Laatste nieuws
Henk Maassen
Henk Maassen
1 minuut leestijd
Nieuws

Digitalisering verlaagt werkdruk huisarts niet

4 reacties

Ofschoon de meerderheid van hen positief staat tegenover digitale zorg in de huisartsenpraktijk, verminderen digitale zorgtoepassingen de werkdruk van huisartsen niet. Dit blijkt uit onderzoek middels literatuurstudie, focusgroepen en vragenlijsten van de vakgroep Huisartsgeneeskunde van de Universiteit van Maastricht. Het werd uitgevoerd in opdracht van het ministerie van VWS, NHG, LHV en InEen.

Geen bewijzen

De onderzoekers, aangevoerd door de huisartsen prof. dr. Jochen Cals en dr. Lennart van der Burg, vonden ook geen bewijs dat de vier onderzochte digitale zorgtoepassingen – e-consult, videoconsult, telemonitoring en digitale zelftriage – een oplossing kunnen zijn voor de personeelstekorten in de huisartsenzorg. Evenmin vonden ze bewijs voor de kosteneffectiviteit van de inzet van dit digitale instrumentarium.

Digitale zorgtoepassingen moeten op maat worden ingezet in de huisartsenzorg, vinden ze. En dat zal steeds een afweging moeten zijn die de huisarts samen met de patiënt maakt, want het lijkt erop dat de onderzochte vormen van digitalisering niet voor iedereen leiden tot een verbetering van de kwaliteit van zorg. Sterker, ze kunnen zelfs de gezondheidsverschillen tussen patiëntgroepen vergroten.

Verwarring

De onderzoekers staan verder stil bij de verwarring over de termen e-health en digitale zorg, die in de literatuur vaak door elkaar worden gebruikt. Toch zijn dit geen synoniemen, stellen ze. Bij e-health gaat het over de toepassing van zowel digitale informatie als communicatie om de gezondheid en zorg te ondersteunen. Digitale zorg vereist een behandelrelatie (bijvoorbeeld tussen arts en patiënt) en dat er een zorgdienst wordt verleend. Daarom is Thuisarts.nl een vorm van e-health, maar geen digitale zorg, omdat er geen behandelrelatie is.

Meerdere richtlijnen

Dat huisartsen vragen om richtlijnen en leidraden voor het gebruik van digitale zorgtoepassingen in de huisartsenpraktijk, noemen ze ‘opvallend’, omdat er meerdere richtlijnen beschikbaar zijn. Zo hebben het NHG, de LHV en Nictiz het Handboek e-consultontwikkeld, is er een handreiking videoconsulten in de zorg van de KNMG, en heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd een toetsingskader ‘Telemonitoring volwassenen thuis’. Die richtlijnen zouden beter onder de aandacht moeten worden gebracht bij deberoepsgroep, liefst op een centrale – inderdaad: digitale – plek.

Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2023/03/15/onderzoek-naar-de-effectiviteit-van-digitale-zorgtoepassingen-in-de-huisartsenzorg 

Lees ook

Nieuws E-health huisartsgeneeskunde
  • Henk Maassen

    Henk Maassen is sinds 1999 journalist bij Medisch Contact, met speciale belangstelling voor psychiatrie en neurowetenschappen, sociale geneeskunde en economie van de gezondheidszorg. Hij stelt wekelijks de Media & Cultuur-pagina’s samen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A.G.H. Tinselboer

    Apotheekhoudend huisarts, Slagharen

    Mijn vader was ook huisarts. Hij had 1 tabblad: de groene kaart. Hij stond als solist met 4000 patiënten om 11:00 uur op de tennisbaan. Lang leve de digitale revolutie!

  • A.G.H. Tinselboer

    Apotheekhoudend huisarts, Slagharen

    Mijn HIS kent inmiddels 13 tabbladen:
    Spreekuur, overleg, recept autorisatie, deelcontract autorisatie, ingekomen post, zelfmetingen van patiënten, uitgaande berichten, taken , LSP, LSP wijzigingen, portaal registratie, recept aanvragen en e-consult...en. Al de tabbladen hebben tellers en die moeten aan het eind van de dag op nul staan. Dat zou nog niet zo erg zijn, als ik ook nog niet patiëntenzorg te doen zou hebben..

  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, Houten

    Als we een digitale robothuisarts kunnen uitvinden, dan zal de werkdruk van de huisarts pas afnemen. Het digitaal werken is m.i. zelfs werkdruk verhogend. Alle getrechterde zorg is zorg die nodig is, dus vraagt van de huisarts om actie te ondernemen.... Een binnenlopende patiënt met een klein probleempje, of een routinematige behandeling vergt, dat kost wel tijd, maar is minder brein-intensief. De huidige digitalisering van de zorg is niet gericht op werkdruk vermindering. Deze digitale zorg is ingegeven door kostenbesparingen, dus efficiency, niet op een werkdrukverlaging.

  • J. Wind

    huisarts, Wijk en Aalburg

    Digitalisering verhoogt bij mij altijd de werkstress: het inloggen met mijn UZI-pas op de huisartsenpost is vaak het lastigste van mijn werk; vele malen moeilijker dan de patiëntenzorg erna....

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.