Blogs & columns
Blog

Artsen als reclamezuilen

3 reacties

Als de dag van gisteren kan ik me nog de verontwaardiging herinneren van het huisartsenopleidingsinstituut in Nijmegen over het feit dat Ciba-Geigy (thans Novartis) gratis dokterstassen verstrekte aan huisartsen in opleiding. Dat hoorde niet. Als arts moest je je niet laten fêteren en beïnvloeden door de farmaceutische industrie. En als je dat toch deed, waren pek en veren je lot. Dat was begin jaren tachtig. Hoe anders is de wereld nu.

Afgelopen week werden we geconfronteerd met een diepgaand onderzoek van Follow the Money (FTM). Er bestaan honderden consultancycontracten tussen artsen, universitaire ziekenhuizen en fabrikanten van medische hulpmiddelen. Artsen en instellingen krijgen veel geld. De schnabbelvergoedingen kunnen wel oplopen tot 50.000 euro per jaar, 130 procent  inkomen van Jan Modaal. Ook worden de artsen in de contracten gemuilkorfd. Een cardioloog kan een boete krijgen van 250.000 euro als hij afspraken, gemaakt in het contract, schendt. En kennis over de hulpmiddelen dient vertrouwelijk te blijven.

Er is veel te doen over de beïnvloeding van artsen door de farmaceutische industrie. Het verlenen van diensten aan Big Pharma is controversieel en ligt publiek onder het vergrootglas. De marketingactiviteiten zijn groter dan de budgetten voor onderzoek. En dat wringt.

Hoe zit het echter met de medischehulpmiddelenindustrie? Wat de meeste mensen niet verwachten is dat de medischehulpmiddelenindustrie megawinsten kent. Met 15 tot 20 procent van de omzet is dit 1,8 miljard per jaar. Terwijl de farmaceutische industrie op 1 miljard per jaar zit.

Bij de medischehulpmiddelensector is veel minder geregeld en meer overgelaten aan zelfregulering. Maar is dat wel terecht? Is het normaal dat artsen als een soort reclamezuil gaan opereren? In 2011 kwam via Reporter het schandaal over ondeugdelijke protheses en contracten met artsen naar buiten.4 Het systeem met zijn duistere contracten bestaat echter nog steeds. En lijkt massaal. Moeten we niet over naar wettelijke regelgeving om een einde te maken aan dit soort praktijken?

In 2012 kwam de Gedragscode Medische Hulpmiddelen tot stand. In de toelichting staat letterlijk: ‘Reclame en beïnvloeding zijn toegestaan, maar als uitgangpunt daarbij geldt dat de patiënt/cliënt erop moet kunnen vertrouwen dat beslissingen met betrekking tot een bepaald hulpmiddel of technologie worden genomen op zorginhoudelijke, integere gronden.’ Reclame en beïnvloeding van professionals worden hiermee gelegitimeerd. Maar hoe kun je nog onafhankelijk je oordeel vormen als je tienduizenden euro’s van één fabrikant krijgt?

In de geneesmiddelenwet komt het woord reclame 33 maal voor. In de Wet medische hulpmiddelen niet éénmaal.

Het hele systeem van de medischehulpmiddelenindustrie en contacten met de zorgprofessionals is aan revisie toe. Zelfregulering werkt niet. Wettelijke regelgeving moet leiden tot een moraal waarbij artsen als reclamezuilen tot het verleden gaan behoren.

politiek reclame
  • Henk van Gerven

    Henk van Gerven is oud-huisarts en Tweede Kamerlid voor de SP.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Martin Kok

    huisarts, oosterhesselen

    Helemaal mee eens, geen reclame bij de dokter. Ik weet bv nog goed hoeveel moeite ik heb moeten doen om de folders van het nationaal zorgfonds van de SP uit mijn wachtkamer te krijgen die daar steeds zonder mijn toestemming werden achtergelaten.

  • Jan duijff

    Chirurg, Boxmeer

    Ik doe blijkbaar iets helemaal fout want ik krijg hooguit een balpen van de industrie... herken me totaal niet in dit verhaal. Vanwege kwaliteit en betere service juist geswitch van fabrikant. En nee, die vergadering was helaas niet op een tropisch e...iland.

  • Ute Pel

    huisarts n.p., uitdam

    De strekking van deze blog staat voor de normale ethische waarden die de KNMG zou moeten bewaken!! Waar is de actie van artsen die hier zeggen het er niet mee eens te zijn dat de industrie zijn goddelijke gang kan gaan??
    Ledenvergadering van de vere...niging KNMG bestaat niet echt meer bij de federatievorm van nu.... geen podium meer voor dit soort zaken. Het dooft in het trappenhuis naar boven, naar het beleidsorgaan van de domus medica ( het bestuur van de KNMG).
    Een generatie artsen tijd was er nodig om deze redelijk democratische gang af te stoppen......Geluid uit de periferie ( wat een woord) wordt 'centraal ' niet meer gehoord.
    Jammer, kan het weer anders? Eventueel moderner via IT?? Ook de jeugdige artsen zijn nu al moe en overwerkt. Dus veel actie en energie buiten het dagelijkse werk kan je niet verwachten. Zij zouden misschien een middel weten om de rechtstreekse contacten met beleidsmakers ( als ze willen) te herstellen. Waardoor een frisse ,moderne blik ook kans krijgt om zich waar te maken bij beleid maken binnen de KNMG. En niet pas na een langere tijd.
    Dan zou een stevige tegendruk tegen dit soort marktpraktijken kunnen ontstaan, hoop ik.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.