Laatste nieuws
Nieuws

Ggz gebukt onder financiële druk

8 reacties

De houdbaarheid van de geestelijke gezondheidszorg in Nederland staat onder druk. De grotere ggz-instellingen leveren zorg onder grote financiële druk, omdat ze gevangen zitten in een systeem van omzet- en prijsplafonds.

Zorgaanbieders hebben daardoor grote moeite om noodzakelijke innovaties te bekostigen of hun primaire proces te herontwerpen; noodzakelijke (IT)-investeringen blijven vaak uit. Daar komt een toenemende personeelstekort bij. Gevolg van dit alles: oplopende wachttijden, te hoge werkdruk op de crisisdienst, sluiting van klinieken, onveiligheid bij forensische klinieken en afnemende tevredenheid bij medewerkers. Het zijn herkenbare klachten en problemen waarover het adviesbureau KPMG rapporteert in zijn zojuist verschenen Healthcheck GGZ.

Volgens het bureau is het personeelstekort niet snel op te lossen. Ook niet met de loonsverhoging van 8,4 procent die ggz-medewerkers verdeeld over de komende 2,5 jaar krijgen. Sterker, die zou de financiële druk op budgetten zelfs in stand houden en het vernieuwingsproces alleen maar bemoeilijken.

De oplossing van de problemen moet volgens KPMG worden gezocht in het anders inrichten van de zorg, slimmere manieren van werken en het vaker inzetten van technologie. Digitalisering van zorgprocessen en administratie kan bovendien de belasting van het personeel verminderen, aldus KPMG.

KPMG ziet ook lichtpuntjes: ondanks de wachttijden is de toegankelijkheid van de ggz door de komst van de POH-ggz en basis-ggz verbeterd. Er is ook minder stigma. En vergeleken met andere Europese landen scoort de Nederlandse ggz relatief goed op uitkomstindicatoren zoals de totale last die ontstaat door ggz-problemen, sterfte door suïcide en het aantal heropnames na een crisisopname.

https://home.kpmg/nl/nl/home/insights/2019/07/healthcheck-ggz.html


lees ook

Nieuws ggz psychiatrie personeelstekort
  • Henk Maassen

    Henk Maassen is journalist bij Medisch Contact, met speciale belangstelling voor psychiatrie en neurowetenschappen, sociale geneeskunde en economie van de gezondheidszorg.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • E.B. van Veen

    , huisarts

    @ Hulshof: In het debat tussen Damiaan Denys en Jim van Os begin dit jaar (De Balie, Amsterdam) zette Jim van Os heel helder uitéén (vanaf 20 minuten te horen) dat met de invoering van de marktwerking in de zorg, 'het geld de weg van de minste weerst...and' is gaan kiezen. Dat zie ik enorm terug in de huidige GGZ: het is heel lucratief om je als GGZinstelling enkel op ADHD of ASS te richten. Sommige instellingen doen dit ook; diagnose ADHD stellen en dan geld incasseren bij de zorgverzekeraar voor de DBC ADHD.
    Als het maar enigszins ingewikkeld wordt (patiënt ontwikkelt een psychose bijvoorbeeld) dan is het 'ga maar naar uw huisarts, want wij bieden geen zorg na 17 uur'. Hier heb ik meerdere voorbeelden van in mijn praktijk.
    Ja, want de huisarts biedt '24 uurs-zorg'. En de huisarts is van alle markten thuis-voor bodemtarieven.
    Nog wel...want de ANW (avond-nacht-weekend-diensten via huisartsenposten) zorg kraakt ook aan alle kanten. Met stalinistisch opgelegde NZA tarieven, waarbij het uurtarief strikt en 'niet aan te tornen' is vastgesteld. Met uurtarieven die voor avond- en nacht exact hetzelfde zijn, namelijk 76 euro per uur. Want de 'marktwerking' mag alleen zijn werk doen als je niet een wurgcontract met de zorgverzekeraar hebt. VWS heeft de zorg geheel overgeleverd aan zorgverzekeraars in 2006. En de laatsten hebben wel verstand van verzekeren, maar geen enkel verstand van zorg.

  • J. Hulshof

    GGZ-arts, WOLFHEZE

    Uiteindelijk is dit allemaal uitvloeisel van de marktwerking, waarbij de zorgverzekeraars proberen alles zo goedkoop mogelijk te regelen met de zorgverleners. De overheid laat dit aan "het veld" over en kijkt de andere kant uit. In "het veld" zijn de... zorgverzekeraars oppermachtig. Intussen zie ik op de werkvloer de zorg inhoudelijk verslechteren. Daarin ben ik niet de enige.

