Laatste nieuws
Laura ter Steege
2 minuten leestijd
Nieuws

Turkse zorginstellingen klaar om Nederlandse patiënten over te nemen

3 reacties

Turkse ziekenhuizen en klinieken hopen toe te treden tot de Nederlandse markt. Tijdens de Amsterdam Health Tourism Expo zetten zij zichzelf neer als de oplossing voor lange wachtlijsten en dure behandelingen.

Op initiatief van het Turkse ministerie van Economische Zaken reisden vertegenwoordigers van 56 Turkse ziekenhuizen, klinieken en wellnesscentra afgelopen weekend af naar Amsterdam voor de Health Tourism Expo. In de hoop in contact te komen met hoge ambtenaren van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Nederlandse verzekeringsmaatschappijen, medische professionals en patiënten. Het is de eerste keer dat Turkse gezondheidszorgorganisaties op zo’n grote schaal naar Nederland afreizen.

De expo was vrij toegankelijk voor iedereen die geïnteresseerd is in de Turkse gezondheidszorg. Daarnaast waren er gedurende het evenement drie besloten bijeenkomsten: één voor vertegenwoordigers van verzekeringsmaatschappijen, één voor agentschappen voor medisch toerisme, en één voor dokters – waar de sprekers overigens enkel Turks spraken.

Aantrekkelijke prijs

In de expohal staat een tafeltje voor elk van de 56 deelnemende Turkse organisaties. Van haartransplantaties tot robotische ruggengraatoperaties. Van vruchtbaarheidsbehandelingen tot palliatieve zorg. Van 28-daagse kuuroordbehandelingen tot heupoperaties. Van bacteriofaagbehandelingen tot het verlengen van ledematen. De klinieken en ziekenhuizen op de expo bieden het aan.

‘De gezondheidszorg in Turkije is de afgelopen twintig jaar enorm verbeterd. De beste klinieken zijn nu zeker op het Nederlandse niveau’, vertelt de Turkse arts İbrahim Halil Aytar trots. ‘Tegelijkertijd zijn de salarissen en materiële kosten in Turkije een stuk lager, waardoor we hoogstaande zorg kunnen leveren voor een aantrekkelijke prijs.’

Wachtlijsten

Daarnaast zou Turkije dé oplossing zijn voor lange wachtlijsten. ‘In Nederland wacht je zes tot twaalf maanden op een nieuwe heup, in Turkije kun je morgen terecht’, vertellen de Turkse zorgaanbieders. Hiervoor is het volgens de aanbieders niet nodig om de Turkse taal te beheersen. ‘We regelen je hele verblijf vanaf aankomst tot vertrek en zorgen dat er een vertaler paraat is om alle medische besprekingen bij te wonen.’

Toch lijkt het of Nederlandse verzekeraars, artsen en patiënten niet staan te springen om het aanbod van de Turkse aanbieders. Meerdere vertegenwoordigers van ziekenhuizen en klinieken geven aan dat de opkomst tegenvalt. ‘We hebben een paar nieuwe contacten gelegd, maar eigenlijk vooral met andere Turkse zorgaanbieders’, aldus een vertegenwoordiger. Een van de organisatoren vertelt: ‘We hebben Nederlandse zorgverzekeraars en de minister van Volksgezondheid uitgenodigd, maar die zijn helaas niet gekomen.’

Lees ook
Nieuws ziekenhuizen ouderenzorg Nederland Turkije wachtlijsten Amsterdam
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Huisarts, Streefkerk

    Bart Bruijn.

    Leve de handel. Zeker in de zorg. En leve de organisatoren van onze zorg. Werkelijk, wees trots op uzelf.

    Wie spreek ik hier aan? De hele slijmlaag aan geldopstrijkende windbuilen en blaaskaken, de nietsnutten die het niet eens op... kunnen brengen om zich verantwoordelijk te voelen voor het feit dat mensen God betere het naar Turkije moeten om hun noodzakelijke zorg te krijgen. Die zich niet eens aangesproken voelen over het schandaal dat dit een verdienmodel is.

    En ik zie alweer op de HAP op zondagavond (want dan kom je thuis van je 'vakantie') De in het buienland geopereerde patiënten, die hun bloedende, ontstoken en heel gevoelige operatiewonden komen laten zien, meestal zonder fatsoenlijke informatie. En ik hoor alweer de SEH-collega's zuchten als ik deze patiënten doorstuur. En ik kan me voorstellen wat de specialisten 's nachts voelen als ze weer eens een DOOR ONS FALENDE STELSEL ONTSTAAN probleem moeten oplossen.

    Hé, slijmlaag! JULLIE zijn verantwoordelijk. Ook de politiek, ook de ambtenaren, maar vooral de verzekeraars. Doe er wat aan!! Geen lapmiddelen. We roepen dit nu al 16 jaar en al onze voorspellingen zijn uitgekomen.

    Neem eindelijk eens de verantwoordelijkheid waarvoor jullie zo vet betaald worden!

  • P.J.G.L. Meurs

    Oogarts, Eindhoven

    En wie draait er dan op voor de nazorg/complicaties na terugkomst uit Turkije?
    En dat gaat voor een zbc weer ten koste van het omzetplafond zoals bepaald wordt door de Nederlandse Zorgverzekeraars.
    Ik ga de troep van een ander niet opruimen ten ko...ste van de zorg die ik in ons zbc wil blijven leveren

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.