Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Blog

Certificatentrots

8 reacties

Volgens veel mensen gaat er te veel mis in de zorg. Terwijl sommige zaken zó goed geregeld worden. Neem nou het uzi-servercertificaat.*

Ja, ik weet het. Er zijn geen medicijnen meer. Ook u worstelt daar iedere dag weer mee. Net zoals de wachttijden van een halfjaar voor de specialistische ggz. Iedere dag frustreert het u, ziet u patiënten de dupe worden, kost het u zeeën van tijd. Maar kom op, ook hier vinden ze vast wel ooit een oplossing, zoals ze die voor het certificaat ook in een maand konden vinden. En jazeker, er zijn ook geen opvolgers meer, zodat uw praktijk niet opgevolgd kan worden. Klein bier, meer certificaatplezier! Die terminale patiënt die door de tekorten in de thuiszorg niet geholpen kon worden ondanks uw maximale inspanningen, dat is natuurlijk best rot, maar we kunnen nu eenmaal niet alles goed regelen, zoals we de certificaten wél goed geregeld hebben. Mensen zijn ook niet snel tevreden hè? Nee, toegegeven, er lopen wat kleine dingetjes mis in de zorg, maar kijk nu eens even hoe dit jaar het échte probleem krachtdadig is aangepakt.

Dat uzi-servercertificaat bleek plots niet aan een stapeltje onduidelijke Europese richtlijnen te voldoen. En hoewel de patiëntveiligheid nadrukkelijk niet in het geding was, snappen ze best dat de gemiddelde Nederlandse huisarts, die zich véél te druk maakt over al die andere kleine zaken, mogelijke slapeloze nachten krijgt als hij in de gaten krijgt dat zijn uzi-servercertificaat niet aan de richtlijnen voldoet. Vervanging moest dan ook binnen drie weken, kostte 450 euro en dan heb je ook, ja, wat heb je dan? Nou ja, een níéuw certificaat!

Déze huisarts zat alleen net in het opstarten van het administratieve circus dat hoort bij het vormen van een nieuwe maatschap. Na een jaar noodgedwongen een dubbele praktijk te hebben gerund. Uitstel van een maandje bleek niet mogelijk. Waarna nog vele brieven, mails en telefoontjes in steeds dreigender taal volgen. Inclusief een inbraaktelefoontje tijdens een gesprek met een terminale patiënt: ‘Meneer! Als uw certificaat straks niet meer werkt, hebt u mogelijk een probleem!’ ‘Ja mevrouw, houd het dan nog even een maandje langer in de lucht!’

En zo ben ik op het moment certificaatloos... Maar hé, wat ga ik zo meteen met mijn nieuwe collega als eerste doen? Een nieuw uzi-certificaat aanvragen!

Ik heb er nu al zin in. Straks ben ik weer trots als een aap. Certificatentrots op de apenrots. Wat hebben we de zorg toch góéd voor elkaar in Nederland.

* Het uzi-servercertificaat is een stuk software dat nodig is om contact te kunnen maken met het LSP, het landelijk schakelpunt.
  • Bart Timmers

    Huisarts Bart Timmers is mede-eigenaar van Groepspraktijk Huisartsen in 's Heerenberg en huisarts-opleider.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Els, huisarts 27-10-2019 09:35

    "Beste Bart, heel erg bedankt voor deze grappige blog! Ik ben op één dag driemaal gestoord tijdens mijn spreekuur door drie verschillende medewerkers van het UZIregister over dat @#$%^& certificaat. Ze wisten niet van elkaar dat ze mij belden. Typisch Nederland, kennelijk, als ik de eerdere reacties lees."

  • Bart Timmers, Huisarts, 's-Heerenberg 27-10-2019 09:03

    "Dank voor jullie reacties. De update: 3 weken nadat toch mijn huidige certificaat werd ingetrokken heb ik het maatschapscontract getekend, nodig om de nieuwe aanvraag te starten. De wachttijd alleen al voor het aanmelden als abonnee (dan moet de echte aanvraag nog beginnen) is 21 werkdagen, een maand, met de melding dat ze het niet kunnen garanderen. Kortom: Het is zéér urgent, maar nu even niet. Om Heaven 17 nog even te parafraseren: Crushed by the wheels of bureaucracy."

  • Marc van Wijk, Huisarts, Delft 26-10-2019 14:01

    "En nu zonder typefouten:

    "Dag Bart,

    In totaal gaat het om 3.000 certificaten die voor 1 oktober moeten zijn vervangen. De veiligheid van het uitwisselen van (medische) gegevens in de zorg is niet in het geding geweest. Verder heeft het iets te maken met 63 en 64 bits serienummers. Het riekt naar een politiek gemotiveerde actie m.b.v. technische argumenten om niet vertrouwde certificaatautoriteiten uit de lucht te halen, met als gevolg dat de eindgebruikers onnodig op kosten worden gejaagd!!""

  • Marc van Wijk, Huisarts, Delft 26-10-2019 13:58

    "Dag Bart,

    In totaal gaat het om 3.000 certificaten die voor 1 oktober moeten zijn vervangen. De veiligheid van het uitwisselen van (medische) gegevens in de zorg is niet in het geding is geweest. Verder heeft het iets te maken met 63 en 63 bits serienummers. Het riekt naar een politiek gemotiveerde actie m.b.v. technische argumenten om niet vertrouwde certificaatautoriteiten uit de lucht te halen, met als gevolg dat de eindgebruikers onnodig op kosten worden gejaagd!!"

  • Pieter Schijen, Huisarts, Westland 25-10-2019 20:46

    "Beste collega,
    Zeer herkenbaar; met zulke perikelen hebben we geen echte problemen meer zou je denken. In Zuid Europa (Griekenland en Italie ongetwijfeld voorop..) houden ze zich toch prima aan de Europese regels? Beetje cynisch misschien maar het wordt tijd voor n flinke oorlog, en volgens mij is hij al begonnen...."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.