Pharos vraagt op ‘Terugvraagdag’ aandacht voor heldere boodschap
Plaats een reactieArtsen denken vaak dat ze hun boodschap aan de patiënt duidelijk overbrengen. Maar als ze de patiënt vragen in eigen woorden uit te leggen wat er zojuist is verteld, blijkt dat vaak tegen te vallen.
Volgens Patricia Heijdenrijk, directeur van expertisecentrum gezondheidsverschillen Pharos, verrast het artsen vaak hoe ingewikkeld patiënten de gegeven informatie vinden. ‘Dat kan te maken hebben met zowel beperkte taalvaardigheden als beperkte gezondheidsvaardigheden van patiënten. Met de terugvraagmethode kunnen zorgprofessionals nagaan of de boodschap goed is overgekomen. Wij denken dat dit een gunstig effect heeft op de uitkomsten van zorg. Zo wijst een literatuurstudie door geneeskundestudenten er volgens Pharos op dat met terugvragen het aantal ziekenhuisopnamen afneemt, de patiënt meer kennis heeft van de ziekte, medicatie en voeding, de therapietrouw verbetert en patiënten zich fysiek en mentaal gezonder voelen.’
Om aandacht te vragen voor de terugvraagmethode en deze meteen in de praktijk te brengen, wordt op 4 oktober voor de vierde keer de landelijke Terugvraagdag gehouden. Artsen en andere zorgprofessionals kunnen eraan meedoen en speciale acties delen op social media onder #terugvraagdag.
Volgende week verschijnt de bijzondere MC-jubileumspecial De dokter en de taal.
Lees ook- Er zijn nog geen reacties