Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
Nieuws

Dijklander Ziekenhuis houdt reguliere zorg met rekenmodel op peil

Plaats een reactie

Het Dijklander Ziekenhuis in Hoorn en Purmerend wil tijdens een tweede golf van covid-19-patiënten de reguliere zorg deels op peil houden met een zogeheten capaciteitsraamwerk. ‘Dit is een baken waarop we kunnen sturen als de zorg vanwege veel covid-19-patiënten moet worden bijgesteld’, zegt anesthesioloog Floor Lemckert-De Jong.

Tientallen coronapatiënten behandelde het Dijklander Ziekenhuis dit voorjaar, maar de urgente zorg bleef ook beschikbaar. Dit lukte mede dankzij het capaciteitsraamwerk dat werd uitgedacht door een eigen team van artsen en capaciteitsexperts. Met behulp van dit raamwerk kan op een doordachte manier de zorg voor covid-19-patiënten worden opgeschaald en kan ook ‘gewone’ zorg doorgaan.

Balans

Half maart waren ziekenhuizen druk met het zoeken naar een balans tussen voorbereiden op covid-19-patiënten en de reguliere zorg. In het Dijklander Ziekenhuis ontstond al snel het besef dat de reguliere zorg ook moest doorgaan en alles dus zo efficiënt mogelijk moest worden georganiseerd. ‘Die kans hebben we ook gekregen, omdat we er hier minder door werden overvallen’, zegt Lemckert.

In het raamwerk staat hoeveel zorg het ziekenhuis normaal gesproken levert en welke capaciteit daarvoor nodig is in de kliniek, de ic, de ok, de poliklinieken, overal in het ziekenhuis. Lemckert: ‘Dat is de basis. Die zorg is opgedeeld in urgentieclassificaties zoals die ook landelijk worden gehanteerd. En voor al die classificaties is ook weer de benodigde capaciteit beschreven. Daarnaast geeft het raamwerk ook weer hoeveel capaciteit nodig is om een covid-19-patiënt te behandelen en wat daarvoor moet worden afgeschaald.’ Het beslag dat covidzorg op het totaal legt, wordt beschreven in fte’s, aantal bedden, operatiekamerruimte, effect op de dagbehandeling en op de SEH.

Medici beoordelen urgentie

Het raamwerk drijft op de inmiddels landelijke urgentieclassificatie. Het capaciteitsmanagementteam doet het rekenwerk op basis van cijfers uit het digitale ziekenhuissysteem. En het zevenkoppige ‘medisch continuïteitsteam’ waarvan Lemckert de voorzitter is, houdt dit regelmatig tegen het licht. Daarnaast had het ziekenhuis ook een crisisteam dat de covidzorg regelde. ‘Het was goed dat we dit vanaf het begin al uit elkaar hebben gehaald, omdat het allebei belangrijk was. Oncologische zorg hebben we tijdens de hele crisis kunnen leveren. Toen waren de classificaties nog niet bepaald. Maar we vroegen alle specialismen een overzicht van de zorg die binnen zes weken moest worden geleverd. Daarmee zijn we toen gaan rekenen.’

Kritiek is vaak de inzet van personeel gebleken. Lemckert: ‘We scholen personeel nu zo dat we niet de ok hoeven leeg te trekken, maar dat we personeel inzetten van afdelingen waar minder urgente zorg wordt geleverd, van poli’s electieve zorg bijvoorbeeld. Dat gaat om verpleegkundigen, artsen en doktersassistenten.’

Wachtlijsten

Ook de wachtlijsten worden meegenomen in het raamwerk. Op de operatiekamer wordt sinds de crisis een toewijzingsrooster gehanteerd met een flexibele schil van 15 procent. Voor die 15 procent zijn spelregels, één daarvan is de wachtlijst. ‘Als die heel lang is hebben ze voorrang, maar ze kunnen ook “strafpunten” krijgen voor de efficiënte benutting van hun ok-sessies, bijvoorbeeld als ze uitlopen’, aldus Lemckert.

lees ook
Nieuws covid-19
  • Eva Nyst

    Eva Nyst (1973) is journalist bij Medisch Contact en heeft als aandachtsgebieden veiligheid, recht, ethiek en preventie.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.