Blogs & columns
Blog

Blijf je bedrijfsarts de baas

5 reacties

In Nederland is er vrije artsenkeuze. Alleen je bedrijfsarts kun je zelf niet kiezen. Wegblijven kun je ook niet ongestraft. Aan deze functionaris ben je als werknemer volledig overgeleverd. Ook als dokter in dienstverband.

Houd zelf de regie in uw contacten met de bedrijfsarts. Ook ú kunt ziek worden, al dan niet door uw werk. Vroeger of later krijgt u een uitnodiging van de bedrijfsarts. Welk type bedrijfsarts ziet u voor u? En wat is uw typespecifieke aanpak om tot een gunstig resultaat te komen? Heeft u daar al eens bij stilgestaan? Nee dus. Deze blog helpt u een eindje op weg. Hoe blijf ik mijn bedrijfsarts de baas?

Grofweg kan men twee hoofdtypen onderscheiden: het beoordelende type en het empathische type. Daarnaast zijn er mengvormen. Ik beschrijf de uiteinden van het spectrum.

Het beoordelende type is wat jonger. Het heeft weinig of geen curatieve ervaring. Dit type is erg gespitst op medische objectiveerbaarheid van uw fysieke dan wel psychische klachten. Hij is bang om empathie te tonen. Empathie beschouwt dit type als een hellend vlak naar het medicaliseren van de klachten. Houd afstand, is hier het devies.

Vooral bij psychische klachten kunt u als patiënt hier het proces in de gewenste richting sturen. Presenteer uw klachten als deels niet invoelbaar. Laat ze niet passen bij wat u heeft doorgemaakt aan life events. Uw klachten kunnen dan niet kortweg als ‘normale reacties’ of als ‘proportioneel’ worden afgedaan. Paranoia, dwanggedachten en -handelingen, angstdromen en hevige herbelevingen van traumatische gebeurtenissen… dat alles kan ertoe bijdragen om uw psychische klachten als ‘medisch objectiveerbaar’ te laten bestempelen. U bent dan echt ziek. U moet behandeld worden. U mag op adem komen. U wordt vrijgesteld van arbeid.

Met alleen invoelbare klachten bent u niet ziek. U bent dan net zo gezond als uw bedrijfsarts die uw klachten invoelt. Kies dus bij het beoordelende type voor een plausibele mix van invoelbare en niet-invoelbare klachten.

Het empathische type bedrijfsarts heeft meer levenservaring. Dit type is vaak een tijd curatief werkzaam geweest. Een empathische bedrijfsarts vindt uw klachten al gauw invoelbaar, vooral als u ze met passende emotie weet te brengen. Het is voor dit type ook prettiger als hij voelt wat u voelt, dat schept een band en communiceert beter. Het wordt gezellig in de spreekkamer. Er wordt vaker gelachen. Er wordt ook gehuild. In tegenstelling tot het beoordelende type vindt het empathische type dat u met uw klachten uw werk niet of niet volledig aan kunt. Hier helpt het als u naast uw slapeloosheid en stressklachten ook uw eigen onmisbaarheid op het werk neerzet. Zonder u loopt het fout op de afdeling. U wilt zo snel mogelijk terug aan het werk. U stribbelt tegen uw eigen ziekteverzuim in. De empathische bedrijfsarts raakt geïmponeerd door uw motivatie. Hij zal u enig respijt geven in de vorm van ziekteverlof. Soms zal hij u nadrukkelijk het werken ontraden. Dring altijd aan op een vervolgafspraak.

Maar pas op voor sommige mengvormen! Soms is de empathie niet meer dan een masker. Een verleidingstactiek. Een valkuil. Dat gaat als volgt. De bedrijfsarts creëert eerst een ontspannen sfeer. Hij neemt alle tijd voor u. Hij nodigt u uit om uw diepste zieleroerselen voor hem uiteen te zetten. Hij laat vaker een stilte vallen, zodat u verder praat. En uzelf steeds meer blootgeeft. Daarna gaat hij uw klachten wegen. Hij vindt uw klachten invoelbaar. Die horen bij het leven. So far, so good. Maar dan komt het. Hij slaat een belerende toon aan. U voelt het meteen: dit loopt niet goed af. En wat zegt hij? ‘Pijn aan het leven is geen ziekte. U mankeert niets. Pijntjes hebben we allemaal weleens. Ik acht u niet arbeidsongeschikt.’ Deze bedrijfsarts is dus pseudo-empathisch. Een ordinaire beoordelaar. U bent erin getuind. U moet weer aan het werk. De enige uitweg is het deskundigenoordeel bij het UWV, of de second opinion bij een andere bedrijfsarts. Mogelijkheden waar de bedrijfsarts u met een grijnslach op wijst. Want u hebt als verzuimer plichten, maar ook rechten. Het recht om het met uw kwelgeest oneens te zijn. Die kwelgeest zal het een zorg zijn hoe het verder met u gaat. Hij zit daar absoluut niet mee.