  • Anton Maes

    voormalig huisarts, Dieren

    Perikelen financiën, personeelstekort en contracteringsproblemen komen zo langzamerhand zorgbreed voor. Dit schreef ik over de GGZ
    http://zorgenstelsel.nl/betere-ggz-verleg-zwaartepunt-van-poldertafel-naar-werkvloer/

  • E.B. van Veen

    , huisarts

    Geheel eens met Slock en de anderen. VWS heeft de problemen in de GGZ aan zichzelf te wijten. DBC hokjes zijn in de GGZ; DSM hokjes.
    En de laatste alinea 'KPMG ziet ook lichtpuntjes: ondanks de wachttijden is de toegankelijkheid van de ggz door de k...omst van de POH-ggz en basis-ggz verbeterd.' vind ik een giller. De POH-GGZ wordt bij ons overbelast DOOR de extreme wachttijden richting GGZ! Ik vind deze analyse van KPMG (een accountants-club) heel erg mager en totaal geen vinger op de echt zere plek leggen.
    Inderdaad; wiens brood men eet (van VWS) diens woord men spreekt.

  • Geert Slock

    Huisarts, Sluis

    Helaas, ICT zal de zorg niet redden, al zeker niet in de GGZ sector. Zoals collega's Duits en Jongejan opmerken weer een peperdure studie die vooral opdrachtgever VWS moet behagen.
    De eigenlijke problemen in de GGZ instellingen zijn helaas niet ...vernoemd , dat mag vooral niet want ze zijn veroorzaakt door VWS nl de botte bezuinigingen van het vorige kabinet. GGZ instellingen zijn bureaucratische gedrochten met hopeloos hokjesdenken waar de DBC centraal staat, geleid door directies die even graag of zelfs liever een bank of woningcorporatie zouden leiden. Veel patiënten missen een vertrouwensband en weigeren nog naar de GGZ instelling te gaan, door de slechte reputatie is personeel aantrekken ook moeilijk, vandaar de meestal buitenlandse interims.
    Als huisarts verga ik intussen in het GGZ werk, en hoewel mijn poh GGZ wordt betaald is dat met mijn tijd helaas niet het geval, de huisarts mag namelijk geen GGZ DBC's declareren en moet het doen met stalinistische NZA tarieven. VWS moet (zoals bij de poh ggz en de zelfstandige psychologen) zorgverleners vergoeden ipv een zak geld aan instellingen te geven waardoor de overhead steeds groter wordt. De DBC hokjes en het artificiële onderscheid tussen 1e en 2e lijns GGZ moeten verdwijnen, de basis GGZ werkt namelijk wel goed.

  • W.J.Duits

    Bedrijfsarts, Houten

    Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.

  • W.J. Jongejan

    huisarts .n.p., Woerden

    Bij dit soort analyses van KPMG Healthcare moet men altijd bedenken dat KPMG de huis-consultant is van het ministerie van VWS. KPMG schrijft wat VWS van haar vraagt. Dat is ook weer eens duidelijk te zien in de passage over het vaker inzetten van tec...hnologie en dat digitalisering van zorgprocessen en administratie de belasting van het personeel kan verlichten. Overdreven techno-optimisme als panacee in de zorg.

  • W.J.Duits

    Bedrijfsarts, Houten

    Gezondheidszorg kost geld, een “inconvenient truth”. De huidige afknijpsystemen hebben er toe geleid dat zorgmedewerkers tot over hun uiterste grenzen zijn gegaan. Het leidt tot overspannenheid en burnout, wat op zich leidt tot nog meer werkdruk. Het... is een prachtig idee dat alles met digitalisering kan worden opgevangen. Maar er zullen wel oplossingen moeten komen. Hoeveel geld heeft dit onderzoek weer gekost? Hoeveel organisatieadviseurs zijn hier al mee bezig geweest? Hoeveel beleidsmedewerkers hebben hier al oplossingen voor gezocht?
    Nu weer zo’n rapport, vraag het na in de GGZ, vraag bedrijfsartsen wat ze tegenkomen. U krijgt het uit de eerste hand. Het ministerie zal moeten aangeven dat ze er gewoon niets aan wil doen, sterker eigenlijk niets kan doen. Want de oplossing moet komen van de werkelijk verantwoordelijken, de directies die hun personeel exploiteren en de zorgverzekeraars, die geen moment nadenken over betere zorg. Hoeveel maatschappelijke kosten geeft dit? Al dat ziekteverzuim dat betaald wordt door het bedrijfsleven, alle gevolgen van overbelasting van mantelzorgers. De GGZ is niet ziek, Nederland is ziek. Er is een deltaplan nodig om dit probleem op te lossen. Nieuwe ideeen zijn nodig en niet papagaaien, wat in feite dit rapport weer is.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.