Laatste nieuws
Hoofdpunten VWS-begrotingsdebat

‘Wat wil deze minister nu afschaffen aan marktwerking?’

1 reactie
ANP | Bart Maat | bewerking Medisch Contact
ANP | Bart Maat | bewerking Medisch Contact

Vorige week debatteerde de Tweede Kamer met de bewindslieden van VWS – ministers Tamara van Ark en Hugo de Jonge en staatssecretaris Paul Blokhuis – over de begroting van het ministerie. Hier enkele hoofdpunten:

Vaccinatie

De Kamer wilde snel opheldering van de minister over de coronavaccinatiestrategie. Volgens minister De Jonge maakt onbekendheid over de werkzaamheid, over de omvang van de leveringen en over de distributievereisten dat er slechts ‘stap voor stap’ ingevuld kan worden hoe de vaccinatie uitgevoerd zal worden. Hij beloofde deze week meer duidelijkheid te kunnen geven over het precieze begin van vaccineren en over hoe hij over de vaccinaties wil communiceren naar de burgers.

Contourennota

De Jonge beloofde een Contourennota, ‘voorafgaand aan de start van de volgende formatie’, over ‘de balans tussen minder marktwerking en meer samenwerking’. De Jonge wil ‘alle prikkels zo zetten dat het samenwerking bevordert’ en ‘voorkomen dat partijen in de zorg concurreren’. De Kamer bleef kritisch, want ‘wat wil deze minister nu afschaffen aan marktwerking?’ (Corinne Ellemeet, GroenLinks). ‘Samenwerking zonder winstuitkering moet het nieuwe model worden’, had Lilianne Ploumen (PvdA) al geconcludeerd.

De meeste fracties konden zich vinden in het advies van het Zorginstituut en de NZa om alleen bewezen, effectieve zorg te vergoeden en sterk in te zetten op preventie. Maar Henk van Gerven (SP) noemde het Zorginstituut een bureaucratische hindermacht en vindt dat de politiek moet beslissen wat in de zorg wordt vergoed, met veel vertrouwen in het oordeel van de professional.

Preventie

Volgens staatssecretaris Blokhuis wordt er in de Kamer te negatief gedacht over het Preventieakkoord. Is de coronacrisis toch geen reden om het overgewichtdeel van het Preventieakkoord open te gooien?, vroeg Ploumen (PvdA). Kan niet, zei Blokhuis, vanwege de ‘totale set’ aan afspraken. Invoeren van een suikertaks, waar veel Kamerleden om vroegen, ligt volgens de staatssecretaris wel voor de hand, maar alleen als frisdrankproducenten zich niet houden aan de afspraak om de hoeveelheid suiker in alle verkochte frisdrank met 30 procent te reduceren. Maar ze liggen wat dat betreft op schema, bezwoer Blokhuis. 

Acute zorg

Veel zorgen waren er in de Kamer over de nieuwe inrichting en bekostiging van het acute zorglandschap (‘de houtskoolschets’). Het kabinet neemt geen onomkeerbare stappen over acute zorg, verzekerde minister Van Ark. Volgens haar hoeft er niet gevreesd te worden dat acute zorg ‘uit de buurt verdwijnt’. ‘We willen niet-hoogcomplexe acute zorg, die het meeste wordt gebruikt, dichter bij huis organiseren. Alleen hoogcomplexe acute zorg willen we concentreren.’ De houtskoolschets is ‘geen blauwdruk’ maar een stuk waarmee ze ‘iedereen wil vragen wat je ervan vindt’. Een nieuw kabinet zal besluiten nemen.

Borstkankerscreening

Vrijwel alle fracties hadden zorgen over de verlaagde frequentie van het bevolkingsonderzoek borstkanker van eens in de twee naar eens in de drie jaar. Personeelstekorten zijn de oorzaak, zei staatssecretaris Blokhuis, en die zijn door de coronapandemie in een stroomversnelling gebracht. Hij zegt ‘onorthodoxe oplossingen’ in te zetten om zoveel mogelijk borstkankeronderzoek door te laten gaan, zoals het plaatsen van portacabins om meer fysieke ruimte te creëren. Hij hoopt door het opleiden van onder meer screeningslaboranten zo snel mogelijk terug te kunnen keren naar een interval van twee jaar.

Huisartsentekort

Verschillende Kamerleden vroegen aandacht voor de groeiende huisartsentekorten in de regio en het feit dat er te weinig animo is voor het praktijkhouderschap. Het CDA wil daarom meer opleidingsplaatsen en meer taakherschikking. D66 wil twintig plaatsen toevoegen aan de achthonderd die VWS wil realiseren. Op verzoek van CDA-Kamerlid Joba van den Berg zal Van Ark met de LHV kijken wat er nodig is om regionaal ondersteuning te bieden aan praktijkhoudende huisartsen.

Lees ook het uitgebreidere liveblogverslag van het debat.

Nieuws politiek VWS
  • Henk Maassen

    Henk Maassen is journalist bij Medisch Contact, met speciale belangstelling voor psychiatrie en neurowetenschappen, sociale geneeskunde en economie van de gezondheidszorg.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J.Duits

    Bedrijfsarts, Houten

    Het is lastig om een discussie te voeren die op meerdere niveaus plaatsvindt. Er is sprake van bepaalde details, zoals screeningsonderzoeken en het tekort aan huisartsen. Maar wat wordt er nu bedoeld met minder marktwerking? Waarom wil wel men dat en... wat zet men ervoor in de plaats?
    Willen we de zorgkosten omlaag brengen, dan zullen we wat moeten doen aan verminderen van de zorgvraag. Het oppakken van preventie ter voorkoming van zorgbehoefte, dat is een hele goede insteek. Misschien kunnen we er aan toevoegen sociale omstandigheden, want met alleen gezond eten en een gezond gewicht zijn we er niet. Minder stress is ook een belangrijk gegeven, hoe bereiken we dat? De relatie tussen stress en laag-economische status is ook een onderzoek waard.
    Maar wat gaan we nu doen met de zorg? Gaan we het tot een voorziening herinrichten? Met een plan hoe bereikbaar de zorg moet zijn voor een ieder en hoe we door samenwerking in de zorg tot een goede en betaalbare zorg komen. Laten we dat over aan de "markt" lees de zorgverzekeraars, of maken we het weer een onderdeel van de taken van de overheid en plaatsen het vervolgens ook weer onder democratisch toezicht. De huidige Corona-crisis laat zien hoe lastig het is om knopen door te hakken en met hoeveel partijen we te maken hebben, die allemaal een eigen belang hebben. De huidige politieke invloed is feitelijk niet meer als een "verzoek" aan de markt om tot een oplossing te komen. Wie kan er eigenlijk iets "afdwingen", het lijkt erop feitelijk niemand. De aansturing van de crisis heeft een sterke analogie met een organisatie die zelfsturend moet zijn. Een organisatie die zelfsturend is kan verzanden in eindeloze discussies, in tijden van crisis is dan een overkoepelend gezag misschien wel handig, bijvoorbeeld de minister. Maar dan zal er wel ook sprake moeten zijn van een echte eindverantwoordelijkheid bij deze minister. Momenteel is de verantwoordelijkheid verdeeld, gevolg is vaak besluiteloosheid en achter feiten aanhollen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.