Blogs bedrijfsgeneeskunde
  • André Weel

    André Weel is bedrijfsarts-niet-praktiserend en epidemioloog; werkzaam als curator bij het Trefpunt Medische Geschiedenis Nederland op Urk.'  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • dolf algra

    arts, MC blogger en commentator, rotterdam

    Is de bedrijfsarts echt zo’n snoodaard als collega Weel suggereert ? Waar de werknemer ‘volledig aan is overgeleverd ‘? Een kwelgeest ? Een ordinaire beoordelaar ?

    Is de bedrijfsarts – ik heb even de synoniemen opgezocht - inderdaad een: boosw...icht, deugniet, gemenerik, kwaaddoener, slechtaard, valsaard, en/of slechterik ?

    Het lijkt me allemaal erg over the hill. Ik herken me er niet in. Maar: hoeveel zelfkastijding en zelf bevlekking kan een beroepsgroep eigenlijk aan ? Dat is de vraag die ik me zo langzamerhand toch wel serieus begin te stellen.

    De discussie over de onafhankelijke positie van de bedrijfsarts wil maar niet ophouden. Dat is niet vreemd,want erg politiek (SP/FNV) geframed. Die gaat er altijd in als koek. Ik heb daar al eens eerder blog aan gewijd met al titel: de geheime liefde van de NVAB voor de FNV.

    https://www.medischcontact.nl/opinie/blogs-columns/blog/de-geheime-liefde-van-de-nvab-voor-de-fnv-dolf-algra.htm

    Terug naar de kern. Ja, het gaat af en toe niet goed. In elke beroepsgroep is er sprake van dysfunctioneren. Maar wat zal het zijn ? 1-3 procent ? Er zijn ongeveer 1700 bedrijfsartsen werkzaam en dus praten we zo’n twintig tot vijftig bad cases. Twintig tot vijftig teveel inderdaad.

    Maar om daarmee je eigen beroepsgroep af te fakkelen ? Ik kan dat niet goed volgen. Als de kern van het betoog van collega Weel is dat de bedrijfsarts beter af zou zijn met een publieke positionering ( bv in public health – dus ggd) of semi publieke uwv achtige constructie laat die dat dan hardop zeggen. Daar heb ik al die zelfkastijding niet voor nodig.

    En over het vraagstuk of de bedrijfsarts nu wel of niet 'beoordeeld'. Daar is de beroepsgroep sinds 1994 nog steeds niet klaar mee - blijkbaar. Ik verwijs naar de heldere blogs van collega Melchers in deze.

    Ga nu opzoeken wat het woord flaggelant ook al weer precies betekende.

  • Peter Hulshof

    Psychiater, Groningen

    Deze column lezend, terwijl ikzelf net een hele vervelende ervaring had met een bedrijfsarts, herkende ik veel. En inderdaad, er klopt veel niet aan de constructie zoals deze in Nl tav de bedrijfsarts wordt gehanteerd. Commerciele instellingen kunnen... de bedrijfsartsen aanstellen die in hun voordeel oordelen. Objectiviteit komt daarmee in het geding. De objectieve en gemengde bedrijfsarts zal een commerciele instelling beter bevallen dan de empathische.
    Dat er in de reacties van collega-bedrijfsartsen zo wordt gereageerd vind ik jammer. Ik ben van mening dat deze column juist bijdragend kan zijn aan de discussie dat je als werknemer je eigen bedrijfsarts niet te kiezen hebt en daarmee voor vervelende situaties kan komen te staan. Helaas kreeg ik zelf te maken met een gemengde bedrijfsarts en ben daar totaal niet voorbereid van een koude kermis thuis gekomen. Had ik deze column eerder gelezen dan was ik gewaarschuwd.

  • dolf algra

    arts, MC blogger en commentator, rotterdam

    Het hek lijkt nu echt van de dam bij collega Weel. Na eerdere kwestieuze blogs als "zeg het dat het je spijt', 'noem het geen arbeidsconflict', nu - blijf je bedrijfsarts de baas....

  • Anoniem

    AIOS, -

    Dat lijkt me duidelijk, collega Duits. Bedrijfsartsen zijn er om je te naaien. En verder: Ben je 40 min dan heb je DUS geen levenservaring en kan je DUS geen (ware) empathie hebben, en DUS geen goede bedrijfsarts zijn. En wee je gebeente als je niet ...eerst een curatieve carrière erop hebt zitten, dan kan je zo mogelijk nog minder.

    Collega Weel heeft een overzichtelijk wereldbeeld. Ik hoop voor hem dat hij niet teveel jongere collega's tegen komt. Cognitieve dissonantie kan heel vervelend zijn.

  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, HOUTEN Nederland

    Waar wil je met dit stuk naar toe collega?

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.