Blogs & columns
Blog

Antivaxers en het kambôritueel

6 reacties

Hij liet me trots enkel vreemde littekens op zijn bovenarm zien. Vijf ronde plekken in een rechte rij, die meteen mijn aandacht hadden. Deze littekens waren het gevolg van het branden van vijf blaren met een houten stokje, waarna er slijm ingebracht werd van een tropische gifkikker. Ik griezelde even over deze moedwillige interventie. Wat zit hier achter? Het was een echte natuurlijke vaccinatie, zo liet hij me weten, en het was enorm goed voor je immuunsysteem.

Binnen mijn kring van kennissen bevinden zich een aantal antivaxers. Dat zijn veelal hoger opgeleiden die menen dat ze op hun immuunsysteem moeten vertrouwen. Ze hanteren vaak pseudowetenschappelijke argumenten en zijn niet vatbaar voor rede. Ze beroepen zich op hun gevoel dat vaccinaties tegen covid niet pluis zijn. Het argument dat vertrouwen op je immuunsysteem net zo iets is als vertrouwen op je hersenen zonder naar school te gaan, wordt weggewoven.

Binnen deze kring van mensen wordt ‘natuurlijk’ gezien als de oplossing voor bijna alles, en ‘je eigen gevoel’ is het richtsnoer voor handelen. Er is vaak zelfs sprake van een bewuste antiwetenschappelijke houding, alhoewel ze vaak cherrypicken in geïsoleerde wetenschappelijke artikelen om aan te tonen dat vaccinaties zinloos en schadelijk zijn. Wetenschap moet je niet vertrouwen; dat zijn alleen maar meningen, maar de natuur en je gevoel wel. Dit gaat zo ver dat sommigen ‘vaccinatie’ met het gif van een tropische kikker aanbevelen om zo genezing te brengen bij MS, ziekte van Lyme, chronische psychiatrische aandoeningen en fibromyalgie.

Deze ‘vaccinatie’, zo wordt het expliciet genoemd, bestaat uit het aanbrengen van een aantal oppervlakkige brandwonden. Daarna wordt in die wonden kikkerslijm gebracht, afkomstig van de kikker Phyllomedusa bicolor uit de Amazone. Het gevolg is dat binnen enkele minuten misselijkheid, gallig braken, tachycardie, hypotensie, zweten, oedemen, en diarree optreden. Men meent dat daardoor zogenaamde toxinen uit het lichaam worden verwijderd. De kikker doet een gezondheidsscan en brengt een nieuwe balans.

Dit symptomencomplex dat alle kenmerken heeft van een anafylactische shock wordt door de gebruikers hogelijk gewaardeerd als een reinigings- en transformatieritueel. Dat kikkerslijm wordt door de stammen in de Amazone ‘kambô’ genoemd.

Het ritueel van ‘vaccinatie’ met kambô is een eeuw geleden voor het eerst beschreven door een Franse missionaris. Het werd ongeveer 30 jaar geleden geïntroduceerd in grote steden in Brazilië en enkele jaren later in de Westerse wereld. Inmiddels zijn er ook in Nederland therapeuten te vinden die deze kambôrituelen aanbieden.

De toepassing van kambô en de onmiddellijke farmacologische effecten van de vele bioactieve peptiden erin is te volgen op vele zelfgemaakte YouTube-filmpjes. Met trots en ontzag vertellen gebruikers over hun ervaringen en laten het ritueel filmen. Omdat het oedeem vooral rond de mond en ogen ontstaat, noemt men dat een kikkergezicht. Het optreden van een kikkergezicht is een bewijs dat de geest van de kikker het lichaam onderzoekt en de gifstoffen afvoert. Een bijzonder voorbeeld van de middeleeuwse signaturen leer: longkruid geneest longziekten omdat de bladeren op de longen lijkt, en walnoten zijn goed voor de hersenen.

Het is opvallend hoe intens de metafoor van de natuurlijke kikker wiens slijm helend werkt binnen de antivaxgroep wordt omarmd, terwijl vaccinaties met reguliere vaccins vehement worden afgewezen.

De stijgende populariteit van kambô laat zien hoe sterk irrationele en emotionele overtuigingen zich nestelen in onze hedendaagse maatschappij. Bij het aangaan van een debat over het nut van vaccinatie is het belangrijk te beseffen dat wetenschappelijke argumenten het vrijwel altijd afleggen tegen de kracht van de metafoor en het geloof.

