Laatste nieuws
Nieuws

KNMG wil geen meldplicht voor artsen rond rijgeschiktheid

3 reacties

De KNMG laat weten tegenstander te zijn van een meldplicht voor artsen als de rijgeschiktheid van patiënten negatief wordt beïnvloed door een aandoening of medicatiegebruik. Zo’n plicht is één van de mogelijkheden die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) momenteel overweegt om de verkeersveiligheid te verbeteren.

I&W onderzoekt of medische indicaties een grotere rol moeten spelen bij de vraag of iemands rijvaardigheid moet worden (her)beoordeeld. Op dit moment geldt alleen voor 75-plussers dat zij voor een rijbewijsverlenging een medische keuring moeten afleggen, maar verder ligt de morele verantwoordelijkheid voor de inschatting of iemand nog veilig achter het stuur kan, bij de rijbewijsbezitter zelf. Verder speelt het tekort aan keuringsartsen bij het CBR mee bij de overwegingen van het ministerie.

Meld- en informatieplicht

Door partijen als het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zijn verschillende opties voor aanpassingen aangedragen, bijvoorbeeld om rijbewijsbezitters te verplichten om zelf een gewijzigde medische conditie te melden bij het CBR. Maar er is ook voorgesteld om die meldplicht bij artsen en apothekers neer te leggen. Verder is een informatieplicht voor artsen genoemd, dus dat zij worden verplicht patiënten te informeren over hoe een ziekte of medicijn invloed heeft op de rijvaardigheid. En, met het oog op het tekort aan keuringsartsen, is als oplossing genoemd dat huisartsen dergelijke keuringen uitvoeren.

Het nieuwe kabinet broedt op dit moment nog op een keuze, blijkt uit een brief die verantwoordelijk minister Mark Harbers onlangs naar de Kamer heeft gestuurd. Een woordvoerder van Harbers laat weten dat er inmiddels een voorkeursscenario is opgesteld waar een meldplicht voor artsen ‘niet in is meegenomen’, maar dit betekent volgens haar niet dat zo’n meldplicht al van tafel is. Het ministerie gaat nu eerst het voorkeursscenario bespreken met belanghebbenden, onder wie artsen. Voor de zomer komt de minister dan met verbetervoorstellen, aldus de woordvoerder.

Extra taak

De KNMG is hierover – samen met de Federatie Medisch Specialisten en de Landelijke Huisartsen Vereniging – ‘in gesprek’ met het ministerie, aldus een KNMG-woordvoerder. De KNMG is tegen een dergelijke meldplicht vanwege de doorbreking van het beroepsgeheim, aldus de woordvoerder. Een informatieplicht biedt volgens de KNMG geen meerwaarde aangezien ‘behandelend artsen nu ook hun patiënten al wijzen op mogelijke gevolgen van een ziekte voor hun rijgeschiktheid’. De KNMG vindt dat huisartsen niet de juiste persoon zijn voor rijvaardigheidskeuringen. Een arts moet nooit eigen patiënten keuren, aldus de KNMG, die deze taak liever houdt bij gecertificeerde keuringsartsen. Een LHV-woordvoerder voegt toe dat huisartsen geen behoefte hebben aan een extra taak.

Lees ook
Nieuws meldplicht
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen is journalist bij Medisch Contact, met een focus op opleiding, loopbaan en arbeidsmarkt.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • G.A. Lemmens

    Vooralsnog praktijkhoudend huisarts, Den Bosch

    HUISARTS = ALGEMENE DUMPPLEK!
    STOP HIERMEE overheid! Wij hebben al een baan, als huisarts.
    Daar kan NIKS meer bij!!!

    Ter info: wij keuren onze eigen patiënten niet. Wij hebben beroepsgeheim. Dat laatste is ons heilig! Leer jullie eigen wetten e...ens kennen in Den Haag. Niet ons vak, niet ons probleem, niet onze verantwoordelijkheid.

    Ik zal het nog één keer uitleggen: Huisarts zijn, dat is al een (erg drukke) baan. Waarom blijft iedereen de huisarts te misbruiken voor het opvullen van tekorten aan personeel binnen álle andere denkbare disciplines: oa. GGD, GGZ, ziekenhuizen, jeugdzorg, thuiszorg, abortusklinieken, WLZ patiënten, en nu hoppa ook nog 'effe' een nieuwe carrière als keuringsarts erbij? Nog meer in de aanbieding? Mogen wij zèlf ook nog bepalen hoe ons EIGEN vak eruit ziet?

    Ook een vacature van mijn kant: huisarts gezocht, fulltime, praktijkhoudend, die míjn patiënten kan gaan behandelen aangezien ik daar geen tijd meer voor heb.

    Alle gekheid op een stokje: STOP HIERMEE! Anders stoppen er nog véél meer huisartsen. En dan?
    Gelukkig zijn steeds meer collega's het kotsbeu en gaan wij wat nu gebeurt niet langer meer laten gebeuren. Wordt vervolgd, u hoort van ons.

  • E.J.W. Keuter

    neuroloog, Aruba

    Ik weet de uitkomst al: huisartsen worden verantwoordelijk voor de informatievoorziening aangaande de rijgeschiktheid van de bij hun ingeschreven patiënten. De redenering zal zijn dat er eigenlijk niets verandert. Bij ieder recept vertellen ze immers... toch al hoe het medicijn werkt. En zij kennen hun patiënten het beste. Als het anders wordt mag u me erop afrekenen

  • J. Helder

    huisarts waarnemer, De Knipe

    Het hele beleid van beoordelen of er wel lichamelijke / geestelijke problemen bestaan die iemand niet rijgeschikt maken is een onduidelijk iets. Ten eerste hoor je dat de keuringen in een paar minuten gebeuren. Ten tweede is het een papieren exerciti...e bij het bureau van het CBR. En ten derde, het meest belangrijke in mijn ogen, waarop is het gebaseerd? Er komen steeds berichten van "we hebben aangenomen dat deze toestand / afwijking / medicatiegebruik rijongeschikt maakt". Maar zijn er lange series van onderzoek, dubbelblind testen etc. als onderbouwing? Zijn er studies die bij een ongeval duidelijk een medisch probleem bij een van de betrokkenen als enige en duidelijke oorzaak aanwijzen?
    Saillant is ook dat beneden de 75jaar deze problemen niet voorkomen en er boven de 75 jaar gekeurd moet worden. Makkelijk verdienmodel bij een breau?

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.