
Blog

DDD-dilemma

8 reacties

Het is weer zover: voor ziekenhuisbestuurders is het verkoopseizoen begonnen. Niemand staat te juichen. Maar iedereen probeert te voldoen aan de vele, vaak terechte, eisen waar de zorgverzekeraars mee komen. Echter let wel, steeds nieuwe eisen. Deze komen boven op alle wettelijke voorwaarden die sowieso aan ons worden gesteld.

Zorg gaat om kwaliteit. En om vertrouwen. Dat staat voorop. Daarom proberen we ook zoveel mogelijk meerjarenafspraken te maken. Dit soort afspraken sluit beter aan bij de aard van het grootste deel van de zorg. Dat is chronische zorg. Zorg waar een patiënt vaak een leven lang last van heeft. En zorg die ontstaat in een langjarige relatie tussen dokter en patiënt.

Nu heeft Zilveren Kruis onlangs een nieuw certificaat bedacht. Het zogenaamde DDD-certificaat, voor Doelmatig Direct Declareren. Dat blijkt bij hen een noodzakelijke voorwaarde te zijn geworden om een langlopend contract te kunnen afsluiten.

Zilveren Kruis is, net als VGZ, voor ons een partner in crime bij het nieuwe horizontaal toezicht. Doel van dat horizontaal toezicht is aan te tonen dat de gedeclareerde zorg rechtmatig is. Daarom richten wij onze administratieve processen zo in dat zij voor de verzekeraar eenvoudig te checken zijn. Op die manier kunnen we het vertrouwen in onze diensten vergroten. En beter samenwerken.

Wat te doen? Meegaan en het DDD-certificaat van een individuele verzekeraar honoreren? Meewerken aan de stapeling van eisen die elkaar soms volledig overlappen? Voorbijgaan aan het feit dat we samen – met Zilveren Kruis – als eersten van de Nederlandse ziekenhuizen voldoen aan alle nieuwe eisen binnen het horizontaal toezicht?

Waar houdt deze zotternij, met kafkaiaanse trekjes, op? Straks gaat elke zorgverzekeraar de meest rare certificaten eisen om contracten te kunnen sluiten – bijvoorbeeld EEE, FFF of GGG. Of zeggen wij: dit is de grens, ik doe hier niet aan mee? Uitgaan van de kracht van de Maartenskliniek, met het risico dat 20 procent van onze omzet ter discussie komt te staan?

Vragen te over. Maar wat is het DDD-certificaat nou precies? Het is bedacht door een adviesbureau i2i (Intelligence to Integrity). Uitgangspunt lijkt dat zorgverleners niet te vertrouwen zijn. Opmerkelijk voor een adviesbureau dat partnership vooropzet.

Zilveren Kruis stelt als voorwaarde dat we dit certificaat moeten halen, willen we in aanmerking komen voor een meerjarencontract. Wij moeten dus met een adviesbureau een contract sluiten – zij noemen dat partner worden. En wij moeten hun betalen voor hun particuliere, zelfbedachte ‘toezichthoudende’ werk. Pas als we het certificaat hebben behaald, mogen we een langlopend contract sluiten met Zilveren Kruis.

De eisen die worden gesteld zijn niet vreemd. Ze passen volledig in deze tijd van verantwoording afleggen en vragen over zin van de zorg. Maar hoeveel verschillende vragen kunnen er worden gesteld over het declaratieproces en de zin van de zorg? Eindeloos veel? Nee. Dus als je het DDD-certificaat hebt gehaald, voldoe je voor een groot deel ook aan de eisen van horizontaal toezicht. En aan alle andere certificaten die de overige verzekeraars nog bedenken of al hebben bedacht.

Maar willen wij dan dat zorgverzekeraars adviesbureaus toestemming geven om certificaten uit te geven? Zoveel voegen die niet toe aan de wettelijke verantwoordingseisen. En voor je het weet, ontstaat er een wildgroei aan nieuwe, zelf bedachte certificaten die geen ander doel dienen dan het verdienmodel van een adviesbureau.

