Blogs & columns
Blog

Alle patiënten zijn uniek, maar sommige zijn unieker dan anderen

Plaats een reactie

Klopt. Voor de titel heb ik even wat geleend van George Orwell. Animal farm, heel goed!

(‘All animals are equal, but some are more equal than others.’)

Het eerste deel van de uitspraak staat voor een voor iedere huisarts hopelijk herkenbaar principe bij ieder contact. Het gaat nu om déze persoon. En daar proberen we algemene kennis op toe te passen, maar uiteindelijk gaat het nog steeds over déze unieke persoon.

Het tweede deel slaat uiteindelijk natuurlijk nergens op, maar schoot me wel te binnen toen ik weer een keer geconfronteerd werd met de gevolgen van een Don Quichot-achtige manoeuvre van mezelf: Ik wilde een uitzondering vragen voor een patiënt. Dom natuurlijk. Niet doen. Nooit aan beginnen. Vragen om problemen. Af!

Probleem

Kort samengevat: patiënt moest voor complexe gehoorproblemen naar een speciaal audiologisch centrum worden verwezen met een wachttijd van drie maanden. Maar had ook nog een vraag voor een optische melder voor zijn telefoon. Puur voor déze aanvraag zou hij dan ook nog eens naar de lokale kno-arts moeten worden verwezen. En omdat er ook nog eens bijzondere omstandigheden waren die maakten dat dit liefst zo snel mogelijk zou gebeuren, besloot ik hem voor te stellen daarvoor een uitzondering te vragen bij de zorgverzekeraar. Scheelt hem een extra rit naar het ziekenhuis, de maatschappij een paar honderd euro en het kan in principe dezelfde dag nog geregeld worden.

Lang verhaal kort: het dikke halfuur dat het me uiteindelijk heeft gekost (ik zal u de frustrerende vertragende details besparen) hebben tot nu toe geresulteerd in tien dagen vertraging zonder antwoord en het dilemma is nu: ga ik nog eens bellen dat de beloofde antwoordtermijn allang overschreden is? Met de wetenschap dat het antwoord waarschijnlijk toch uiteindelijk nee zal zijn? Of ga ik overstag en schrijf in een paar minuten nu toch maar dat verwijsbriefje. Een illusie armer en een frustratie rijker.

U mag het antwoord vast voorspellen, maar het heeft iets te maken met een andere befaamde quote: ‘Ik ben wel goed, maar niet gek’, ik weet alleen niet uit welk boek die komt.

Uitzondering

Ik leer het niet af en ik doe het de volgende keer weer. Uitzonderingen vragen. Uitleggen dat deze situatie voor deze patiënt uniek is. Maar tegelijkertijd merk ik dat het steeds meer onmogelijk wordt. Dat we enerzijds tijd verdoen aan formulieren die nogal overduidelijk overbodig zijn. (‘Is er voor deze katheteraanvraag wel een medische indicatie?’ ‘Nou, behoudens enkele relatief weinig voorkomende seksuele aberraties is er hiervoor altíjd een medische indicatie.’) En dat het anderzijds niet meer mogelijk is een uitzondering te vragen. (‘Nee, zo zijn de voorschriften nu eenmaal.’ ‘Waarom dan?’ ‘…’)

Hoe kan het beter? Ik denk door in ieder geval uit te leggen waarom sommige maatregelen er zijn (en als je dat niet kunt uitleggen?). Maar het kan nóg beter door een uitzonderingsmanager aan te stellen. Een Karel of Trudy, die je kunt bellen, mailen of appen: ‘Hé Karel/Trudy, luister eens. Kun je niet een uitzondering maken?’ En dat Karel of Trudy dat dan snapt. En zegt: ‘Ja, natuurlijk, dat gaan we regelen.’

Dat zou uniek zijn.

  • Bart Timmers

    Huisarts Bart Timmers is mede-eigenaar van Groepspraktijk Huisartsen in 's Heerenberg en huisarts-opleider.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.