Meer recente blogs

  • Jan Keppel Hesselink

    Jan Keppel Hesselink is arts niet-praktiserend, farmacoloog en medisch bioloog. Hij adviseert op het gebied van research en ontwikkeling van geneesmiddelen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • L.F. Mentink

    Huisarts, Haaksbergen

    Interessant dat Kambo, misschien toch eens in verdiepen. Dit is geneeskunde zoals deze eeuwen lang werd ontwikkeld als ritueel waarbij voordelen mogelijk tegen de nadelen opwegen. Evidence based door trial and result en gebrek aan verdienmodel. De ki...kker leeft veelal daarna nog gewoon. Door westerlingen wordt soms de verkeerde kikker gebruikt, is de aanwezigheid van het medicijn niet te controleren door aanwezigheid van een ander klimaat, warmte en vochtigheid en misschien wel het ontbreken van de natuurlijke habitat van de kikker. Er zijn er mensen overleden door onverstandig half kopiëren van dit ritueel. Soms door SIADH door het teveel drinken van water rond dit ritueel, verkeerde dosering of onderliggend hart en vaatlijden. Alsof je een apotheek in de rimboe neer zou zetten zonder arts, krijg je dezelfde kwakzalverij als er geen echte shaman aanwezig is die hiervoor zijn leven lang leert van zijn voorgangers en van de nauur. Het zijn wel degelijk geneeskrachtige stoffen die misschien wel zeer interessant kunnen zijn voor de manier van geneeskunde die met gebruik van hersenen ook door protocolaire artsen ingezet kan worden, maar helaas niet te patenteren dus in westerse handen idd kwakzalverij. Ik zou dit dan ook geen patiënt aanraden die hier heling verwacht. Enkele stoffen zijn vasodilaterend en bijwerkingen berusten niet op een echte anafylactie. Wetende dat ook aspirine, dioxine, colchicine, morfine en vele andere stoffen gewoon als natuurlijk element in de natuur is terug te vinden, is het vreemd dat geen student nog leert over de oorsprong en welke functie deze stoffen hebben in de natuur en en hoe deze ook onbewust als gif of medicijn, als voeding of natuurlijke supplementen al onbewust genomen worden. We leren niet de planten te herkennen en of begrijpen dat al deze geneeskrachtige stoffen veelal prima matchen om een dysalans in het menselijk lichaam te herstellen. Is geen wappie taal bij. Mbt de walnoot... Ziet er uit als hersenen, en het is puur toevallig dat hierin veel Vit12 en magnesium inzit. Jammer dat de schrijver niet een beetje respect laat zien voor inheemse volkeren en totaal geen besef lijkt te hebben van de basis van de geneeskunde en de natuur waar we als mens nog onderdeel van uitmaken. Hoezo is dit geen wetenschap? Waarom te denken als westers arts de enige waarheid in pacht te hebben en daar een ander die niet de kennis of onbekende kennis heef te minachten.. Ik zou als patiënt geen vertrouwen hebben in een arts die alleen vertrouwt op theorie en boeken en daarmee is verleerd open te staan voor andere manieren van de geneeskunst dan de geneeskunst die vaak alleen een antidote lijkt voor de toxische manier van leven in de westerse maatschappij en wordt opgedrongen door de farmacie en voedingsindustrie. Ik ben geen antivaxer, maar heb zeker een niet pluis gevoel als artsen een lichaam los gaan zien van iets dat onderdeel is van de complexe natuur waar we vandaan komen. Ik toon me nederig als t gaat om alle kennis die er nog te vinden zal zijn bij bijvoorbeeld inheemse volkeren en de vele kennis die door big pharma is verdrongen door een verdienmodel.

    • J.M. Keppel Hesselink

      pijnarts, Bosch en Duin

      Amice Mentink, als u in het tijdschrift 'Journal of Pain Research' kijkt zal u 2 artikelen vinden van mijn hand over de klinische waarde van twee peptiden in het slijm van de kikker voor onze geneeskunde. Beide peptiden zijn in de jaren 80 klinisch... onderzocht, en hebben naar mijn mening nog steeds een waarde, bijvoorbeeld bij de palliatieve behandeling van kanker. Ik heb in die artikelen expliciet gepleit om verder te gaan met het onderzoek van de waarde van deze stoffen, dermorfine en ceruletide. Dat die twee stoffen niet te patenteren zijn, hoeft niet te betekenen dat ze niet verder te ontwikkelen zijn, bijvoorbeeld als intrathecale formuleringen.

