Blogs & columns
Blog

C’est le ton qui fait la musique

Plaats een reactie

Houding en verhouding ten opzichte van de patiënt is en blijft een combinatie van aangeleerd en natuurlijk gedrag. Zo heeft elke persoon zijn eigen stijl, en ik de mijne. Het feit dat ik in de Verenigde Arabische Emiraten werk, brengt een extra culturele dimensie met zich mee: hier (en in het algemeen in het Midden-Oosten) neemt men een autoriteit erg serieus. Iets wat ik in Nederland veel minder heb meegemaakt tijdens mijn spreekuren; patiënten gaan dikwijls de discussie aan, stellen observaties ter discussie en zijn mondig.

Hier gaat het anders. In onze kliniek nemen sommige artsen een wat afstandelijkere en autoritaire houding aan richting hun patiënten. De arts praat, de patiënt luistert braaf, en accepteert wat er wordt gediagnosticeerd en voorgeschreven. Een deel van de patiënten, misschien onzeker, minder mondig, introvert, accepteert ook deze positie.

In mijn optiek levert deze combinatie soms de nodige verwarring, onzekerheid en onduidelijkheid op bij de patiënten. Ze verlaten het consult zonder eigenlijk goed te begrijpen wat er is verteld en de eventuele consequenties voor hen. Dit kan leiden tot een zoektocht naar second, third en fourth opinions, totdat ze het begrijpen en/of accepteren. Daarnaast kunnen ze een angst ontwikkelen met betrekking tot de onderliggende oorzaak, behandeling en de mogelijke consequenties daarvan. Uitstel of het vermijden van de medische professie kunnen het gevolg zijn. Ik denk dat een deel te voorkomen is door de patiënt duidelijke tekst en uitleg te geven, op een begrijpelijke manier, zonder in medisch jargon te vervallen. Ik pas dit altijd toe bij mijn patiënten, zodat ze de logica begrijpen van mijn voorgestelde behandeling/advies.

Zo kwam er laatst een 30-jarige patiënte op mijn spreekuur, erg zenuwachtig, en angstig. Ik stel haar wat gerust en vraag wat ik voor haar kan betekenen. ‘Ik ben al jaren niet meer bij een gynaecoloog geweest, want ik ben bang dat u “wat” gaat vinden. Maar nu heb ik weer last van mijn onderbuik.’ Met tranen in haar ogen vertelt ze: ‘Vijf jaar geleden ben ik bij een collega geweest voor een routinecheck-up, ik had geen bijzondere klachten. Tijdens zijn onderzoek met de echo, keek hij telkens erg bedenkelijk naar het scherm, wees op wat grauwgrijze gebieden en zei: “Jij hebt het laagste aantal follikels voor iemand van jouw leeftijd dat ik ooit gezien heb, nog minder dan iemand die chemo heeft gehad. Jij hebt toch geen chemo gehad?!”

Nogal overdonderd en geschrokken zat ik daarna weer voor zijn bureau, waar hij aangaf dat, als ik nog kinderen wilde hebben, ik dat zeker nu moest doen en wel direct met behulp van ivf-behandeling. Met daarop de vraag wanneer het zou schikken in mijn agenda om te gaan starten. Door de rigoureuze aanpak, de suggestie van een kankerverleden en het ter plekke moeten beslissen over ivf ben ik met een smoes van “bedenktijd” weggegaan.’

Na een second opinion bleek er niks aan de hand te zijn. De follikeltelling was twee maanden later ‘normaal’. Sindsdien is de patiënte echter bang en onzeker; er is toch niks mis met mij? Ik praat rustig met haar over haar ervaring en stel voor om haar te onderzoeken, ik zie een kleine afwijking die prima te behandelen is, neem wat extra tijd en geef tekst en uitleg over hoe en wat.

De patiënte barst in snikken uit en geeft aan dat ik de eerste ben die eens normaal naar haar luistert en uitlegt wat de diagnose is. Wat een ellende om al die jaren met die angst rond te lopen dat je ‘niet normaal’ bent, en geen stap meer in een kliniek durft te zetten. De arts-patiëntrelatie zou gebaseerd moeten zijn op een gezonde verstandhouding, waarbij de diagnose en eventuele behandeling begrijpelijk uitgelegd worden. Iedereen heeft zo zijn eigen stijl, maar zoals de Fransen het zo mooi verwoorden: c’est le ton qui fait la musique.

1. Zie prof. Geert Hofstede m.b.t. de vier culturele dimensies

  • Aagje Bais

    Gynaecoloog Aagje Bais is de eerste Nederlandse medisch specialist in de Verenigde Arabische Emiraten.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.