Dit lijkt mij de verkeerde weg. Laat ons daarom als bestuurders proberen de verantwoording landelijk vast te leggen, zoals we dat ook doen bij horizontaal toezicht. Voorkom dat er een nieuwe lucratieve certificatenindustrie ontstaat die wordt gerund door adviesbureaus. Graag hoor ik jullie antwoord.

zorgverzekeraars ziekenhuizen
  • Mark van Houdenhoven

    Mark van Houdenhoven is voorzitter van de raad van bestuur van Careyn en bijzonder hoogleraar economische bedrijfsvoering in de gezondheidszorg aan de Faculteit der Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Emile Keuter

    Neuroloog, Meppel

    I2i is volgens mij een symptoom van een almaar gekker wordende virtuele zorgwereld. Om de managers van het ziekenhuis, meestal gepromoveerde zorgwerkers, te verzoenen met de werknemers van een verzekeringsfirma, wier plaats in de hiërarchie bepaald w...ordt door de winst die zij voor het bedrijf weten te maken, schakelen we nu snelle Amsterdamse reclamejongens in (hi Mark,). We zitten op het verkeerde spoor.

  • W.J.Duits

    Bedrijfsarts, Houten

    Volgens mij zijn er mensen bezig die de regeldruk willen verminderen die o.a. door de kwaliteitszorg wordt veroorzaakt.
    Volgens mij hoort dit initiatief niet bij regeldruk vermindering, maar is het meer een een of ander vaag kwaliteitscriterium.
    W...e moeten eindelijk eens de verantwoordelijkheden afbakenen: Verantwoordelijk zijn betekent dat je het proces waarvoor je verantwoordelijk bent kan veranderen, omdat je directe macht en bevoegdheid hebt om de verandering door te voeren.
    Kan een zorgverzekeraar de zorgkwaliteit verbeteren? Nee, dat kunnen alleen artsen en ander medisch uitvoerende personen.
    Kan een ziekenhuisdirectie de zorg verbeteren? Nee, dat kunnen alleen artsen en ander medisch uitvoerende personen.
    Wat kan een zorgverzekeraar wel: Risico inschatten en premies bepalen en innen en uitbetalingen doen. Dus haal ze af van dit heilloze proces van zorgverbetering.
    Voor ziekenhuisdirecties geldt iets vergelijkbaars, jullie moeten faciliteren, zorgen voor een goede werkomgeving.

  • Wietse Rypkema

    , Directeur i2i

    Hi Mark,

    Dank voor het uitspreken van de kritische noot. Ik had graag in een gesprek verder met je van gedachten gewisseld. Die uitnodiging staat overigens nog steeds. Ik hecht er aan om een aantal punten op te helderen.

    1) Je stelt dat Zilvere...n Kruis het DDD-Partnership heeft bedacht. Dat is onjuist. Op onze website (www.i2i.eu) is te lezen hoe het DDD-Partnership is ontstaan. Het is niet verzonnen door Zilveren Kruis of een andere zorgverzekeraar. Het DDD-Partnership is een onafhankelijk initiatief van i2i om de solidariteit achter ons goede zorgsysteem op lange termijn te kunnen blijven borgen. Dan gaat het inderdaad om uitkomsten van kwaliteit van zorg, maar ook over de doelmatigheid van de bestede zorggelden. Ons initiatief is onafhankelijk van verzekeraars en er juist op gericht dat artsen actief over zinnige zorg nadenken en ernaar handelen. Minder gericht op controle, meer gericht op het versterken van eigenaarschap bij de artsen. Als de beroepsgroep dit zelf doet, is er minder ruimte voor verzekeraars en toezichthouders om regels en administratie over het veld uit te storten. Twee grote verzekeraars steunen inmiddels bij hun inkoopafspraken op het DDD-Partnership. Dat is mooi, want dan hoeven deelnemers dat niet alleen uit idealisme te doen. Zo wordt zinnige zorg beloond. Om niet alle data met de verzekeraars te hoeven delen is er een certificaat in het leven geroepen. Ik begrijp je allergische reactie op het zoveelste certificaat. Het is echter een simpele manier om tijdens het inkoopproces verzekeraars
    vertrouwen te geven dat er zinnige zorg wordt geleverd. Laat ik benadrukken dat i2i nimmer data van zorgaanbieders met verzekeraars deelt. Dat is een belangrijke voorwaarde voor een goed en open gesprek met artsen.

