Laatste nieuws
Nieuws

KNMG-campagne gekaapt door tegenstanders overheidsmaatregelen

3 reacties

Een campagne waarin de KNMG de steun van de Nederlandse bevolking vraagt voor zorgprofessionals, is afgelopen weekend voortijdig gekaapt door tegenstanders van de overheidsmaatregelen rondom covid-19. Deze groep mensen, die aanvankelijk dacht dat het ging om een overheidscampagne, gebruikt de hashtag #ditismijnzorg om hun bezorgdheid over de gevolgen van de coronamaatregelen te uiten op social media.

Met eigen flyers en slogans zoals ‘Bestaat vrijheid van meningsuiting nog wel?’, ‘Wat als het vaccin ernstige bijwerkingen heeft?’, ‘Waarom is een covid patiënt belangrijker dan mij?’ en ‘Kunnen we straks nog wel normaal leven?’ werd de hashtag #ditismijnzorg zondag al snel trending op Twitter en ook op onder meer Facebook kreeg het veel aandacht. Verschillende posts zijn ook kritisch over de 300.000 euro die voor deze ‘overheidscampagne’ zou zijn uitgetrokken.

KNMG-voorzitter René Héman noemt het onbegrijpelijk dat er misbruik wordt gemaakt van de KNMG-campagne. Héman: ‘Ik heb er eigenlijk geen woorden voor. Ik begrijp niet waarom een campagne om zorgmedewerkers te ondersteunen wordt tegengewerkt. Het geeft wél aan dat het nodig is om aandacht te vragen voor zorgprofessionals die niet de waardering krijgen die ze nodig hebben. Er wordt keihard gewerkt en de werk- en emotionele belasting is erg hoog. Bovendien is er veel uitval door ziekte en quarantaine onder zorgprofessionals. Het water staat velen tot aan de lippen. En in plaats van applaus, zoals in het voorjaar, krijgen veel zorgprofessionals nu te maken met agressie en intimidatie. Het kapen van de KNMG-campagne vind ik hier illustratief voor. Ze dachten eerst dat het een overheidscampagne betrof, maar ook nadat we duidelijk hadden gemaakt dat dit niet het geval is, zijn ze niet bijgedraaid.’

Ditismijnzorg.nl

De bedoeling van de KNMG was de campagne – die volgens Héman 125.000 tot 130.00 euro kost (zo’n 2 euro per arts) – maandag om 13.00 uur te lanceren via social media en een speciaal daarvoor gemaakte website ditismijnzorg.nl. Ook verschijnen zeven verschillende posters op ongeveer 2200 digitale abri’s in Nederland. Via de website kan iedereen zelf een poster maken om achter een raam te plakken of een post of profielfoto maken voor op social media. Volgens Héman kwamen zaterdag de eerste signalen binnen dat de campagne mogelijk gekaapt zou worden. Héman: ‘We wisten toen nog niet zeker of het echt zou gebeuren. Wel waren we er alert op en hebben we gelijk nadat de eerste berichten zondag rond het middaguur online verschenen de website gelanceerd en daarop vermeld dat het een KNMG-campagne betrof. Hoe de mensen rond Viruswaarheid kennis hebben gekregen van onze campagne en onze hashtag dat weten we niet – er was maar een heel kleine groep mensen van op de hoogte. Ik wil er ook niet over speculeren. Voor ons is het nu van belang dat er veel publiciteit komt voor ónze campagne en dat de grote zwijgende meerderheid van de bevolking, 97 procent volgens mij, die wél achter de zorg staat, dat zichtbaar maakt.’

lees ook
Nieuws werk social media werkdruk covid-19
  • Simone Paauw

    Simone Paauw deed de deeltijdopleiding journalistiek in Tilburg en werkt sinds 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal, bijvoorbeeld voor de rubriek Het Portret.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • k van galen

    arts

    Met verbazing heb ik kennisgenomen van deze dure campagne; op kosten van de beroepsgroep zelf ‘2 euro per arts’? Ongetwijfeld goed bedoeld, maar ik vraag me toch af in hoeverre het draagvlak hiervoor binnen de beroepsgroep is onderzocht. Welke zorgve...rlener heeft er precies behoefte aan om zichzelf een hart onder de riem te steken? We doen gewoon ons werk en omgaan met (een kleine minderheid) van patiënten en naasten die zich respectloos of zelfs agressief opstellen is onderdeel van onze professionaliteit. Het benadrukken van de urgentie van de maatregelen met campagnes en voorlichting is een taak van de overheid.
    Ik betwijfel of deze campagne doel treft, zo niet averechts werkt. De overgrote meerderheid van de Nederlanders is al zeer solidair met ons.

  • V.

    arts

    Tekenend dat voorzitter Héman van de KNMG verbaasd is. De KNMG en Medisch Contact hebben het contact met bezorgde burgers, en bezorgde artsen, verloren. Het is begrijpelijk dat de gewone man, die buitensporig geraakt wordt door het covidbeleid, KNMG ...en overheid niet van elkaar weet te onderscheiden. Beiden spreken inmiddels met één mond.

    Leest u dit eens:
    http://blauerbote.com/2020/04/19/120-expertenstimmen-zu-corona/

    Mensen pruimen deze draconische maatregelen niet. En wetenschappers uit de hele wereld ondersteunen dit.

  • Tim Smits

    Dermatoloog, Venray

    De KNMG heeft het heel duidelijk niet begrepen en hun reactie toont weer duidelijk hoe slecht zij zich kunnen inleven in de bezorgde burgers met een andere mening over de draconische maatregelen die worden verkondigd als de enige goede strategie om u...it de crisis te komen. Ik weet heel zeker dat 100% van de Nederlanders respect heeft voor de zorg maar de directe koppeling aan het naleven van het overheidsbeleid toont duidelijk het disrespect van de KNMG voor deze groep burgers. Het doel is dus niet om de zorg te steunen maar om het gedrag van mensen te veroordelen. Als de overheid meer oog zou hebben voor de verschillende geluiden in de samenleving zouden de maatregelen veel meer draagvlak krijgen en veel toekomstbestendiger zijn.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.