Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Vandaag op de werkvloer
Vandaag op de werkvloer

‘Wat te doen met een besmette passagier?’

3 reacties

Hoe vergaat het artsen op de werkvloer in tijden van covid-19? Vandaag de belevenissen van artsen M & G Daisy Ooms en Maya Driessen. Daisy Ooms en Maya Driessen zijn arts maatschappij en gezondheid, werkzaam bij KLM Health Services op Schiphol.

Ze voorzien KLM onder meer van advies op het gebied van gezondheid van crew en passagiers. Begin april vertelden ze hoe ze werken in deze uitzonderlijke situatie.
Ooms: ‘Op het hoogtepunt van de coronacrisis vloog bijna niets meer. Het vliegend personeel was grotendeels teruggehaald en alles lag stil. Na de hectiek van de eerste weken was het voor ons toen plotseling erg rustig. Een vreemde gewaarwording. Nu zie je dat alles langzaam weer in beweging komt.’
Driessen: ‘We krijgen allerhande vragen. Wat te doen met een besmette passagier, bijvoorbeeld? Dat hebben we onderling verdeeld met de GGD: zij doen het tracen van de contacten, wij adviseren de crew.’
Ooms: ‘Of, wat te doen met iemand die aan boord zijn mondkapje plotseling niet wenst te dragen? Onlangs was er een passagier die zonder kapje wilde vliegen omdat hij er benauwd van werd. Hij bleek zelfs een brief van een specialist bij zich te hebben. Zulke situaties zijn nieuw voor iedereen, en interessant om over te beraadslagen. De communicatie is erg belangrijk, een stewardess moet er toch goed uitkomen met de passagiers.’
Driessen: ‘Wij werken in een klein team, dat is wel zo prettig als je snel moet bepalen wat te adviseren aan een bemanningslid dat ons op dat moment vanuit de cockpit belt. In het begin van de corona-uitbraak ging alles zo snel, en waren we dagelijks aan het improviseren. Maar op een gegeven moment kom je “in” covid. Het is indrukwekkend om te zien dat binnen een organisatie als KLM het blauwe gevoel zo sterk is, als je met z’n allen in een ingewikkelde situatie terechtkomt. Iedereen gaat ervoor.’
Ooms: ‘De onrust onder het personeel over mogelijke bezuinigingen merken wij indirect. Zo werden werknemers die volgens de RIVM-richtlijnen kwetsbaar zijn, tijdelijk op non-actief gezet. Om hen te beschermen werden ze thuisgehouden. Nu willen sommigen van die kwetsbare status af, mogelijk uit angst dat hun baan in gevaar komt.’
Driessen: ‘Ons werk is een soort mix van public health en bedrijfsgeneeskunde. Zo inspecteren we ook de locaties in het buitenland, waar de bemanning verblijft. Nu zijn we enige tijd in Nederland gebleven, binnenkort zullen wij vermoedelijk opnieuw dienstreizen gaan maken voor inspectie van de nieuwe hotels. Het ligt in de lijn der verwachting dat die wat meer sober zijn dan eerst, maar ze moeten natuurlijk vooral veilig zijn.’
Ooms: ‘Nu KLM en de andere maatschappijen meer gaan vliegen, stuiten we op de verschillende regels van de uiteenlopende landen. Met name Azië – bijvoorbeeld Singapore en Hongkong – was aanvankelijk erg streng. Aan de andere kant van het spectrum heb je Brazilië, waar juist te weinig maatregelen zijn en je dus als KLM strengere maatregelen moet meegeven. Het is een gepuzzel, en zeker niet saai.’

lees ook

Nieuws covid-19 Vandaag op de werkvloer
  • Marieke van Twillert

    Marieke van Twillert werkt als journalist voor Medisch Contact. Arbeidsmarkt, levenseinde en e-health hebben haar speciale aandacht.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Els van Veen, huisarts, Dalfsen 08-06-2020 17:22

    "En...dit biedt mogelijkheden: vandaag in het Parool; concert met meer dan 500 bezoekers mogelijk: in een vliegtuig.
    https://www.parool.nl/kunst-media/tim-akkerman-geeft-concert-voor-524-bezoekers-in-een-vliegtuig~bfcf68b1/"

  • Els van Veen, huisarts, Dalfsen 08-06-2020 16:52

    "@ Berg; wat ik wel snap is dat de luchtvaartsector een heel grote vinger in de pap heeft in Den Haag. Groter dan het RIVM en OMT tezamen. En met Den Haag bedoel ik niet de Tweede Kamer, maar het kabinet."

  • JR Berg, huisarts, Nieuwleusen 08-06-2020 15:29

    "ik snap er geen bal van. Vliegen wel, zelfs zonder mondkapje?, en schouwburg om de hoek streng aan banden? bizar. Mede omdat hoge mate mobiliteit een risicofactor voor Corona is. En dan komen die reizigers na hun reizen gewoon terug in onze samenleving? Een samenleving waarin velen zich juist uitermate gedwee haast opofferingsgezind aan regels houden. Maar met twee maten metend: wordt wederom alles aan de luchtvaartindustrie opgeofferd en zelfs 4 miljard subsidie door hen opgestreken."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.