Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Nieuws

Meeste artsen vinden patiëntenfeedback voor herregistratie slecht idee

4 reacties

Een meerderheid van de artsen ziet het niet zitten om feedback van patiënten te gebruiken voor hun herregistratie. Dat blijkt uit een poll onder artsen die de nieuwsbrief van Medisch Contact ontvangen.

In een artikel deze week in Medisch Contact pleit gezondheidswetenschapper Carolin Sehlbach ervoor patiëntbeoordelingen een rol te laten spelen bij de herregistraties van artsen in hun specialisme. Zij vergeleek herregistratiesystemen in Europa en concludeerde in haar proefschrift dat in Nederland (en daarbuiten) de rol van patiënten in de herregistratie erg beperkt is. Of artsen het ook zien zitten patiëntenfeedback te gebruiken voor de herregistratie, onderzocht Sehlbach niet. Zij interviewde vooral patiënten over dit onderwerp.

Meer dan de helft van de artsen staat er niet om te springen, zo blijkt uit de poll, die woensdag werd verspreid in de digitale nieuwsbrief van Medisch Contact en die 498 artsen invulden. Bijna 60 procent van de respondenten vindt het geen goed idee om patiëntenfeedback een rol te laten spelen bij de herregistratie. In de open antwoorden reageren de meeste artsen ronduit afwijzend. Zo stelt een arts: ‘Razend slecht idee. Er zijn al genoeg vangnetten om goede professionele vaardigheden van medici te bewaken. Niet nog meer regels, registraties en beleidsplannen. Zonde van alle tijd en energie (en geld) dat beter besteed kan worden. Kappen met deze onzin.’

Ruim 45 procent van de artsen die de poll invulden, stelt dat patiënten hun kwaliteit niet goed kunnen inschatten. Zo zegt een arts in de open antwoorden: ‘Het zou te zot voor woorden zijn om leken jezelf te laten beoordelen op je professioneel functioneren. Dat is niet objectief; als de patiënt zijn zin niet krijgt, krijg je een onvoldoende.’ Een andere arts schrijft: ‘Als de boodschap die de dokter brengt niet datgene is wat de patiënt wil horen, ongeacht hoe die ingepakt is, dan zul je een negatieve beoordeling krijgen. Ik vind niet dat je beroep daar per se van af moet hangen.’ Een kleiner deel van de artsen die de poll invulden, stelt dat het veel te tijdrovend zou zijn om patiëntenfeedback te gebruiken bij de herregistratie.

Ruim een kwart van de artsen staat positiever tegenover het idee om patiëntenfeedback te gebruiken. Iets meer dan 6 procent zegt het een goed idee te vinden en gebruikt het nu ook al. Uit de open antwoorden op de poll en de reacties onder het artikel op de website van Medisch Contact blijkt dat vooral huisartsen en bedrijfsgeneeskundigen dit al doen. Bijna een vijfde van de artsen die de poll invulden zegt het een goed idee te vinden, maar vindt dat de feedback dan wel uit een goede bron moet komen. De suggestie van Sehlbach om te onderzoeken of beoordelingswebsites als Zorgkaartnederland gebruikt kunnen worden, blijkt in de open antwoorden minder goed te vallen. Zo stelt een arts: ‘Goed idee, maar alleen uit een unilateraal als betrouwbaar ingeschatte bron. Dus niet: Zorgkaartnederland.nl waar veelvuldig de meest ordinaire “afrekeningen” op te lezen zijn.’

lees ook

Nieuws werk patiënten werkdruk
  • Simone Paauw

    Simone Paauw (1978) werkt sinds april 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone’ arts met een bijzonder verhaal en neemt graag een kijkje in de praktijk.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • A.G. Sangster, bedrijfsarts, Nijeveen 24-02-2020 19:03

    "Als bedrijfsartsen doen we dit nu al ruim 10 jaar bij de visitatie.
    Iedere bedrijfsarts scoort gemiddeld een 8.
    Dat komt mogelijk mede omdat je de patienten kan selecteren die de enquete kunnen invullen.
    Je hebt soms iets aan een individueel commentaar van een patient/client, maar binnen dit systeem levert het m.i. geen enkele meerwaarde op."

  • Enes , algemeen betweter, Rotterdam 22-02-2020 13:49

    "Collega Mollers,

    Dat is een valse dichotomie wat u nu schrijft. Tegen een (directe) patientenrol in het (al moeizame) herregistratieproces zijn, betekent niet hetzelfde als op een voetstuk zitten, doof en blind zijn voor patienten en alomvattende wijsheid en onaantastbarheeid pretenderen.
    Maar goed, zo een poll is natuurlijk ook wel een beetje bedoeld om te polariseren. "

  • Martijn Möllers, Chirurg, Feanwalden 22-02-2020 12:03

    "Wat een bijzonder teleurstellende uitslag van deze poll. Slechts een kwart van de respondenten staat niet afwijzend tegenover het idee om patiëntenfeedback te gebruiken. Dat is toch niet te geloven? Zijn wij als zorgverleners doof en blind voor het oordeel en de ervaringen van hen die onze zorg ontvangen? Staan wij als beroepsgroep nog steeds op het voetstuk, met onze alomvattende wijsheid en onaantastbare beroepseer? Nee toch zeker! Laten we deze poll over een jaar of 5 nog eens doen. Hopelijk zijn de criticasters dan ver in de minderheid en is onze patiënt een serieus genomen partner geworden in ons dagelijks functioneren. "

  • Auke Tinselboer, Huisarts, Slagharen 20-02-2020 21:40

    "Ja, laten we Zorgkaartnederland als leidraad nemen. In mijn praktijk werken 4 huisartsen. Zorgkaart vermeldt er twee. Één ervan heeft één beoordeling en die (voormalig) collega tikt dit jaar nog de 82 aan. Nee, het is niet de neef van Van Hasselt. Deze voormalig collega is toch echt geruime tijd met pensioen. Wel fijn dat deze voormalig collega het praktijkcijfer met een 9,8 in 2018 nog ‘postuum’ naar het bijna maximale weet te verheffen. Ik neem aan dat in het voorstel van Sehlbach dit cijfer toch wel als representatief voor alle werkzame artsen in het pand mag gelden;).."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.