Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Blogs & columns
Blog

Best practice

3 reacties

‘Zouden we het eens met u over de polyfarmacie mogen hebben? Wij hebben de indruk dat het polyfarmaciebeleid in uw praktijk namelijk goed is, misschien wel beter dan in andere praktijken. Wij zoeken best practices om van te leren.’

Ik krijg dit verzoek van een grote verzekeraar. Het streelt mijn ego en dat van mijn collega’s dat we (misschien) een best practice zijn. Het biedt de kans om te laten zien hoe wij al vele jaren patiënten motiveren om de herhaalservice te gebruiken en medicatie niet per doosje te bestellen. Sommige patiënten hadden alleen al voor hun medicatie meer dan tien contacten per jaar. Met de herhaalservice krijgen wij vier keer per jaar het medicatieoverzicht, zo nodig met opmerkingen vanuit de apotheek.

Het levert stapels papier op, dat wel. Maar dat is in te plannen en dus in relatieve rust na te lopen. Drie paar ogen, op zijn minst, checken het medicatiegebruik: de apotheker, onze assistente (die nakijkt of patiënten wel regulier gecontroleerd worden) en een huisarts. In de afgelopen jaren zijn zo alle gekke combinaties van pillen, te hoge of te lage doseringen, of ontbrekende preventieve middelen wel de revue gepasseerd. De apotheker of wijzelf bespreken wijzigingen met de patiënt en jaarlijks bekijken onze praktijkverpleegkundigen of de wijzigingen werkelijk zijn doorgevoerd.

Hoe het de verzekeraar was opgevallen dat wij veel met polyfarmacie doen? Uit de declaratieoverzichten. Ik zet de koffie alvast klaar voor de medewerkers van de verzekeraar. Laten we het jaar positief beginnen.

Tot zover mijn ‘poging tot omdenken’, om de boodschap van de verzekeraar positief te interpreteren. Natuurlijk is de verzekeraar niet op zoek naar een best practice. Hij vindt dat malpractice moet worden bestreden. Materiële controle, dat is wat op de agenda staat, aangekondigd in een mail op 24 december. De term materiële controle roept bij mij nare herinneringen op aan het relaas van collega huisarts Van het Zandt. Maar wat moet ik met deze vooraankondiging, een dag voor Kerstmis? Moet ik op de valreep van het jaar geen geld overmaken naar een goed doel, maar reserveren voor de zorgverzekeraar die geld komt terugvragen? Ik weet het niet.

Wat ik wel weet, is dat de feiten hierboven kloppen. We besteden heel veel tijd aan polyfarmacie. Het klopt ook dat wij meer verrichtingen polyfarmacie hebben gedeclareerd dan collega-praktijken – dat zien wij ook in de jaarlijkse Nivel-benchmark. Die declaraties zijn opgevallen en ook bleek dat de apotheek niet declareerde.  

Uit onze analyse is gebleken dat u de prestatie polyfarmacie declareert terwijl hier geen prestatie van de apotheker tegenover staat. In het huisartsenovereenkomst verrichtingen en verbruiksmateriaal (onderdeel van de overeenkomst) staat het volgende over het declareren van de polyfarmacie geschreven: De apotheker selecteert de patiënten voor wie het medisch of farmaceutisch noodzakelijk is een medicatiebeoordeling uit te voeren. Het betreft een prestatie per verrichting en die moet altijd zijn gedaan i.s.m. een apotheker.

De apotheker stopte enkele jaren terug met deze declaraties, vanwege de rompslomp. Hij stopte de prestatie echter niet. Wij trekken hierbij onveranderd samen op.

Wellicht moet ik een tweede omdenkpoging doen. Misschien komt de verzekeraar wel vertellen dat de apotheker alsnog de declaraties moet doen. Een achterstallig onderhoud dus eigenlijk. Ze komen vast helpen om dat nog beter te organiseren. Of…. nee, hier loopt mijn omdenken vast. Muurvast.

Ik ga maar weer aan het werk en zet alvast een glaasje water neer voor het bezoek dat komen zal. Wordt vervolgd…

lees ook
  • Marco Blanker

    Marco Blanker is huisarts te Zwolle en werkt als huisarts-epidemioloog op de afdeling huisartsgeneeskunde van het UMCG.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • G K Mitrasing, Vogelvrije Huisarts, Utrecht 10-01-2020 20:22

    "Deze prestatie wordt ‘ingekocht’ door een aantal verzekeraars, maar dan wel tegen een nul-tarief. De nul is ook een getal immers. Dus bij verzekeraars is de nul heel populair en geliefd. Mooi rond getal. Daar kan je wat mee. Waarom dan registreren? Om aan de verzekeraar duidelijk te maken hoeveel nullen je hebt gescoord in een jaar en dat het volgend jaar de tarieven verder omlaag kunnen? Je werkt immers voor niets, dus kan de niets toch groter worden? Chinese waterdruppel methodiek. Titratie model; how low can you go? Drupdrupdrupdrup en over en sluiten maar.
    Als je geen kennis van zaken hebt, anders dan van regels, ga je zo te werk om de schadelast te verminderen. De Algemene BestuursDienst waar vele Ministers en topambtenaren worden opgeleid weet er wel raad mee.
    Bedenk dat de zorgverzekeraars en Minister nu inzetten op O&I gelden ter financiering van de zorg in een regio; ‘samenwerkings’ verbanden van artsen en apothekers krijgen dan een zak geld ter stimulering van projecten. Wat gaan verzekeraars vervolgens doen? De gangbare tarieven zullen verder dalen, de O&I gelden gaan schijnbaar omhoog om na x jaar te worden geschrapt of te worden verlaagd. Per saldo verliezen de zorgverleners.
    Gezamenlijk door de pomp getrokken…. met open ogen. "

  • GJ Bonte, Neuroloog, Dalfsen 10-01-2020 13:29

    "Allemachtig... Woorden schieten tekort!"

  • Bart Bruijn, Huisarts, Streefkerk 10-01-2020 10:30

    "De boodschap van de verziekeraar is zoals gewoonlijk:

    "U FRAUDEERT!!! En bewijs maar eens dat dat niet zo is.""

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.