      Ik probeer in mijn blog hierboven iets anders te belichten, namelijk dat er twee universa van redeneren bestaan, die van ons als wetenschappers, en die van de ervaringsdeskundige die op de metafoor vaart rond een reinigingsritueel. Als u mijn stuk nog eens leest, zal u misschien zien dat het puur een fenomenologische beschrijving is van hoe de gebruiker een Kambo ritueel ervaart, zonder veroordeling.

      [Reactie gewijzigd door Keppel Hesselink, Jan op 29-01-2022 21:36]

      • L.F. Mentink

        Huisarts (helaas n.p.) , Haaksbergen

        Dat is fijn te lezen. Bedankt en ik wilde mijn reactie al aanpassen, terwijl u de reactie schreef. Zou graag meer van uw expertise willen lezen, waarin kennis gedeeld wordt, waardoor er ook meer respect komt voor de biodiversiteit en plantenkennis. ...Niet alles past al in potjes met een geneeskundig dekseltje namelijk. Interessanter denk ik voor velen, ook voor de lezers van dit blad. Ik had al zo'n vermoeden dat u inderdaad vanuit biologisch oogpunt en uw zoektocht hier meer over zou weten. Vond alleen de toonzetting een beetje flauw en vindt t vervelend dat er polariserend wordt geschreven zonder inlevingsvermogen in de oorzaak. Vertrouwen in de geneeskunde is bij velen die ik spreek, ik heb ook van die vrienden, tot een dieptepunt gedaald. Ik moest vanavond iemand met een ernstige oorontsteking waarvan een pendel uitwees dat antibiotica slecht zou zijn toch dringend adviseren antibiotica te gebruiken.. (dit was geen vriend, maar deze mensen heb je dus ook!) herstel alsjeblieft dat vertrouwen door niet meer te gaan polariseren. Want t is erger dat mensen hun vertrouwen verliezen in de geneeskunde, dan dat ze zich niet laten vaccineren in deze fase van de pandemie.

  • E.J.W. Keuter

    neuroloog, Aruba

    Dus jij hebt dat soort mensen in je kennissenkring, Jan? Wat zeg je dan tegen ze?

    • J.M. Keppel Hesselink

      pijnarts, Bosch en Duin

      Ha Emile, Het communiceren met platlanders, anti-vaxers en mensen die eerst naar hun gevoel luisteren is een heel proces. Dat kan ik niet zo 1-2-3 uitleggen. Wat enorm duidelijk is, is dat er: 1. een wantrouwen heerst naar de wetenschap, 2. een voork...eur bestaat om bij het eigen gevoel te blijven, en 3. dat elk argument binnen de context van de postmoderne communicatie die tegenwoordig usance is, wegsmelt. Als ik tracht iets uit te leggen, zijn er velen die vooral in punt 3 hun toevlucht nemen: ja dat vind jij, maar ik voel dat heel anders.

      Het zoeken naar de open communicatie kanalen is een subtiel proces en soms is het onmogelijk. Dan ga ik de discussie gewoon niet aan. Zoals in de Kambo casus duidelijk wordt, de kracht van de metafoor, vooral als er lichamelijke bijwerkingen zijn ('braken en diarrhoea als cleansing') is veel sterker dan de rationele invalshoek. Wij mensen hebben uiteindelijk toch een wat dunne neocortex en een omvangrijke paleocortex ...

      Overigens zijn een aantal van deze mensen die op de planeet wonen van het gevoel als richtgever wel gewoon goeie vrienden. Soms helpt het om op het probleem van het 'Gesundes Volksempfinden' te wijzen......

      [Reactie gewijzigd door Keppel Hesselink, Jan op 29-01-2022 08:33]

  • D.C.D. van Eerd

    HAIO, Amstenrade

    "Dit symptomencomplex dat alle kenmerken heeft van een anafylactische shock wordt door de gebruikers hogelijk gewaardeerd als een reinigings- en transformatieritueel".
    Hulde voor deze drooghumoristische en tegelijk levendige beschrijving, ik kree...g direct visuele hallucinaties van hoe zo'n ritueel er in het echt uit moet zien.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.