  • Vervolg reactie Wietse Rypkema

    , Directeur i2i

    2) In je stuk heb je het over de samenloop van Horizontaal Toezicht en het DDD-Partnership. Dat punt herken ik. Er is overlap tussen HT en DDD. Mijns inziens gaat DDD verder dan HT. De tijd zal leren op welke manier het beste comfort kan worden verkr...egen dat zorggelden goed worden besteed. Binnen het HT is op dit moment nog enkel oog voor de gesloten (binaire) normen. Een open norm die ziet op de vraag of de geleverde zorg ook gepast is, wordt binnen het HT nog niet beantwoord. Binnenkort wordt daar vanuit de koepels over nagedacht. Ik denk dat de inzichten die we de afgelopen zeven jaar hebben opgedaan met DDD daar van waarde kunnen zijn.

    3) Tot slot moet mij van het hart dat ik i2i niet graag weggezet zie worden als een lucratief adviesbureau. Wij zijn in 2009 gestart met een maatschappelijke missie: bevorderen van zinnige zorg. De mensen die bij ons werken doen dat om maatschappelijk een verschil te kunnen maken, niet omdat ze veel geld zouden krijgen. Dat krijgt men niet bij i2i. i2i heeft nog nooit winst uitgekeerd en is dat ook niet van plan. We zijn erop gericht maatschappelijk lucratief te zijn. In een soms cynische wereld is dat wellicht niet makkelijk te begrijpen.

    Als je meer wilt begrijpen van het gedachtegoed van DDD verwijs ik je graag naar onze website en in het bijzonder het artikel dat we hebben geschreven in het wetenschappelijke Tijdschrift voor Toezicht: Toezicht in de zorg: gedrag sturen door benchmarks en gesprekken (http://bit.ly/2w0oJvk). Ook kom ik graag nog eens naar Nijmegen om hierover verder met je van gedachten te wisselen.

    Hartelijke groet,
    Wietse Rypkema

  • Wim van der Pol

    apotheker niet praktiserend, Delft

    Het eerste waar je bij integriteit aan denkt, is de integriteit van het bureau zelf. Hoe liggen de relaties tussen de eigenaren en de bestuurders van de zorgverzekeraar? Het zou me niets verbazen wanneer hier en daar een graantje wordt meegepikt. Gee...n ingewikkeld cerificaat maar open kaart, zou ik zeggen.

  • GJE Cromheecke

    anesthesioloog, Zeist

    Gelukkig kunnen zo al die hoogopgeleide jongens en meisjes van i2i ook wat aan de gezondheidszorg verdienen. Zonder ooit één patient te hoeven zien (of beter te maken).
    En… volgens hun website: als arbeidsvoorwaarde een geheel verzorgde lunch.
    Dat... is een mooi onderhandelingspunt voor de ziekenhuizen: als je het DDD certificaat hebt behaald mag de verpleegkundige voortaan ook de lunch bij de zorgverzekeraar declareren. Dat past blijkbaar bij doelmatig direct declareren.

  • Hidde Kleijer

    ANIOS, Utrecht

    Voorstel: zwarte lijst van zorgverzekeraars bijhouden en zorginstellingen jaarlijks adviseren welke op nummer 1 staat qua dit soort acties zodat zoveel mogelijk zorginstellingen een contract met heb weigeren te tekenen. Breed uitmeten in de media dan... kan de verzekeraar geen patiënten meer binden en gaat die vanzelf kapot. dat is hoe de markt eigenlijk zou moeten werken.

  • LB

    Basisarts, Rotterdam

    Wat een bureaucratische boevenbende...

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.